Gå til innhold

Kjøpte ny mobil, DOA, hvilke rettigheter?


Anbefalte innlegg

Okei, historien er som følger;

 

Jeg kjøpte denne uken en ny SE K800I, i butikk. Fikk den med hjem, pakket den opp, alt var normalt. Pakken var forseglet, og uåpnet.

 

Etter ca en times bruk, låser telefonen seg, og skjermen blir helt hvit. Tar ut batteriet, og prøver å starte den på nytt. Telefonen viser bare hvitt display. Jeg er klar over at dette pr def ikke er en DOA, men jeg regner en times bruk som tett opp til det.

 

Det eneste som telefonen var brukt til, var å overføre navn fra sim-kort til telefon.

 

Tar telefonen med tilbake til butikken, og forventer at de bare bytter den, og gir meg en ny. Så skjer ikke, de tar telefonen (som jeg hadde hatt i hende 4 timer) og sier de skal se på den. De forsøker mens jeg ser på å oppdatere software, men det løser ikke problemet.

 

Nå har butikken ringt til meg, og fortalt at de har funnet en sprekk i mobilen og skylder på at jeg har mistet den i gulvet. Det har jeg ikke gjort!

 

Så, hva kan jeg gjøre? Jeg vil ha ny telefon, og er ikke interessert i å vente på at den skal sendes inn til rep. Dessuten frykter jeg at jeg kommer til å få en regning etterpå, da butikken skylder på meg.

 

Kan jeg heve kjøpet, evt kreve ny telefon. Må jeg vente på å få den repparert? :hmm:

 

Grunnen til at jeg ikke oppgir butikken hvor mobilen er kjøpt, er ganske enkelt interessert i å finne ut hva rettighetene mine er uten å flame butikken. Hvis saken skulle bli langdrøy, skal jeg vurdere å gi ut navn på butikken.

 

Takk for all hjelp!

Tetanus

 

Edit:tekst

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Etter fkjl. §18 skal "en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang" - dvs. når varen ble solgt. I utg.pkt. har derfor selger bevisbyrden for at du har ødelagt mobilen. Jeg stiller meg sterkt tvilende til at butikkpersonalet er kvalifisert til avgjøre hvorvidt en skade skyldes ditt forhold eller ikke. Her må jo vi ta deg på ditt ord og tro at du ikke har mistet mobilen i gulvet, men i alle tilfelle låter feilen du nevnte lite som en typisk fallskade. Videre skjer det med ujevne mellomrom at varer har skader fra transport e.l.

 

Her må du nok godta at mobilen sendes inn til verksted for nærmere diagnosering (og evt. reparasjon) - du har foreløpig ikke hevingsrett.

Lenke til kommentar

Okei, takk for svar....

 

Alikevel synes jeg det er urimelig at jeg som kunde skal bli uten telefon (er klar over at jeg har krav på lånetelefon om tiden overstiger 7 dager) når det enkleste for meg som kunde, var at telefonen ble byttet der og da i butikken.

 

Dette er jo helt klart en garantisak, og burde derfor være ren rutine for butikken å få erstattet min telefon fra levrandør.

 

Hva skjer så dersom telefonen kommer tilbake fra verksted, og de sier at jeg er ansvarlig for skaden på telefonen? Hva slags rettigheter har jeg i forhold til dette.

 

Kan jeg tolke det dithen, at selv om et verksted finner det sannsynlig at skaden har oppstått hos kunden, så et det fortsatt butikkens ansvar å bevise at det nettopp er slik det har skjedd? Eller vil ansvaret i et slikt tilfelle automatisk tilfalle meg?

 

Nå har det seg slik at jeg dessuten bor i et kollektiv, og det var flere personer tilstede da telefonen tok kvelden. De kan bevitne at jeg ikke på noen måte har behandlet telefonen uaktsomt eller på annen måte skadet den. Vil saken stille seg anderledes da, eller gjelder fortsatt verkstedets vurdering tyngre?

