Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor er det respektløst å kysse foran eksen?


Anbefalte innlegg

Har man slått opp har man slått opp.. Kommer jo litt an på hvem som slo opp osv, men er du singel igjen så synes jeg du kan gjøre hva du vil ;)

8617833[/snapback]

Enig der.

 

G@bb@ burde da få lov til å kysse sin nye kjæreste hvis han har lyst til det. Selv om dette måtte være foran x-en.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg var med på begynnelsen, men med siste linje er det nok du/jenten som leser noe i atferden hans som ikke er der. Det er ikke overraskende at du ville følt deg latterliggjort, men det er ingen vits i å påstå sånt likevel.

8615734[/snapback]

Det har du helt sikkert helt rett i, at det er pga at jeg er jente jeg tolker det sånn. Men eksen hans er og jente og kan dermed ha følt det på samma måte.

Så det blir ikke feil av meg å påpeke det da..

Det er sånn jeg hadde følt det, og det kan dermed godt tenkes at hun føler det sånn og.

 

Men hvorfor syns egentlig folk det er respektløst?

Blir det feil siden dere har slått opp og derfor kan ingen røre noen andre foran andre?

Jeg syns det blir feil at du "ikke får lov" av den grunn.

Er det bare meg som syns det?

8616298[/snapback]

Har du egentlig ikke fått svar på dette?

Du har fått mange forklaringer på hvorfor mange av oss syns det er respektløst og noe du burde ha klart å unngå å gjøre.

Så at du enda stiller samme spørsmål syns jeg er litt rart, syns no virkelig at det har blitt forklart godt hvorfor en del av syns dette.

Hva er det du ikke har skjønt liksom?

Hvis du utdyper det litt så kan det være mulig å forklare deg det nærmere..

 

Edit: leif

Endret av Iril
Lenke til kommentar

Et kjærlighetsforhold har to aspekter ved seg. Det ene er samlivet og det andre er at man er glad i hverandre. Når problemene blir så store at samlivet ikke fungerer, så går man som regel ifra hverandre, men en ting blir igjen, og det er at man er glade i hverandre. Dette tar ikke slutt, og for mange tar det aldri helt slutt. Den som ikke anerkjenner hverandres følelser selv når det er slutt, har mistet litt respekt vil jeg tro, så jeg er enig med Iril. Det er greit å kysse den nye dama si, men MÅ man gjøre det akkurat når eksen (som man er glad i) er der? Kan det ikke vente, man har 24 timer i døgnet å velge å gjøre det på, må det akkurat være i de få minuttene man eventuelt tilbringer foran en eks? Uansett, dem har selvfølgelig full rett til å gjøre det, men husk det går på tvers av følelser, så LITT respektløst er det.

Lenke til kommentar

Skal prøve mitt beste å utdype det vettu ;)

 

Siden man ikke er sammen med den personen, men har vært. Føler man da fremdeles et slags "eierinnstinkt" for denne personen? Ikke slik at du eier h*n, men den personen er liksom "din". Er det da dette de fleste reagerer når x-en kysser andre?

 

Det kan være jeg tar helt feil når jeg sier dette, men jeg syns på en måte det er litt barnselig egentlig. Det blir liksom:

 

- Det er min leke.

- Men du leker ikke med den lengre?

- Nei, men jeg har lekt med den.

 

Skjønner dere mitt poeng? Man har jo egentlig ikke rett på å bli sur på denne personen.

Man er liksom "ferdig" med den personen. Ja, jeg vet det høres litt hjerterått ut, men det er jo sant. Hvis man ikke innser virkeligheten og hva som skjer, da har man jo et problem selv, og burde ikke klage over noen andre fordi de gjør det de ser som rett.

 

Kanskje man fremdeles har følelser for h*n men hvis man er så glad i personen, burde man forstå deres valg og slå seg til ro med dette.

 

Litt dårlig formulert, men dere tar forhåpentligvis tegninga :thumbup:

Lenke til kommentar
Er det så vanskelig å skjønne at hun kanskje ble lei seg over å se deg med en annen jente fordi hun fortsatt har følelser for deg? Det handler nok ikke om å eie nei..

