Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forslag til bil som skal brukes til og fra jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mazda 323/626,Toyota corolla/carina,nissan almera/micra/sunny f.eks er biler jeg anbefaler da de er 100% driftssikre og billige i drift. Du ser ALDRI en av disse stå langs veien og hvis den gjør det er det 98%+ sjangse for at den bare er tom for bensin.

Hvis du skal ha en som er litt sprek så kjøp en carina 2.0 L fra begynnelsen av 90 tallet. Den er sprek og helt grei innvendig plass. Tror dem er litt vanskelig og få tak i. Leita etter en sånn i fjor, men ga opp.

Jeg stopper alltid og peker,smiler og ler før jeg kjører videre igjen når jeg ser en tysk bil i veikanten.

Kjøper du en japse så få en grundig rust sjekk av den først. Bilen kommer til og gå til førerstolen detter gjennom gulvet. Få tak i en hvor bremserør over tank er bytta da dette er noe av den dyreste reprasjonen som forekommer på disse. 4-5000,- (rust. rep er selvsagt dyrere)

Japsene holder seg til gammel enkel teknologi som funker. Corolla har samme hjuloppheng som en kliss ny audi a3, vw golf osv. Mcperson foran og stiv aksling bak.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange takk for alle innspill :thumbup:

Jeg er som sagt ikke ute er en bil som nødvendigvis er spennende, fancy eller hissig. Selvsagt er det bare fint hvis bilen er noen av disse tre tingene, men det viktigste er som sagt at den er driftssikker og helst billig i drift. Dette blir altså en bil nummer 2 som for det meste av tiden kommer til å bli brukt til halvannen times kjøring daglig, så jeg ønsker derfor at det skal være minst mulig brydderi med den.

Det har jo kommet mange forskjellige forslag, så jeg skjønner at det blir vanskelig å velge her :)

Skrevet

Jeg må legge til en bil.

Kjenner en fyr som hadde en Daewooooo matiz med en 3 syl 0.9 liter på 45 hk ellerno. Den bilen brukte nesten mindre bensin en min 125cmm scooter som kjører 17mil på 6 liter (regne regne regne :p) . Anyways, en eller annen gal repporter klarte å tyne denne bilen opp i 180 km\t på autobahn. Super bil og går som ett atom ur. Noe pinglete chassis!! og motor.

Skrevet

Ang. Matiz, så får det meg til å tenke på en Suzuki Alto som broren min hadde da han var student. Fælt utseende, grusom å kjøre, forferdelig komfort, men det holdt å fylle bensin annenhvert skuddår :!:

Det er i hvert fall mange interessante biler som har blitt nevnt hittil, og flere av disse skal sjekkes til uken.

En annen ting: hva er det man bør sjekke ekstra når det kommer til brukte biler generelt? Rust vet jeg, men tenker på ting som registerkjede/reim osv. Dette er jo ting som fort kan bli dyrt når det ryker. Jeg regner heller ikke med at en bil i denne prisklassen har fullstendig servicehefte (pga. alder), så da vil jeg være ekstra nøye når jeg sjekker en bil som kan være aktuell å kjøpe.

Igjen, mange takk for all hjelp hittil :thumbup:

Skrevet

Du bør kansje tenke litt sikerhet, disse minste blikkassene av noen gamle japanske microbiler er direkte livsfarlige.

Hva med en liten dieseldrevet varebil av Caddy, Partner, kangoo, Combo-typen?

Skrevet

Sikkerhet er selvsagt viktig, og jeg ønsker jo å kjøpe en så sikker bil som mulig (så sikkert man kan få det i denne prisklassen). Og japanske microbiler har aldri vært aktuelt her i gården :D

Mange takk for forslagene, men Caddy o.l tror jeg ikke er noe for meg. Har ikke helt sansen for Postmann Pat-looken, hvis du skjønner :)

Skrevet (endret)

Eldre "postbiler" her jo heller ikke banken selv, hva gjelder sikkerhet de heller... (og når det gjelder komfort - så eksisterer den knapt)

Siden det later til å være bred enighet om at en "småbil" er det beste tipset:

Mitsubishi Colt? Små biler, ofte få eiere, hadde 5 års nybil garanti og mange av dem har fulgt servicer. Her er det mulig å få biler med lav km-stand som er vel holdt til en billig penge. Motorene er små perler...

Hva med denne? 1995modell, kjørt beskjedne 107k, alle stempler i serviceboken. Noen skjønnhetsmangler, sikkert mulig å prute ned noen tusen... LINK

Eller denne; 1995 modell kjørt 109k, litt spesiell farge men...LINK

Eller denne; 1996 modell kjørt 165k, LINK

Endret av KRZT
Skrevet

Den første Colt-en virket ikke helt dum, KRZT! Når jeg skal kjøpe en såpass gammel bil, så synes jeg det er veldig positivt med komplett servicehefte. Vet du hvordan de er å kjøre?

