Gå til innhold

"Knitring" i lyden på X-Fi Elite Pro


Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg ny pc med Creative Soundblaster X-Fi Elite Pro og det knitrer etter en stund når jeg spiller i høytalerne.. virker som om den ikke liker så mange lyder på en gang eller no. Lurte på hvordan jeg skulle fikse det? Er det noe galt med lydkortet mitt eller er det en fix ett sted? Burde jo være mulig å få perfekt lyd siden jeg hadde det på onboard lydkortet mitt på gamle hovedkortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja passe på at lyden ikke står på 100%, den skal kun bli styrt av høytalere/headset egentlig.

 

Også sjekk hvilket forman den bruker i kontrollpanel, den skal stå på 16-bit 48000hz. Det skal være default men, hvis den er mye høyere så kan det forekomme knitring.

 

Elite Pro er beste lydkortet i verden så ja det er bra :) Bruker det selv.

Lenke til kommentar
Hadde dårlig lyd med mitt X-Fi XtremeMusic og, det blei borte når jeg brukte 75% lyd isteden for 100% på Volum Panelet

8590539[/snapback]

Jeg kan fylle ut litt med en forklaring på dette da:

 

Jeg antar skurringa da er clipping. Når lyden bruker 100% av den tilgjengelige dynamikken, og så kommer det enda en lyd slik at disse må mikses, vil dynamikken overskride 100%. Da vil bølgetoppene i lyden som overskrider 100% bare bli "kuttet" av og bli helt flate, og du får korte øyeblikk med likespenning i lydsignalet. Her er et veldig godt bilde som illustrerer dette. Merk hvordan bølgen egentlig ønsker å være over den røde linjen som markerer maksimal tilgjengelig dynamikk.

Det er disse korte likespenningene du hører som skrurring/knittring/forvregning. :)

 

Når du demper volumet til 75% får du tilgjengelig dynamikk i de resterende 25% av volumet som vil dempe og som oftest eliminere clippingen helt.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...