8620508[/snapback]

Det er vel forskjell på å være lei seg og den reaksjonen trådstarter opplevde. Uansett hva han gjorde så synes jeg hennes oppførsel var helt uakseptabel, om hun virkelig ble såret hadde hun vel forlatt rommet. Hun virket mer opptatt av at typen ikke skulle rote med en ny så raskt for alle vennene å se, basert på det trådstarter forteller. Og da synes jeg ikke mye synd på henne.

Lenke til kommentar

Synes hverken den ene eller andre parten har vært så veldig "taktisk" i forhold til den situasjonen som oppsto.

 

Hennes reaksjon var basert på følelser (sjalusi, sinne, kjærligetssorg etc.), men fortsatt en litt vel sterk reaksjon. Er hun likevel så glad i deg fortsatt, at hun reagerer slik, så er vel det en liten pekepinn på at det å kose med en annen dame, med henne tilstede, ikke var så lurt.

 

Det går ikke på hva man har krav på og du har heller ikke gjort noe galt i forhold til din situasjon. Det som er poenget er hvor mye du har lyst å ta hensyn til hennes situasjon og der hun befinner seg følelsesmessig. Så... respektløst? Nei! Hensynsløst og lite empatisk? Ja!

 

Det er kun opp til deg hvor mye hensyn du ønsker å ta i forhold til eks'en din og her tok du lite hensyn. Prøv å snu situasjonen og forestill deg senarioet fra hennes side. Ville ikke du ønsket at din eks hadde, på grunnlag av at dere har hatt noe spesielt sammen og at dere har en ganske fersk historie bak dere, tok hensyn til dine følelser i ettertid. Ikke i form av at hun skal smyge seg rundt hushjørnene med sin nye type, men at hun i allefall kan se litt ann hvordan det går med dine følelser før hun koser med en ny type i samme hus som deg. Alle parter må tilpasse seg og akseptere et brudd, men det går ann å ta hensyn i forhold til at en av partene tar det mer hardt enn den andre.

Lenke til kommentar

Ingenting i veien for å kline foran den nye ex'en din...

Det er lovlig å være drittsekk.

 

Det har ingenting med eierskap å gjøre, men snarere å gi signaler om at du ikke brydde deg det spøtt om henne når dere var sammen heller.

At hun sa fra til deg er vel egentlig bra... Siden du ikke skjønte det, så kanskje du drar noe lærdom av det.

 

Snu på flisa... Du hadde vært skikkelig glad i denne jenta og du trodde det var gjengjeldt... så ser du henne et par uker etterpå på en fest med felles venner at hun kliner med noen andre... eller koser som du sier det så fint.

 

Helt greit?

Lenke til kommentar
Ingenting i veien for å kline foran den nye ex'en din...

Det er lovlig å være drittsekk.

 

Det har ingenting med eierskap å gjøre, men snarere å gi signaler om at du ikke brydde deg det spøtt om henne når dere var sammen heller.

At hun sa fra til deg er vel egentlig bra... Siden du ikke skjønte det, så kanskje du drar noe lærdom av det.

 

Snu på flisa... Du hadde vært skikkelig glad i denne jenta og du trodde det var gjengjeldt... så ser du henne et par uker etterpå på en fest med felles venner at hun kliner med noen andre... eller koser som du sier det så fint.

 

Helt greit?

8622217[/snapback]

Du har fullstendig rett i at det ikke er noenting galt for personen som kysser, men for eksen som sitter å ser på er det ikke bra, det kan ingen forandre på, uansett hvor mye dem kysser. Eksen vil bli såra sålenge personen BLE såra i utgangspunktet. Ta hensyn eller la være. Hvis du lar være, sårer du en person. Hvis du liker å såre personer, eller ikke bryr deg om at folk blir såra, kan vi kalle det en negativ eller positiv personlig egenskap?

Lenke til kommentar

For å "snu på flisa" som du sier, så hadde jeg faktisk vært glad på hennes vegne om hun hadde funnet seg en ny en.

 

Jeg ønsker da ikke å holde henne nede, eller noe slikt, bare fordi vi har slått opp.

 

Og dersom jeg fortsatt skulle hatt noen følelser for henne, etter en måned siden vi slo opp, ville jeg bare unngått å gått på samme fest som henne, nettopp av den grunn at jeg ikke ville se noe jeg trodde jeg taklet, elns. Og dersom jeg var der hun klinte med en fyr, hadde jeg bare ikke brydd meg enkelt og greit. Uansett for mine følelser for henne.

