Gå til innhold

Klesklyper på ettermiddagen


Anbefalte innlegg

Kikket inne her, og så et klesklype bilde som jeg likte. Tenkte derfor jeg skulle prøve meg. Hva syntes dere?

 

Nikon D40

Nikkor 18-55mm F/3.5

 

1/2000 lukker

f/3.8 blender

ISO 200

 

Ble kanskje 0.3EV for mørk, men ble ganske fornøyd..

 

DSC_0047-1.jpg

Endret av anderslien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott og stemningsskapende foto! For min del synes jeg det er på sin plass med en smule undereksponering. Deler på himmelen din ville fort bli utbrent om du pushet det mer. Ellers gir det intrykk av grått og urolig vær, som jeg synes passer bra.

 

Om det var noe jeg ville gjort annereledes var det sannsynligvis å ta et lite steg til høyre, så ikke klesklypene tangerer hverandre såpass sterkt som de gjør nå. De får litt for mye en uniform siluett i stedet for å være "perler på en snor". Ellers er komposisjonen god med fin dynamikk.

Lenke til kommentar
Men, som også er sagt før, horisonten er skjev, og burde rettes. Ellers et pent bilde med gode farger.

 

Min personlige mening er at folk henger seg urettmessig mye opp i dette med rett horisont. Etter mitt øye fungerer det utmerket med en skjev horisont i denne komposisjonen. Det gir meg som betrakter et inntrykk av å være der under klesklypene mens jeg titter oppover (og det er jo ikke rett uvanlig at mennesker har hodet på skakk).

 

Poenget med "regelen" er da først å fremst å kunne vite når man skal bruke den, og når den kan tøyes/brytes/endres.

Lenke til kommentar

Helt enig i det med horisont, det er en grei retningslinje, men ingen absolutt regel.

 

Jeg syns bildet er pent komponert, det aller meste stemmer der. Jeg syns derimot at det blir litt for grått. Himmelen ville jeg latt være, men en ørliten levels/curves-justering av klesklypene kunne vært på sin plass.

Lenke til kommentar

Takk for god kritikk :) Det med TV2 har jeg faktisk ikke tenkt på før når dere sa det.. hehe :)

 

Når det gjelder horisonten så hadde det kanskje vært på plass å i hvertfall prøve å fikse den for å se hvordan det ble. Er det noe teknikk for dette i photoshop?

Lenke til kommentar
Takk for god kritikk :) Det med TV2 har jeg faktisk ikke tenkt på før når dere sa det.. hehe :)

 

Når det gjelder horisonten så hadde det kanskje vært på plass å i hvertfall prøve å fikse den for å se hvordan det ble. Er det noe teknikk for dette i photoshop?

8570541[/snapback]

 

Du burde kunne fikse horisonten ganske lett ved A rotere bildet. <crtl+A> for a markere hele bildet, og sA <ctrl+T> for A "transformere(?)" bildet i photoshop. Dra i hjOrnet for A rotere.

 

Fint bilde foresten. Likte komposisjonen, minte meg ogsA om tv2 med en gang jeg sA det :)

Lenke til kommentar
Takk for god kritikk :) Det med TV2 har jeg faktisk ikke tenkt på før når dere sa det.. hehe :)

 

Når det gjelder horisonten så hadde det kanskje vært på plass å i hvertfall prøve å fikse den for å se hvordan det ble. Er det noe teknikk for dette i photoshop?

8570541[/snapback]

 

Du burde kunne fikse horisonten ganske lett ved A rotere bildet. <crtl+A> for a markere hele bildet, og sA <ctrl+T> for A "transformere(?)" bildet i photoshop. Dra i hjOrnet for A rotere.

 

Fint bilde foresten. Likte komposisjonen, minte meg ogsA om tv2 med en gang jeg sA det :)

8570561[/snapback]

Anbefaler å heller bruke Filter -> Distort -> Lens correction -> Angle ;)

 

On-topic: Fint bilde! Muligens en smule undereksponert, og personlig hadde jeg kanskje valgt et litt høyere blendertall. Eller supert!

Lenke til kommentar

Perspektivet i det første bildet var mye mer intressant.

 

Skjev horisont er vel først og fremst ett problem når horisonten bare er litt skjev, slik at bildet fremstår som slurvete komponert. Men i dette tilfellet er horisonten såpass skakk at det fremstår som et valgt perspektiv og det kler bildet godt.

Lenke til kommentar

Skjeve bilder kan ofte gi mer dybde i bildet enn rette. I dette tilfellet fører det iallfall til et mer levende motiv. At landskapsbilder bør ha rett horisont er jeg enig i; men dette med rett horisont bør ikke være en absolutt regel.

 

E

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...