Gå til innhold

Ultrabærbar, pris ikke viktigst


Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg er en datafikler som nå skal legge litt av leken til side og da trenger jeg ikke så fullspekket PC. Den nye bærbare skal primært være en god kontorbærbar der 90% av tiden er i Officepakken + internett.

 

Jeg har jo mange krav, men rangert ser det slk ut

1) Vekt, ikke mer enn 1,5 kg inkl strømforsyning

2) Tilkobling til ekstern skjerm med oppløsning minst 1680x1050

3) God skjerm, helst med oppløsning som over, men kan gå ned siden størrelse på maskin nok vil redusere muligheten for oppløsning

4) Wlan

5) DVD brenner, helst dobbelsidig (eller hva det heter)

6) 7200 rpm disk, over 80 Gbyte

6) LAN tilkobling

7) Dockingstasjon/portreplikator med tilkobing til skjerm, tastatur, strømforsyning

8) Pris uten ekstra skjerm og docking helst ikke over 18000 kr.

 

Har ikke noen preferanser, har tittet litt på Simens Fuijitsu da en kjenning skryter, men har ikke landet på noe.

 

Setter pris på svar fra dere her på forumet.

 

LoA

Endret av LittOmAlt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå er jeg spent på om noen faktisk finner en pc som veier under 1,5kg (med strømforskyning) med slike spesifikasjoner. Thinkpad X60 kunne kanskje vært et alternativ, men den har ikke 7200 rpm harddisk og dvd-brenner må kobles til eksternt.

Endret av Darx
Lenke til kommentar
nå er jeg spent på om noen faktisk finner en pc som veier under 1,5kg (med strømforskyning) med slike spesifikasjoner

8568637[/snapback]

 

Det måtte i så fall vært Fujitsu Siemens Lifebook Q2010, men den oppfyller ikke halvparten av de andre kravene.

 

våger meg på å foreslå FSC Lifebook P7120, som såvidt kommer innenfor prisgrensen din. I forhold til kravene dine havner den som følger:

 

1)veier 1,28 kg. Hva strømadapteren veier er ikke oppgitt (hvem gjør egentlig det?)

2) VGA-tilkobling som støtter inntil 1600x1200

3) 10,6" skjerm, oppløsning 1280x768

4) ja (802.11a/b/g)

5) ja (eneste 10,6" med intern optisk stasjon?)

6) nei (60GB 4200)

7) ja

8) ja (inkludert i prisen)

9) laveste pris 17 995,-

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har selv nettopp kjøpt en ultraportabel.

 

ASUS 11 inch med 1.5gig ram.

 

Maskinen har batteritid på ca 5 timer med standard batteriet som følger med.

Den veier 1.19 kg med batteri.

 

Har laget en kort video som illustrerer størrelsen.

 

 

Skjermen er veldig god.

Den kom med VISTA, men jeg bytta til XP.

 

Pcen finner du her:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=333050

 

Dvdleser/brenner er ekstern, men dog liten.

 

Tror neppe det finnes ultraportable med 7200rpm disker, siden de ofte er 1.8"

Skjermen støtter 1366x768 (og ikke 1280x800) som står i teksten.

Endret av EssspeN
Lenke til kommentar

Hei

 

det var gode tilbakemeldinger, video på youtube var jo super! Etter å ha lest deres kommentarer får jeg lyst å stille noen flere spørsmål og noen presiseringer.

 

- rask og stor disk kan jeg leve uten, men helst ikke

- Pris på 18k er ikke øvre grense, men det er da måte på hvor mye en skal betale per kg HW..

 

 

Spørsmål:

- Jeg har en bærbar i dag som har vifte som støyer, så det med støy er faktisk en viktig avklaring. Det må ikke støye for mye, helst vifteløs.

- Til EssspeN:

* har maskinen vifte?

* hva med docking? jeg har lyst å ha en maskin som også er enkel å ta med uten å koble så mye greier hver gang, det er jeg lei av...

* hvordan er ytelsen på din nye ASUS? Fx ift en mer normal 3 kg bærbar

* du sier skjermen er veldig god, finnes den i matt og glanset versjon også (tenker på de nye blanke skjermene)? Er det greit å lese bokstavene i ikke zoomet tilstand, eller må en konsentrer seg ekstra?

* hvordan oppleves hastigheten? er HDD noe som føles som en sinke ift resten av maskinen?

* hvordan er lyden, jeg bruker mye skype og hører også en del på nettradio (eksterne høytalere)?

 

 

 

LoA

Lenke til kommentar

- Til EssspeN:

* har maskinen vifte?

Ja, maskinen har en vifte, men som på andre asus maskiner er den veldig stille.

 

* hva med docking? jeg har lyst å ha en maskin som også er enkel å ta med uten å koble så mye greier hver gang, det er jeg lei av...

Det vet jeg ikke, jeg bruker aldri docking hverken på jobb eller hjemme.

 

* hvordan er ytelsen på din nye ASUS? Fx ift en mer normal 3 kg bærbar

Vel, den er jo tregere siden den bruker Ultra Low Voltage prossessor.

Det er en DUO CORE, ULV2400 med "kun" 1,06 ghz proccessorerer.

Den har også 1.5 gig ram. Det er klart du får en bedre maskin hvis du går opp til 12-15 tommer, men for meg var størrelse og batteritid viktig dessuten spiller jeg ikke spill.

 

* du sier skjermen er veldig god, finnes den i matt og glanset versjon også (tenker på de nye blanke skjermene)?

Skjermen bruker et nytt belysningspanel, tror det er en av de første pcene som bruker dette. Altså ikke bare "1" pære. Vet ikke så mye om det, skjermen er ikke matt men mer glans.

 

Er det greit å lese bokstavene i ikke zoomet tilstand, eller må en konsentrer seg ekstra?

Jeg synes alt er lett å lese i beste oppløsning, har aldri tenkt over at man kan zoome eller at det er noe problem :)

 

* hvordan oppleves hastigheten? er HDD noe som føles som en sinke ift resten av maskinen? Vet ikke. Kan for lite om slikt.

 

* hvordan er lyden, jeg bruker mye skype og hører også en del på nettradio (eksterne høytalere)? eksterne lyden er dårlig (lav).. Pcen har integrert webcamera, perfekt for skype bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...