Gå til innhold

Trenger LCD skjerm som er god på tekst


Anbefalte innlegg

Den jeg har nå er en 19" LCD. LG 1950B, kontrast 700:1, TN panel, 1 år gammel

 

Den er helt ok, og jeg vet mange har slike skjermer og er kjempefornøyd, men jeg syns den er blass, spesielt til å lese tekst, blir sliten i øynene av det over tid, og den har dårlig kontrast selv om den jo er overlegent alt av skjermer til bærbare PC-er, og CRT på tekst.

 

Jeg har reflektert over 19-22" wide, men de har jo bare mer oppløsning horisontalt, og det trenger jeg jo slett ikke. Men jeg skulle vurdere å kjøpe det om panelene i disse er noe bedre, slik at tekst blir klarere?

 

Ganske dyre skjermer med 1600x1200 oppløsning, og da er det ca 0,25 fremfor 0,29 i pixelstørrelse. Det skulle gi høyere DPI oppløsning på tekst. Men er det så mye bedre i praksis?

 

Noen som vet om noe som banker en standard 1 år gammel 19" ned i støvlene når det gjelder klarhet på tekst og gir økt komfort ved masse timer foran datamaskinen?

Endret av Martin_03
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at du har skrudd opp HZ på skjermen ? Er HZ på 60 eller lavere så blir det veldig slitsomt å se på skjermen.

 

For å stille opp HZ så høyreklikker du på et sted på skrivebordet:

 

-> Egenskaper -> Instillinger -> Avansert -> Skjerm

-> Properties -> Setings -> Advanced -> Monitor

 

Endre denne så høyt du kan, står den allerede på 75hz så vil jeg anbefale å kjøpe ny skjerm.

 

Håper dette fikser problemet så du slipper å kjøpe ny skjerm :)

Lenke til kommentar
Sikker på at du har skrudd opp HZ på skjermen ? Er HZ på 60 eller lavere så blir det veldig slitsomt å se på skjermen.

 

For å stille opp HZ så høyreklikker du på et sted på skrivebordet:

 

-> Egenskaper -> Instillinger -> Avansert -> Skjerm

-> Properties -> Setings -> Advanced -> Monitor

 

Endre denne så høyt du kan, står den allerede på 75hz så vil jeg anbefale å kjøpe ny skjerm.

 

Håper dette fikser problemet så du slipper å kjøpe ny skjerm :)

8580378[/snapback]

 

Er riktig innstilt, med DVI, jeg er nok bare kresen, sett på endel skjermer, og det er lite 19" skjermer jeg er fornøyd med.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha en skjerm som er god å lese på så vil jeg faktisk anbefale en CRT skjerm. Hvis du skrur ned oppløsningen på den kan du presse HZ opp mot 120hz, og desto høyere hz desto mindre stressende og mer avslappende er det for øynene å leste tekst.

Lenke til kommentar

Først: Dette med hz på LCD-skjermer, via DVI eller ikke, er tøys. Det blir ikke noe bedre med høyere refresh, LCd-skjermer har ikke refresh, kun responstid. Denne oppgis i ms, og har størst effekt på bevegelig innhold (NB! også på scrollende tekst...)

 

Tekstmessig er det MYE bedre med LCD-skjermer, siden de ikke avgir elektromagnetisk stråling i samme klasse som CRT.

 

Det som derimot er viktig mtp tekst, er at den er skarpest mulig (mao ikke ullen i kantene). Det kan derfor være viktig å:

 

1. Kjøre skjermen i oppløsningen den er ment for (selvsagt)

2. Vurdere å skru av/på Cleartype i kontrollpanelet - se hva du "liker" best

3. Eksperimentere med kontrast og lysstyrke.

 

Hva 2) angår gir selvsagt en skjerm med høyere DPI bedre lesbar tekst med Cleartype enn en med lav DPI.

 

Håper dette hjelper deg!

