Gå til innhold

Godt og billig Makro til 400D?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stemmer det at Canons EF-S modeller er type billigmodellen til Canons EF modeller?

Nei, det er bare at bildesirkelen er mindre, slik at de bare kan brukes på kameraer med 1.6x cropfaktor. Det er ikke noen EF-S-modeller som er proff-modeller, men det er mange EF-modeller som er dårligere enn de beste EF-S-modellene også.

 

Ang. macro-objektiver:

Canon 50mm f/2.5 og Canon 60mm f/2.8 er ypperlige valg, dersom du har mulighet til å gå veldig nært det du skal fotografere. Kan du ikke det, må du ha lenger brennvidde, og f.eks. Sigma 105mm f/2.8 er et svært godt valg, Tokina 100mm f/2.8 og den nevte Tamron'en også.

 

Dette er alle objektiver det er relativt enkelt å lage bra, uten at det koster en formue. Derfor er de også nokså billige, men likevel svært gode og skarpe. Du gjør ingen tabber ved å velge det ene eller det andre, bortsett fra at du må vite hva slags fotografering du skal gjøre. Blomster blir ikke nevneverdig påvirket av at du stikker objektivet noen få cm fra dem, men insekter er ikke like henrykt. Skal du ha noe til "generell macro" ville jeg valgt noe rundt 100mm, det er også en flott brennvidde til portretter. Jeg personlig ville nok valgt Tokina, men som sagt spiller det egentlig ikke så stor rolle...

Lenke til kommentar

Aha, nå skjønte jeg hvertfall litt mer om objektivene her.

Takker for svar fra alle, og kan fortelle at jeg er interessert i å komme meget nært det jeg skal fotografere. Når det gjelder portrettfoto bruker jeg objektivet som kom med kameraet. Har nettopp kjøpt zoom-objektiv, og har funnet ut at makro også er sykt morsomt og spennende. Tenker på å være helt oppi feks dråpene når jeg tar bildet.

 

 

Men hvis vi sammenligner Canon 50mm f/2.5 og Canon 60mm f/2.8, hvilke er mest å anbefale. Kan jo leve med slike priser :)

Endret av kvirrsilvaiks
Lenke til kommentar
Aha, nå skjønte jeg hvertfall litt mer om objektivene her.

Takker for svar fra alle, og kan fortelle at jeg er interessert i å komme meget nært det jeg skal fotografere. Når det gjelder portrettfoto bruker jeg objektivet som kom med kameraet. Har nettopp kjøpt zoom-objektiv, og har funnet ut at makro også er sykt morsomt og spennende. Tenker på å være helt oppi feks dråpene når jeg tar bildet.

 

 

Men hvis vi sammenligner Canon 50mm f/2.5 og Canon 60mm f/2.8, hvilke er mest å anbefale. Kan jo leve med slike priser :)

8562871[/snapback]

 

Ikke helt macro objektiv men Tamron 70-300mm har 1:2 macro funksjon på 180-300mm innstillinger. Japan Photo selger/solgte den for 999,- vanlig pris rundt omkring ligger på 1500-1600kr tror jeg.

 

Litt lengre ned på siden så ser du ett macrobilde av en Tulipan som jeg tok, ett av mine første bilder med dette objektivet. Kjøpte det for å ha en grei tele + macro før man oppgraderer senere. Masse for pengene med tanke på såpass lav pris, men klar at objektivet ikke klarer å matche rene amcro objektiver til 3000kr pluss og rene Tele til 3-4000pluss.

 

Les mer om Tamron 70-300mm her.

Lenke til kommentar

Ikke helt macro objektiv men Tamron 70-300mm har 1:2 macro funksjon på 180-300mm innstillinger. Japan Photo selger/solgte den for 999,- vanlig pris rundt omkring ligger på 1500-1600kr tror jeg.

 

 

8563612[/snapback]

Er faktisk dette objektivet jeg har bestilt. Venter bare på at det skal droppe en leveranselapp i postkassa mi :)

Så dette er brukbart til makro altså?

Lenke til kommentar
Er faktisk dette objektivet jeg har bestilt. Venter bare på at det skal droppe en leveranselapp i postkassa mi :)

Så dette er brukbart til makro altså?

