Gå til innhold

Manuelt sette hvilket OS som skal boote?


Anbefalte innlegg

Her om dagen klarte ikke lenger vista å lese bruksdisken min, og da jeg likevel snart tenker å reformatere gidder jeg ikke bry meg om det inntill videre...

 

Jeg var nemlig lur nok til å la XP ligge igjen på en av partiosjonene mine, og i dette operativsystemet fungerer alt akkurat som normalt :)

 

Nuja: her er spørsmålet: hvordan endre bootloaderen i Vista til å starte "tidligere versjoner av Windows" som default?

 

Noen som aner hvordan jeg kan fikse dette? I XP var det jo bare å skrive litt inn i en boot.ini-fil om jeg ikke husker feil. Desverre finner jeg ikke noen boot.ini på Vista :(

 

Legger forresten ved et skjermbilde fra "oppstart- og gjennopprettings"-menyen som viser en blank liste... Noen tips til hvordan man setter disse instillingene manuelt?

 

post-70441-1178732590_thumb.png

 

(Og om noen aner hvorfor diskene mine ikke oppdages av Vista lenger, er det lov å gi si ifra. Men jeg har mer lyst til å fikse default oppstarts-OS akkurat i dag...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk for kjapt svar, men ser ikke ut til at det fungerte.. Får feilmelding om at programmet ikke kjører som administrator med en gang jeg starter det... (selv om jeg selvfølgelig kjører programmet med admin-rettigheter)

 

Kan forresten legge til litt tilleggsinfo: jeg fant en fil med navn "bootstat.dat" i windows-katalogen. Men den er uleselig.. Antar det skal være sånn, eller er det min fil som er korrupt?

Se innhold:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
< å- x P ˆ

¬Ú±èÛ„ì§eOãéÉ@ × + V ˆ

¬Ú±èÛ„ì§eOãéÉ( 1

Lenke til kommentar
Ville prøvd å disable UAC og så forsøkt å starte programmet, dersom du kjører med UAC.

8575767[/snapback]

Er ganske sikker på at jeg disablet UAC'n da den kom i hus for en måneds tid siden. Men mindre det er flere nivåer av UAC-kontroll? (noen pop-up ang. sikkerhetsrisiko har jeg ikke sett siden installasjon iallefall)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...