Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nyser når jeg ser på solen

jacoP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange ganger hvis det er sterk sol og jeg ser på den begynner jeg å nyse... Vet om fler som også har det slik. Hvorfor skjer det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er kroppens forsvarsmekanisme.

Solen lyser sterkt, og er skadelig for øynene hvis du ser på den for lenge. Derfor nyser du, og øynene lukker seg =)

Tror det var sånn i allefall, virker logisk for meg.

Skrevet

Samme skjer med meg. Det trenger dog ikke være solen for at jeg skal nyse. Kan dessverre heller ikke forklare det...

Skrevet
Er kroppens forsvarsmekanisme.

Solen lyser sterkt, og er skadelig for øynene hvis du ser på den for lenge. Derfor nyser du, og øynene lukker seg =)

Tror det var sånn i allefall, virker logisk for meg.

8577476[/snapback]

Det stemmer nok ikke helt.

Når du ser opp på solen strekker du ut halsen, og du kan få enkelte forstyrrelser i nese/munn-området. Det resulterer i et nys. Det er ihvertfall den vanligste forklaringen.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Har det samme "problemet" eller velsignelse.

Ble fortalt det hadde med lys i nesen å gjøre siden vi retter nesen opp mot lyset for å nyse ;)

Skrevet (endret)

Samme her, to ganger, verken mer eller mindre. Hvorfor det eksakte antallet vet jeg ikke, hadde vært interessant å finne en forklaring på det.

Endret av athorb
Skrevet

Jeg fikk akkurat lillebroren min til å gå ut å se mot solen, og han nøys. Jeg må ikke nyse av solen eller sterkt lys. Har ofte hørt at jeg skulle gjøre det når jeg måtte nyse, for å få gjort det. Men det funker ikke på meg :p

Skrevet
Enkelte mennesker kan begynne å nyse av å se mot solen eller annen sterk lyskilde. Dette er en refleks vi ennå ikke kjenner bakgrunnen for, men nysingen gir øynene en forbigående beskyttelse mot det sterke lyset. Denne formen for nysing ser ut til å være arvelig, og er til en viss grad koblet til overfølsomhet i neseslimhinnene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...