Gå til innhold

Forslag til rimelig backup/lagrings-enhet/system


Anbefalte innlegg

Har flere PC-er og trenger å ta backup av diverse viktige både store og små dokumenter og filer. Også kjekt å ha tilgang til de forskjellige dokumentene og filene fra alle PC-er i nettverket. Trenger ikke så altfor mange GB, men siden harddisker er så billige for tiden tenker jeg meg noe rundt 200 til 400 GB.

 

Hva synes dere om denne løsningen:

 

Netgear SC101 (599,-)

LaCie P3 250 GB USB 2.0 (ta ut harddisken som er inni og bruke den, 400,-)

 

For meg blir dette en ganske rimelig løsning da Elkjøp selger SC101 til "kupp-pris" og jeg kan få en ødelagt ekstern HD (LaCie-en) til 400,-. Kun kabinettet som ikke fungerer på LaCie-en.

 

Hva synes dere? Finnes det en løsning for meg som er like god/rimelig og ikke minst enkel? Noen som har noen formening om hvor rask denne løsningen er i forhold til andre løsninger?

 

Takk! :)

Endret av phex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
femti kroner mer så får du en ny harddisk, med garanti:

https://prisguiden.no/product.php?productId=45693

8591374[/snapback]

Jo, det er jo sant det. Kommer jo litt frakt i tillegg og slikt, men kunne kanskje kjøpt meg en ny HD selv om den som sitter i LaCie-en ikke er så værst.

 

 

Ellers er ideen god - men du kan også vurdere bare å bruke en 2.5" disk og ta backup til den. Mindre og enklere å ta med seg.

Prøvde ut systemet i går og synes det fungerte bra. Hastigheten var ikke fantastisk, men helt grei til mitt bruk. Eneste problemet er at jeg må åpne UDP port 20001 for at systemet skal fungere helt perfekt. Se denne tråden: Hvordan åpne UDP port 20001 med Sygate Firewall. Noen som kan hjelpe meg med det? Ellers tror jeg faktisk at jeg beholder "brødristeren"(har jo 30-dagers fornøydgaranti).

Endret av phex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Ingen som kan hjelpe meg med å åpne portene?

8609844[/snapback]

 

For å gi deg en annen innfallsvinkel (SPF er rimelig gammel da produktet ble droppet etter oppkjøpet) - Hva om du dropper SPF og bruker brannmuren i XP i stedet?

Lenke til kommentar
Ingen som kan hjelpe meg med å åpne portene?

8609844[/snapback]

 

For å gi deg en annen innfallsvinkel (SPF er rimelig gammel da produktet ble droppet etter oppkjøpet) - Hva om du dropper SPF og bruker brannmuren i XP i stedet?

8610353[/snapback]

Ja, det er sant. Avinstallerte SPF nå. Får heller teste en annen brannmur. XP sin synes jeg er litt i tynneste laget da den ikke kontrollerer utgående trafikk.

 

Jeg har netgear og den er bra nokk til backop.Jeg har en 320wd i den.

8614534[/snapback]

Hvordan er hastigheten hos deg? Jeg er litt skuffet over hastigheten på min. Tok en test med HD Tach og fikk følgende resultat:

 

post-85756-1179578325_thumb.jpg

 

Hvis du ikke vet hvordan hastigheten på din er så kan du ta en test med HD Tach.

 

Ellers så lurer jeg på om det er noen som vet om raskere løsninger.

 

Takk!

Endret av phex
Lenke til kommentar
Ellers så lurer jeg på om det er noen som vet om raskere løsninger.

 

Takk!

8646528[/snapback]

Ingen som har forslag på raskere løsninger? Må nemlig levere tilbake Netgear-en innen kort tid hvis jeg ikke vil ha den, ble plutselig litt usikker nå.

Lenke til kommentar
Ellers så lurer jeg på om det er noen som vet om raskere løsninger.

 

Takk!

8646528[/snapback]

Ingen som har forslag på raskere løsninger? Må nemlig levere tilbake Netgear-en innen kort tid hvis jeg ikke vil ha den, ble plutselig litt usikker nå.

8686892[/snapback]

Har en Thecus 2050 som backupenhet med 2 stk 500 GB disker i. Rask fordi den bruker eSATA (ekstra kontroller følger med) og RAID 0. Til nød bruker jeg USB 2.0 porten til å koble på maskiner uten eSATA hvis jeg trenger en fil i full fart.

 

Komplett hadde denne tidligere, men nyere modeller har sikkert samme funksjoner.

 

Edit: Link og greier! Blitt grønn siden sist! ;-)

https://prisguiden.no/product.php?product_id=44128

 

Og denne har nettverk hvs det er et must:

https://prisguiden.no/product.php?productId=44130

Endret av snurr
Lenke til kommentar
Har en Thecus 2050 som backupenhet med 2 stk 500 GB disker i. Rask fordi den bruker eSATA (ekstra kontroller følger med) og RAID 0. Til nød bruker jeg USB 2.0 porten til å koble på maskiner uten eSATA hvis jeg trenger en fil i full fart.

 

Komplett hadde denne tidligere, men nyere modeller har sikkert samme funksjoner.

 

Edit: Link og greier! Blitt grønn siden sist! ;-)

https://prisguiden.no/product.php?product_id=44128

 

Og denne har nettverk hvs det er et must:

https://prisguiden.no/product.php?productId=44130

8696318[/snapback]

Ja, nettverk er et "must" og løsningen til Thecus blir nok desverre litt for dyr. Det er vel heller ikke noen garanti for at denne yter bedre enn det systemet jeg har i dag?

 

Har du demontert LaCien?

 

Om ikke så er det en ganske kjent sak at usb delen i den "henger" seg, dette er en enkel sak å fikse ;)

 

Det er utrolig mange som har solgt/returnert/KASTET denne eksterne harddisken uten å sjekke opp i eventuelle typiske problemer først.

8696338[/snapback]

Ja, har demontert den. Jeg kjøpte den av en venn som ikke ville ha den fordi den ikke fungerte som en ekstern disk. Jeg kunne kanskje klart å fikse den, men det hadde heller ikke vært noe poeng da jeg ønsket en intern disk.

Endret av phex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...