Gå til innhold

IS eller ikke IS


Anbefalte innlegg

Vurderer og kjøpe en Canon linse med f/2.8L USM. Når jeg kjøper en linse med f/2.8L vil jeg merke stor forskjell om den hadde hatt IS i tillegg? Litt ny i dette gamet her og trenger litt hjelp :)

 

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM vs Canon EF 70-200mm f/2.8L USM

Endret av orbital
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stabilisatoren hindrer kamerarystelser. Stativ på kamera kan erstatte IS-stabilisator.

 

 

Jo lenger lukkertid, jo lettere er det å fange rystelser på bildet.

 

Det sies ofte at du kan forlenge lukkertid med 3 ganger når du slår på is funksjonen.

 

 

Men: stabilisatoren hindrer ikke motivet i å bevege seg. Her er et eksempel på at kameraet er i ro, motivet beveger seg. IS påslått:

 

 

Data:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Lukkertid: 1/15 sek. Så lang lukkertid er umulig uten IS. Håndholdt.

Brennvidde: 300 mm. (Full tele), iso 100, f6,3, polafilter

Avstand: ca ca 8m. Bildet er Beskjært.

 

For å få ned lukkertid (og faren forbevegelse i blidet) må blenderen åpnes. De beste (og dyreste) teleobjektivene kan åpne blender helt til f2.8.

post-14885-1178969989_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring med bildestabilisatorer, men jeg aner hvordan de fungerer. De er utrolig kjekke å ha, men motivet må stå i ro. Du kan altså ta et bilde med rolige elementer med lav lukkertid (jeg har sett eksempelbilder her på forumet ned i 1/6 sekund, som imponerte meg), og likevel få bildet skarpt. Selv med tradisjonelt oppsett med stativ og objektiv uten bildestabilisator vil du få problemer med å ta bilder av ting i bevegelse under 1/30 sekund.

Lenke til kommentar
Stabilisatoren hindrer kamerarystelser.

8594524[/snapback]

 

Der har du nok misforstått litt :roll:

IS eller bildestabilisator hindrer ikke kamerarystelser! Systemet sørger for at de rystelsene som kommer ikke får forplante seg til lyset som treffer sensoren. Dette gjøres ved enten å bevege på linser i objektivet, eller å bevege på selve sensoren. Ved å kontre med eksakt rette motbevegelse, vil lyset treffe der det skulle i utgangspunktet, før den utilsiktede bevegelsen av kamera kom.

Lenke til kommentar
Takk for oppklarende svar. Skjønner litt mer nå :) Jeg hadde tenkt og kjøpe 

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM, men det blir nok for dyrt for meg  :( Så det ser ut som jeg kommer til og kjøpe dette: Canon EF 24-105mm f/4L IS USM Det skal vel fungere greit som et allround objektiv?

8599855[/snapback]

 

Jeg tror du blir veldig fornøyd med ditt valg. Mitt 24-105 er det objektiv som sitter oftest på huset. Glimrende som ferie-/reiseobjektiv når du ikke kan ha med for mye utstyr. Du vil kanskje savne litt vidvinkel, men allikevel, lykke til!

Endret av hill42
Lenke til kommentar
Takk for oppklarende svar. Skjønner litt mer nå :) Jeg hadde tenkt og kjøpe 

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM, men det blir nok for dyrt for meg  :( Så det ser ut som jeg kommer til og kjøpe dette: Canon EF 24-105mm f/4L IS USM Det skal vel fungere greit som et allround objektiv?

8599855[/snapback]

 

Noen vil vel si at dette (24-105) er et bra objektiv, og andre vil si at det er hverken fugl eller fisk. Når det gjelder F/2.8 objektiver er de så lyssterke at du stort sett klarer deg godt uten sabilisator, i hvert fall utendørs. Selv har jeg et Canon 17-55 F/2.8 IS og Canon 80-200 F/2.8. Kan ikke si at jeg savner stabilsatoren på 80-200 men det kommer også litt ann på hva og hvordan du fotograferer. Noen bruker alltid en blender på 7-8 så da trenger du IS. Hvis dette ikke er viktig for deg går det greit uten og så er du ikke bunnet av et objekt som står stille..

Lenke til kommentar
Hvor har du kjøpt den Canon 80-200 f/2,8?

8599951[/snapback]

 

Av en pressefotograf - brukt, men funker som f :thumbup: . Denne er forløperen til 70-200.

 

Knall objektiv: http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ca...00_28/index.htm

8599991[/snapback]

 

Hadde en slik jeg også for endel år siden. Fra en Sigma 70-300 APO over til denne. Har hatt noen wow-opplevelser hva optikk angår, og overgangen fra Siggen til denne, var en av de :)

Bytta fordi jeg fikk en 70-200/2.8 til en god pris (og at ikke 1.4X og 2X funka med 80-200). Solgte det i -98 for 4000,-

Lenke til kommentar
Hvor har du kjøpt den Canon 80-200 f/2,8?

8599951[/snapback]

 

Av en pressefotograf - brukt, men funker som f :thumbup: . Denne er forløperen til 70-200.

 

Knall objektiv: http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ca...00_28/index.htm

8599991[/snapback]

 

Hadde en slik jeg også for endel år siden. Fra en Sigma 70-300 APO over til denne. Har hatt noen wow-opplevelser hva optikk angår, og overgangen fra Siggen til denne, var en av de :)

Bytta fordi jeg fikk en 70-200/2.8 til en god pris (og at ikke 1.4X og 2X funka med 80-200). Solgte det i -98 for 4000,-

8600005[/snapback]

 

Jepp- bra saker. Ga 5000,- for Canon 80-200, 2X Kenko og en Sigma 500 blits som kun virker som slave da kontakten er kaputt - alt i år. Ikke dumt å kjøpe slikt brukt sier nå jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...