8564034[/snapback]

 

Er ikke verdens beste macro objektiv som jeg nevnte, dedikerte macro objektiver er bedre. Men om dette duger til ditt må du selv finne ut. Jeg vil anbefale deg da å vente til du får objektivet, så kjør test bilder i macro modus og se selv resultatet og ta dine egne vurderinger. Om det ikke er godt nok dette Tamron 70-300mm så er det bare å lete etter ett dedikert macro objektiv.

 

Men som nevn, klikk på tråden jeg linket til over og sjekk Tulipan bildet jeg postet nesten nederst på side 1. Evt sjekk andre bilder i tråden, jeg har ikke fått lagt ut fler i den tråden enda da jeg har hatt mer enn nok å gjøre hjemme om dagene.

 

Men faktum er at Tamron 70-300mm med 1:2 macro = mye objektiv for pengene, men klart at det ikke klarer å hamle opp med med de en god del dyrere dedikerte objektivene. Jeg selv er ganske så fornøyd i forhold til prisen, men skal oppgradere etterhvert til dedikert tele og dedikert macro senere, men dette er en fin start til man får spart opp. :)

Lenke til kommentar

Var på posten idag og hentet Tamron-objektivet.

Får ekstremt klare blider på kloss hold, ulempen er at minimum fokuseringsavstand er rundt 1 meter, så utifra det må jeg zoome meg inn. Går forsåvidt greit, men blir litt mer shaky på hånda da. Kunne som sagt tenkt meg et makro-objektiv som takler å være fysisk nært objektet som blir tatt bilde av.

 

Edit: Hva gjør en sånn reverseringsring forresten?

Endret av kvirrsilvaiks
Lenke til kommentar
Var på posten idag og hentet Tamron-objektivet.

Får ekstremt klare blider på kloss hold, ulempen er at minimum fokuseringsavstand er rundt 1 meter, så utifra det må jeg zoome meg inn. Går forsåvidt greit, men blir litt mer shaky på hånda da. Kunne som sagt tenkt meg et makro-objektiv som takler å være fysisk nært objektet som blir tatt bilde av.

 

Edit: Hva gjør en sånn reverseringsring forresten?

8566682[/snapback]

 

Rett og slett at du kan montere objektivet bak-frem, slik at det fungerer mer direkte som et forstørrelsesglass. Det krever som sagt at du er veldig nær motivet, samt godt lys, men fungerer med litt trening ;)

 

EDIT: Her er et av mine forsøk med kitobjektivet og reverseringsring. (Øyet på en flue)

Endret av Bjorhus
Lenke til kommentar

Vel, før du er lei av råd:

 

Jeg solgte nettopp Tamron 70–300 mm til fordel for Canon 60 mm F/2.8 macro, og jeg angrer ikke et sekund! Stor blender, knallskarpt objektiv, selv på største åpning, integrert fokusering – lukket system med overstyrbar fokusring, god kvalitetsfølelse. Tamron gav muligheter for 1:2-makrobilder, men det var altfor strevsomt for meg, og gav meg lite igjen for alt styret.

 

50 mm-makroobjektivet til Canon er ikke ekte makro. Med et ekstra adapter blir det, men hva blir vel prisen da?

 

Har du lite penger, så er det i grunn ikke stort å gjøre. Det kan godt hende at Sigma- og Tamron-objektivene til en billigere penge gjør sammen jobben som Canon-objektivet, men det kan jeg ikke uttale meg om. Prøv dem i butikk!

 

Reverseringsring har jeg aldri prøvd før, men kun lest mye om. Det er sikkert litt anstrengende, men som jeg ser, gir det forbausende resultater. Garantert et godt sted å starte, især med tanke på lommeboken.

Lenke til kommentar

Er usikker på om det er nødvendig å starte enda en tråd om macro..., så jeg spør like godt om hjelp her:

 

Jeg vurderer å kjøpe meg Tamron 90mm f/2,8 Macro, men er litt forvirret...

 

Det ser ut til at JapanPhoto selger denne til kr. 3.499,- - men jeg lurer på om bildet viser et annet objektiv enn det som vises/omtales på Fred&Miranda sine sider? :hmm: Der står det at modellnummeret er 272E - er det det samme som JapanPhoto selger?

 

Noen som vet de korrekte målene på objektivet?

 

Og kan dette objektivet også fungere godt til portretter?

 

Håper noen kan hjelpe en forvirret sjel... :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...