Gå til innhold

Sliter med Vista-leveranse


Anbefalte innlegg

Bestilte for lenge siden, har fått min allerede. Men jeg er likevel litt ufornøyd, måtte betale toll/moms på den :( 250kr ekstra i tillegg til det jeg allerede hadde betalt..

8586768[/snapback]

Du skulle ikke betalt mva på denne. Prisen du betalte var godt under mva-grensa på NOK200 (hva prisen på oppgradering kjøpt "løst" er er uvesentlig).

Problemet var at Moduslink oppga verdien (NOK105 på min, pluss frakt) uten å oppgi hvilken valuta det var, så det ble naturlig nok regnet som Euro av postfortollerne (euro er jo valutaen i avsenderlandet, Nederland) som ga en fortollingsverdi rundt NOK800 + gebyr. Uhyre lite profft av Moduslink.

Selv ringte jeg fortollingsavdelinga hos Posten, og de ga meg framgangsmåten for å få den ut uten å betale mva uten videre (ta med utskrift av kortbelastning og/eller kvitterings-siden hos Moduslink til postkontoret der pakka lå/ligger, så får de Fortollinga til å sende over en null-faktura, og du får ut pakka mot kun kvittering). Postfortollinga var mildest talt mellomfornøyd med Microsoft og Moduslink; De hadde ganske mange tusen sendinger de nå måtte fortolle om til 0-fakturaer, dvs dobbelt arbeid uten inntekter (han jeg prata med hadde i tilleg "sin" Vista-oppgradering i det samme systemet etter ny hjemme-PC-avtale i vinter, og var også personlig frustrert med hvordan MS/ML har løst dette).

 

Som andre nevner her også...

Ettersom verdien av OS'et oppgis til rundt 1000,- må man betale 150 kr. i toll ettersom Norge har den mest idiotiske grensen ever made på 200,- verdi for importerte varer...

8587052[/snapback]

Som over, pris kjøpt løst er likegyldig, det er hva du har betalt før frakt som teller.

Og det meste av resten av Europa har tilsvarende mva-fri grense som Norge (avviker noe pga varierende valutakurser, men hadde Norge økt til f.eks. NOK250 ville vi hatt den høyeste grensa i Europa). Forskjellen er at det stort sett ikke fortolles (i mva-sammenheng) for handel/netthandel mellom land i EU (på den annen side, det trekkes heller ikke fra mva i landet du handler fra).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke fått min... Klaget til moduslink, og de skjerpet seg...

 

De har i allefall sendt dvden min, står det på siden.. De sa det kunne ta tre til fire uker før den kom. Men jeg bestilte i Februar... Tar lang tid ja...

 

Håper den kommer snart nå.., Synest vi skulle fått Vista Ultimate i erstattning XD

Lenke til kommentar
Det er rett og slett sleipt fra MS sin side, de burde tilbudt gratis nedlasting ved at man oppgav en eller annen kode og fikk gyldig nøkke, istedet for hårreisende gebyrer og shippingavgifter.

8593578[/snapback]

 

Helt enig! :yes:

 

Har lenge tenkt på det, men det er jo greit å ha en cd i hånden også...

Så jeg hadde nok foretrukket cden, men om jeg måtte ha det kvikt, så måtte det blitt nedlastning,..

Jeg kommer uansett ikke til å bruke Vista når jeg får det... Er lei av det, etter en lang periode med

RC utgaven...

Lenke til kommentar

Til de som har bestilt Vista DVD for flere mnd. side har jeg en ting å si - Kjør piratkopi!

 

Dere som har kjøpt PC med løfte om oppgradering til Vista har mest sannsynlig nødvendige SLIC informasjonen i bios som skal til for OEM aktivering i Vista.

 

Bare å gå på http://keznews.com/forum Der finner dere info og serienøkkel for OEM aktivering mot bios.

 

Microsoft og PC-leverandører ber jo om det. Får da være grenser for hvor lenge de skal knø.

Lenke til kommentar

Jeg venter fortsatt. Har sendt mail til Moduslink og Microsoft. De eneste som svarer er Microsoft, og de fraskriver seg ethvert ansvar. Den henviser til Moduslink og gav meg et telefonnr.

Har snakket med dem nå, og de sier at min ordre er kansellert og at frist for bestilling av Vista utløp den 11. mai.

 

Har nå skrevet en lang og utfyllende mail om dette til Forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Skulle ikke forundre meg om dette havnet på TV2 hjelper deg.

 

Som sagt, drit i det og kjør pirat-kopi av Windows Vista Ultimate. Dere har jo krav på Vista.

8613613[/snapback]

 

enig om det siste avsnittet, microsoft skulle gjort det annerledes med upgrade express, de skulle kjørt via hjemmesida eller noe lignende. nok for langt tid å motta vista.

Lenke til kommentar

... Nå har jeg kjøpt laptopen gjennom jobben, så vi har nok ikke krav på det samme som dere som er sluttbrukere.

Men er det ikke slik at vi har kjøpt Vista lisensen sammen med laptopen?? hvis ikke så koster Vista lisensen oss bare frakt

 

I så tilfelle bør det jo være firmaet som solgte oss laptopen sitt problem??

Her er Mobildata som vi kjøpte laptopen av veldig lite behjelpelige. Fujitsu-siemens som har laget laptopen vil heller ikke ta noe ansvar... Microsoft svarer med at det er FSC sitt ansvar...

 

Fillern så mye frem og tilbake.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten oppdatering på problemene med å levere Vista-upgrade.

 

Jeg fikk epost fra Moduslink om leveranse innen 4-6 uker den 4. april. Etter 6 uker var jo intet kommet, så jeg sendte en epost og etterlyste leveransen. 1.juni fikk jeg beskjed som følger.

 

Your validation is now complete and we will be processing your order. The delivery can take up until 4 weeks after your order is shipped

 

Valideringen var jo OK alt den 4. april, så her går det ikke fort i svingene. Med denne hastigheten kommer vel varen en eller annen gang på høsten. Men i og med at jeg har samme holdning som The Inquirer, har ikke tenkt å installere noe Vista ennå, men tenkte det var greit å ta med seg en "nesten" gratis oppgradering, så haster det ikke.

 

Hadde enhver annet firma tillatt seg noenlunde det samme, hadde det vært "fullt opprør".

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg bestilte min oppgradering i slutten av november. I dag kom den(!).

 

Denne behandlingen av betalende kunder er langt over grensen til forakt.

 

Jeg synes det er veldig rart at vi ikke har sett mer om dette i pressen. I firmaet der jeg jobber var vi fire stykker som bestilte oppgradering. Etterhvert som tiden gikk ga vi blanke i å sende inn på de nyeste PCene, da vi jo ikke kom noen vei med de gamle. Og nå får vi jo ikke bestilt lenger.

 

Skikkelig useriøst av MS.

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...