 

P.S. ang wide-skjermers ubrukelighet: Det finnes en del skjermer med picov, som gjør at du kan vri skjermen vertikalt. Da blir det tilsv. stående A4/3, og det er ideelt til skjerm.

 

Lykke til!

Endret av akerb
Lenke til kommentar

Jeg tror det har lite å si hvilken LCD skjerm du velger. LCD'er er beregnet til tekst og stille grafikk (surfing) - ingen ting annet. LCD bildet er stabilt siden krystallene i den avgir konstant lys (ingen flimring/oppdatering).

 

Skal du se film, spille, ha bra kontrast, lav responstid og høy oppdateringsfrekvens etc. - skaff deg en god og dyr CRT.

Lenke til kommentar

Hvis lesbarhet på tekst er et problem kan det være pga. VGA tilkobling? Bruk DVI. VGA? Husk AUTO, og gjerne tweak instillingene på skjerm :)

 

På ren tekst er det vanligvis merkbar forskjell med DVI, spesielt hvis en unngår bruk av Cleartype. Ellers kan du med fordel bruke skjermkort kontrollpanelet og justere farger/lysstyrke/kontrst. Blir fort 10 timers programmering hver dag på kveldstid her i gården, og da er det sort bakgrunn og kontrast-farger på topp med svak lysstyrke som gjelder for min del ;)

 

EDIT: Er det størrelsen som er problematisk, f.eks. ved for høy oppløsning på for liten skjerm? Har du vurdert om det kan være selve synet? Dette er ikke en tullebemerkning, men basert på at mange gjerne får seg større skjerm og utsetter turen til optiker :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Hvis lesbarhet på tekst er et problem kan det være pga. VGA tilkobling? Bruk DVI. VGA? Husk AUTO, og gjerne tweak instillingene på skjerm :)

 

På ren tekst er det vanligvis merkbar forskjell med DVI, spesielt hvis en unngår bruk av Cleartype. Ellers kan du med fordel bruke skjermkort kontrollpanelet og justere farger/lysstyrke/kontrst. Blir fort 10 timers programmering hver dag på kveldstid her i gården, og da er det sort bakgrunn og kontrast-farger på topp med svak lysstyrke som gjelder for min del ;)

 

EDIT: Er det størrelsen som er problematisk, f.eks. ved for høy oppløsning på for liten skjerm? Har du vurdert om det kan være selve synet? Dette er ikke en tullebemerkning, men basert på at mange gjerne får seg større skjerm og utsetter turen til optiker :)

8583303[/snapback]

 

Nei: det er ikke størrelsen, og det er heller ikke selve synet, jeg er en av dem optiker sier har 120 % syn. Jeg syns standard skriftstørrelsen som blir med 19" i 1280X1024 er helt fin, faktisk syns jeg det ser bedre ut på en 17" med samme oppløsning, og jeg har trodd det er fordi pixlene er mindre. Jeg legger veldig godt merke til pixlene på en LCD, faktisk så irriterer jeg meg over det når jeg ser film på projektoren min også.

 

Om en holder et ark printet i masse DPI ved siden av en dataskjerm, så ser en det jeg mener er dårlig med en dataskjerm, og som jeg tror er det som gir meg slitasje, ved mye lesing foran skjermen.

 

 

Derfor søker jeg et alternativ, å printe ut via laser, eller en bedre skjerm, men det virker som det i praksis ikke finnes noe bedre enn en standard 19" til å lese tekst, desverre. Om de hadde 4 ganger så mange pixler, på samme areal, med samme skriftstørrelse, ville det blitt behagelig tror jeg, men da snakker vi vel 5-10 år frem i tid?

Lenke til kommentar

Kan det være selve hønsenetting som er plagsom (screendoor) ? Finnes vel strengt talt ingen kur for det annet enn å sette skjermen lengre vekk, eller pese på med høyere oppløst LCD skjerm som du sier.