 

Takk for alle svar!

 

Tetanus

 

Edit:tekst

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar

Hei,

dette er en kjip sak for deg og butikken.

Som kunde har du ingen DOA-rett. Produsenten/leverandøren tilbyr DOA til forhandlerne på noen produkter. Hvordan forhandleren vil løse saken er opptil dem. De kan faktisk sende den inn på reperasjon, er det også en sprekk i den ville jeg selv, som forhandler, aldri gitt ny mobil.

 

Hvis verkstedet finner skade på varen (f.eks. væske- eller klemskade) og kan dokumentere dette med et bilde ryker garanti og reklamasjonsretten din. Da vil ikke Sony Ericsson dekke noen reperasjon og verkstedene (de fleste) nekter å foreta reperasjon når noe slikt er skjedd og kan tilby en swap (bytteenhet) til en sum.

 

Da er det opptil forhandleren hva de vil gjøre.

De kan avvise saken ved å banke i bordet med bilde, eller prøve og ta saken videre da den var splitter ny... (og at du får en ny)

 

Vitner kan jeg aldri tenke meg vil spille noen rolle hvis du ikke har tenkt å gå til retten med saken, de kan dokumentere det, de kan kun si hva de så.

Lenke til kommentar
Alikevel synes jeg det er urimelig at jeg som kunde skal bli uten telefon (er klar over at jeg har krav på lånetelefon om tiden overstiger 7 dager) når det enkleste for meg som kunde, var at telefonen ble byttet der og da i butikken.

8582650[/snapback]

Men det er helt rimelig at butikken uten å blunke skal påta seg tap? De vil, uansett om reparasjonen dekkes som en garantisak, ikke få DOA fra leverandør på en fysisk skadet telefon. Om de da gir deg en ny telefon, er det et tap butikken må dekke inn selv. Det mener du altså at de skal gjøre for alle kunder, fordi det er urimelig at du kanskje må klare deg med lånetelefon noen dager?

Lenke til kommentar
Okei, historien er som følger;

 

Jeg kjøpte denne uken en ny SE K800I, i butikk. Fikk den med hjem, pakket den opp, alt var normalt. Pakken var forseglet, og uåpnet.

 

Etter ca en times bruk, låser telefonen seg, og skjermen blir helt hvit. Tar ut batteriet, og prøver å starte den på nytt. Telefonen viser bare hvitt display. Jeg er klar over at dette pr def ikke er en DOA, men jeg regner en times bruk som tett opp til det.

 

Det eneste som telefonen var brukt til, var å overføre navn fra sim-kort til telefon.

 

Tar telefonen med tilbake til butikken, og forventer at de bare bytter den, og gir meg en ny. Så skjer ikke, de tar telefonen (som jeg hadde hatt i hende 4 timer) og sier de skal se på den. De forsøker mens jeg ser på å oppdatere software, men det løser ikke problemet.

 

Nå har butikken ringt til meg, og fortalt at de har funnet en sprekk i mobilen og skylder på at jeg har mistet den i gulvet. Det har jeg ikke gjort!

 

Så, hva kan jeg gjøre? Jeg vil ha ny telefon, og er ikke interessert i å vente på at den skal sendes inn til rep. Dessuten frykter jeg at jeg kommer til å få en regning etterpå, da butikken skylder på meg.

 

Kan jeg heve kjøpet, evt kreve ny telefon. Må jeg vente på å få den repparert? :hmm:

 

Grunnen til at jeg ikke oppgir butikken hvor mobilen er kjøpt, er ganske enkelt interessert i å finne ut hva rettighetene mine er uten å flame butikken. Hvis saken skulle bli langdrøy, skal jeg vurdere å gi ut navn på butikken.

 

Takk for all hjelp!

Tetanus

 

Edit:tekst

8581530[/snapback]

 

 

Er ikke den eneste som har hatt en k800i som har kobla ut. Det er en softwarefeil på den telefonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...