 

Kaldt av meg? Men vi er da ikke sammen og hun kan gjøre som hun vil.

 

Hennes reaksjon var basert på følelser (sjalusi, sinne, kjærligetssorg etc.), men fortsatt en litt vel sterk reaksjon. Er hun likevel så glad i deg fortsatt, at hun reagerer slik, så er vel det en liten pekepinn på at det å kose med en annen dame, med henne tilstede, ikke var så lurt.

 

Vel, nå kunne ikke jeg vite hvordan hun følte det akkurat der og da, siden vi ikke hade snakket sammen på nesten en måned.

 

Det går ikke på hva man har krav på og du har heller ikke gjort noe galt i forhold til din situasjon. Det som er poenget er hvor mye du har lyst å ta hensyn til hennes situasjon og der hun befinner seg følelsesmessig. Så... respektløst? Nei! Hensynsløst og lite empatisk? Ja!

 

Så siden jeg slo opp, må jeg ta hensyn til hennes følelser? Siden jeg ikke har følelser for henne, må jeg ta hensyn til hennes følelser?

Kan ikke hun ta hensyn til at vi har slått opp, og at jeg kanskje føler noe helt annet?

Eller skal jeg ikke røre en kvinne fordi hun kan fremdeles ha følelser for meg og derfor blir moralsk rigtig av meg å legge mine egne følelser vekk, til fordel for en person jeg ikke er så veldig glad i?

 

Er det så vanskelig å skjønne at hun kanskje ble lei seg over å se deg med en annen jente fordi hun fortsatt har følelser for deg? Det handler nok ikke om å eie nei..

 

Dersom hun fremdeles har følelser for meg, burde hun egentlig ha sagt i fra om det, ikke ventet til jeg gjorde noe hun syns var dumt og så så å gi meg en lang tale?

 

 

Du har fullstendig rett i at det ikke er noenting galt for personen som kysser, men for eksen som sitter å ser på er det ikke bra, det kan ingen forandre på, uansett hvor mye dem kysser. Eksen vil bli såra sålenge personen BLE såra i utgangspunktet. Ta hensyn eller la være. Hvis du lar være, sårer du en person. Hvis du liker å såre personer, eller ikke bryr deg om at folk blir såra, kan vi kalle det en negativ eller positiv personlig egenskap?

 

Forsto ikke helt den siste setningen din der, Databamse :hmm:

Lenke til kommentar

Hvis du liker å såre personer, eller ikke bryr deg om at folk blir såra, kan vi kalle det en negativ eller positiv personlig egenskap?

 

Dvs at det ikke er god egenskap av deg hvis du ikke bryr deg om du sårer henne eller ikke..

Lenke til kommentar

Nå er det ikke det at jeg ikke bryr meg om henne, men jeg syns hun ihvertfall ikke skulle reagert slik. Og jeg ville trodd at etter en måned fra hverandre og når vi ikke er sammen, så kan hun i det minste respektere mine følelser?

 

Bare litt bakgrunns info om forholdet:

Hun var ikke den personen som viste meg noe respekt. Dette sa mine egne venner!

Hun sa sjeldent at hun var glad i meg.

Lenke til kommentar
Hvis du liker å såre personer, eller ikke bryr deg om at folk blir såra, kan vi kalle det en negativ eller positiv personlig egenskap?

 

Dvs at det ikke er god egenskap av deg hvis du ikke bryr deg om du sårer henne eller ikke..

8622683[/snapback]

Jepp. Og det er ikke sikkert at den nåværende kjæresten liker synet av det, kanskje en dag er det hun som sitter der og blir såra. Men, jeg må inrømme, jeg tok dette litt langt. Dette gjelder uansett bare hvis begge var veldig glade i hverandre og det forrige forholdet var veldig seriøst :roll:

Lenke til kommentar

Kan godt være. jeg er litt sta til tider. Desverre.

 

Men jeg ser ihvertfall deres synspunkter på saken, noe som er viktig.

 

Skal nok ikke feste med hun i nærmeste fremtid :tease:

 

Ok, litt stygg den der, men,men.

 

Det hjalp iallefall, så neste gang jeg er på fest med henne, skal jeg ikke akkurat ligge oppå henne å kline med en annen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...