 

ClearType forsøker å "jevne" dette ut ved å bruke subpiksel antialiasing på fonter. Dette er faktisk veldig interessant, med subpiksel AA vil Windows benytte seg av skjermens individuelle RGB piksler for å øke den horisontale oppløsningen. Den jevner ut teksten, og forsøker å gjøre den mer "CRT"-aktig (myk og mindre firkantet). Printeren har "dotter", kan det stemme? Mens LCD skjermen har "firkanter" (matrise).

 

Skru på Cleartype:

Høyreklikk på skrivebord -> Properties --> Appearance ---> Effects ----> Use the following methot to smooth edges of screen fonts: ClearType

 

Justering av Cleartype:

http://www.microsoft.com/typography/cleart...uner/Step1.aspx

 

Mer info:

http://www.microsoft.com/typography/ClearTypeInfo.mspx

 

Ellers: Sjekke eventuelt med å få fatt på en skjerm med lik eller mindre punktavstand i forhold til 17". Hvis jeg sammenlikner fra Komplett.no en tilfeldig 17" med 1280x1204 på punkt/pikselavstand 0.264mm med en tilfeldig 20" 1600x1200 på 0.255mm er kanskje dette løsningen ettersom selve pikselstrukturen vil være bittelitt finere (mer kompakt) enn 17" som du muligens har nå?

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Kan det være selve hønsenetting som er plagsom (screendoor) ? Finnes vel strengt talt ingen kur for det annet enn å sette skjermen lengre vekk, eller pese på med høyere oppløst LCD skjerm som du sier.

 

ClearType forsøker å "jevne" dette ut ved å bruke subpiksel antialiasing på fonter. Dette er faktisk veldig interessant, med subpiksel AA vil Windows benytte seg av skjermens individuelle RGB piksler for å øke den horisontale oppløsningen. Den jevner ut teksten, og forsøker å gjøre den mer "CRT"-aktig (myk og mindre firkantet). Printeren har "dotter", kan det stemme? Mens LCD skjermen har "firkanter" (matrise).

 

Skru på Cleartype:

Høyreklikk på skrivebord -> Properties --> Appearance ---> Effects ----> Use the following methot to smooth edges of screen fonts: ClearType

 

Justering av Cleartype:

http://www.microsoft.com/typography/cleart...uner/Step1.aspx

 

Mer info:

http://www.microsoft.com/typography/ClearTypeInfo.mspx

 

Ellers: Sjekke eventuelt med å få fatt på en skjerm med lik eller mindre punktavstand i forhold til 17". Hvis jeg sammenlikner fra Komplett.no en tilfeldig 17" med 1280x1204 på punkt/pikselavstand 0.264mm med en tilfeldig 20" 1600x1200 på 0.255mm er kanskje dette løsningen ettersom selve pikselstrukturen vil være bittelitt finere (mer kompakt) enn 17" som du muligens har nå?

8589325[/snapback]

Det er nok det at oppløsningen som er lav som er plagsomt, hønsenetting effekten er godt synlig, og jeg sitter på ca 60 cm. Dette bli jo subjektivt, og det er enorm forskjell på å lese en bok på en dataskjerm, som PDF dokument, og på og printe ut og lese. Cleartype syns jeg ikke fører til noen forbedring, er vel heller motsatt, ved at skriften virker mindre skarp. Det er jo 19" jeg har nå. Jeg har testet alt som er tipset opp i denne tråden, før tråden ble startet, så føler at det ikke kommer noen vei.

 

Det jeg lurer litt på, er om en skjerm med et annet panel, slik som samsung S-PVA, som har høyere kontrast enn TN (ref: flatpanel.dk), kan føles bedre på tekst. Dette er eksempel på en slik skjerm: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326289 , men jeg skulle hørt fra noen som har prøvd, eller som har sammenlignet en 19", med en 22-24" f.eks..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...