Skrevet (endret)

Vel, som du sikkert har skjønt er jeg egentlig mest tilhenger av større biler - fordi akselavstand har mye å si på komforten. Men, når det er sagt så tror jeg ikke denne er så gal. Prøvde ett par av denne typen sist jeg var på jakt etter bil, og bilene er utrolig lette, og kan sånn sett egentlig leve med liten motor. Jeg synes også at de jeg prøvde var direkte og fine i styringen, men dersom veistandarden er dårlig så legger man merke til det, for å si det slik. Jevnt over ble jeg positivt overrasket over disse bilene.Subjektivt synes jeg de virket mer "solid" skrudd sammen og de føles mer "tight" enn en tilsvarende corolla (som ofte er kjørt mye mer, når de ligger i den prisklassen / alderen). Hva gjelder teknikk/understellet er nok disse bilene relativt like, stiv bakaskling og mcpherson fremme. Så hvor stor "forskjell" det er på å kjøre dem i praksis spørs vel. Motoren (1.3 literen) virker frisk og dravillig, og mer spenstig enn toyotas 1.3 liter. (Det finnes enkelte utgaver av disse med 1,6 liter og de er utrolig festlige, 116hk på 970 kg).

Komplett servicehefte er alltid ett stort pluss, og når kilometerstanden er så lav som på dette eksemplaret - så lukter jeg ett lite kupp ;)

Bilen i den øverste linken har jo aircondition også, det er ett finfint pluss på sommeren. Når jeg kikket på disse skrøt eierene fælt av at bilen "nesten ikke bruker bensin". Og tatt vekt og motorstørrelse i betraktning kan nok det stemme godt.

Til syvende og sist anbefaler jeg at du tar en prøvekjøring, dersom du er veldig høy (1.90ish) så kan bilen bli litt liten, men er du mellom 1.70 og 1.80 tror jeg du kan trives i en slik liten krabat. (se om du finner en tilsvarende bil i nærheten av der du bor, og prøv den dersom du ikke har mulighet til å teste det aktuelle eksemplaret.)

Lykke til videre i bil-jakten!

edit: Husk å sjekke når registerreim/kjede skal byttes/strammes. Da dette fort kan bli dyrt dersom det er "glemt".

Endret av KRZT
Skrevet (endret)

Bare så det er sagt, så er det egentlig ikke liten bil jeg er mest keen på :) Jeg foretrekker større biler, og hadde for en stund siden en eldre BMW 7-serie som jeg elsket, men ble litt for mye tull med det tekniske på en så gammel bil = dyrt når man ikke kan fikse ting selv.

Men denne gangen skal jeg kjøpe bil med hjernen, og ikke hjertet ettersom dette ikke skal være en fritidsbil/kosebil. Egentlig synes jeg Colt-en er litt for liten for min smak, men ting som AC, lav kilometerstand og komplett servicehefte drar kraftig opp. Og sånn som du beskriver bilen, så høres den jo ikke dårlig ut å kjøre heller. Denne må sjekkes :) Mange takk!

Hvis det kommer noen andre forslag, så for all del ikke begrens dere til småbiler. Her er alle forslag velkomne! I utgangspunktet er det sedan eller stasjonsvogn jeg er ute etter, men jeg gjør med glede unntak for biler som den øverste Colt-en KRZT nevnte. Servicehefte, AC og lav kilometerstand er ting jeg setter STOR pris på, så det kan glatt veie opp for liten størrelse osv...

Endret av Nichlas
Skrevet
Saab 9000. Den første generasjonen får du til 40000 og nedover, mens den nyere utgaven går for 45000 og oppover. Nå har jeg ikke noe erfaring med den gamle utgaven, men tror ikke det er så veldig stor forskjell.

Uansett, jeg pendler også, dog bare 5 mil om dagen, men er veldig glad i Saaben som pendlerbil. På god asfalt er den så godt som lydløs, men på litt dårlig asfalt er det noe dekkstøy. Kan vel kanskje skyldes gamle dekk på min bil, så det er ikke noe jeg tar så tungt. Bilen er lettkjørt og komfortabel ellers, og har god kvalitet.

8586975[/snapback]

Kjøp for all del en liten bil. Hva i huleste skal man med en Saab 9000 til og fra jobb? Tenk på lommeboken og klimaet: Finn en liten bil som bruker lite drivstoff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...