Gå til innhold

Hva kreves av en aksjemegler?


Anbefalte innlegg

Hva gjørman i denne jobben? Er "bare" å få kundene til å kjøpe aksjer, eller gir man også råd?

 

Det jeg vil frem til er om det kreves mye kunnskap, eller om utdanningen kun er for å komme inn i yrket? Er det en vanskelig jobb? Er det vanskelig å bli dette, og er det bare de beste siviløkonomene som blir det?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin tråd. Har egentlig lurt på det samme i en god stund nå. For å bli en av de beste aksjemeglererne, må du nok være en av de lureste og beste siviløkonomene. Har lest en del artikler om personer som ser på aksjemegleren som sin økonomiske rådgiver, men jeg tror hovedoppgaven deres er å selge/kjøpe aksjer for kundene sine. Vet ikke om det er en vanskelig jobb, men den er ganske tidskrevende. De fleste holder ikke ut mer en ca. 5-9 år.

Endret av nmb
Lenke til kommentar
Meget god analytisk evne.

8561854[/snapback]

 

Ja, i tillegg til faglige sterke karakterer i finansielle fag. Må ha stor arbeidskapasitet og tåle litt motgang. Veien til en god megler er lang og tung. En gjennomsnittlig god megler tjener ca. 3-4 millioner per år.

 

Mens de beste ligger på ca. 30-60 millioner.

Lenke til kommentar
Er det noen som er villig til å forklare det på en litt lettere måte så en uerfaren 9.klassing kunne forstå noe?  :)

 

F.eks, hva er å ha en analytisk evne?

8562512[/snapback]

 

Du må kunne analysere det du trenger.

 

F. eks. så er det sikkert mange aksjemeglere som har tjent penger i forhold til Iraq-krisen da oljeprisene gikk rett i været. De har da analysert situasjonen, og kommet frem til at det er meget lurt å kjøpe aksjer rett før krigen startet.

 

Litt mer generelt er det å holde et godt øye med markedet. F. eks. blir det (er det) eldrebølge snart, dette burde da kunne endre markedet betraktelig... Hvilke firmaer er det som tjener godt på det? osvosv.. :)

Lenke til kommentar
Er det noen som er villig til å forklare det på en litt lettere måte så en uerfaren 9.klassing kunne forstå noe?  :)

 

F.eks, hva er å ha en analytisk evne?

8562512[/snapback]

 

Du må kunne analysere det du trenger.

 

F. eks. så er det sikkert mange aksjemeglere som har tjent penger i forhold til Iraq-krisen da oljeprisene gikk rett i været. De har da analysert situasjonen, og kommet frem til at det er meget lurt å kjøpe aksjer rett før krigen startet.

 

Litt mer generelt er det å holde et godt øye med markedet. F. eks. blir det (er det) eldrebølge snart, dette burde da kunne endre markedet betraktelig... Hvilke firmaer er det som tjener godt på det? osvosv.. :)

8564349[/snapback]

 

Er det dette som er makroøkonomi? Har lyst å studere på NHH, men har ikke peiling på hva halvparten av fagene går ut på... :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
F. eks. så er det sikkert mange aksjemeglere som har tjent penger i forhold til Iraq-krisen da oljeprisene gikk rett i været. De har da analysert situasjonen, og kommet frem til at det er meget lurt å kjøpe aksjer rett før krigen startet.

8564349[/snapback]

 

Det kan være noen aksjemeglere som selv kjøpte seg noen aksjer, ja, men i hovedsak skal aksjemeglere prøve å få kundene sine til å gjøre flest mulig transaksjoner - slik at de selv og firmaet de jobber for tjener penger.

Endret av Godseieren
Lenke til kommentar
hvordan fungerer undervisningen på NHH..er det som et univeritet, at man kan delta i de forelesningene man trenger..elr er det obligatorisk oppmøte, med prosjekt arbeid osv..??

8566572[/snapback]

 

Det er forelesninger og innlevering av oppgaver. Jeg er usikker på hvor mye som er obligatorisk, men det er i allefall anbefalt å møte opp på en del av det. Innleveringer har nå med tiden blitt obligatoriske, men det er ikke mange oppgaver det gjelder. Ganske likt universitetene har jeg skjønt.

Lenke til kommentar

Har man pågangsmot, kløkt og kan selge seg selv trenger man vel ikke allskens utdanning? Man kan jo være kapitalforvalter for mindre forvaltningsselskap. Så lenge man ikke gjør selve transaksjonene selv (f.eks. at du gjør dem i et datasystem koblet opp mot en partner som er aksjemegler). Husk at man må skaffe kunder, altså kaptial, før man i det hele tatt kan forvalte noe og tjene penger, og da hjelper det ikke om man kan lire av seg med finanskunnskaper...

Lenke til kommentar

Det finnes flere eksempler på at folk uten/med lite utdannelse har fått jobb som aksjemegler, men sjansen øker betraktelig om du har siviløkonom/finansutdannelse og riktig profil for denne typen jobber.

 

For kapitalforvalterjobber vil de fleste selskaper kreve formell utdannelse da dette består mye av analyse og komponering av porteføljer med f.eks. kvantitative mål for risiko.

 

Det er et skille mellom megling (selgerjobb) og forvaltning (disponere, analyse)

Lenke til kommentar
Det finnes flere eksempler på at folk uten/med lite utdannelse har fått jobb som aksjemegler, men sjansen øker betraktelig om du har siviløkonom/finansutdannelse og riktig profil for denne typen jobber.

 

For kapitalforvalterjobber vil de fleste selskaper kreve formell utdannelse da dette består mye av analyse og komponering av porteføljer med f.eks. kvantitative mål for risiko.

 

Det er et skille mellom megling (selgerjobb) og forvaltning (disponere, analyse)

8652452[/snapback]

 

 

Husk at det er også veldig mange melgere som bistår ved corporate finance oppdrag fra større selskaper. Disse må naturligvis bestitte solid kompetanse innenfor nevnte fagområdet.

 

Da er det snakk om børsnoteringer, emisjoner, obligasjonslån osv. Så ønsker man å jobbe med slike ting, så holder det neppe med ingen eller lav utdanning. De fleste meglere i bransjen har vært innenom dette området. Derfor er det nærliggende å tro at de fleste som jobber i bransjen har minimum en bachelor eller masterutdanning (kan være faktafeil, men sitter personlig med dette inntrykket). Det er hvertfall tilfelle hos Carnegie, hvor undertegnende jobber.

Lenke til kommentar

Carniege ja...ikke så mye etikk hos dere? :D (huff, off topic)

 

Jeg har hørt det motsatte da...at de fleste aksjemeglere i dag er folk uten utdannelse. Men jeg fikk det fra en som er aksjemegler selv og 1 år filosofi på Blindern som utdannelse, så ikke sikkert han pratet ut fra faktaopplysninger :)

Lenke til kommentar
Husk at det er også veldig mange melgere som bistår ved corporate finance oppdrag fra større selskaper. Disse må naturligvis bestitte solid kompetanse innenfor nevnte fagområdet.

 

Da er det snakk om børsnoteringer, emisjoner, obligasjonslån osv. Så ønsker man å jobbe med slike ting, så holder det neppe med ingen eller lav utdanning. De fleste meglere i bransjen har vært innenom dette området. Derfor er det nærliggende å tro at de fleste som jobber i bransjen har minimum en bachelor eller masterutdanning (kan være faktafeil, men sitter personlig med dette inntrykket). Det er hvertfall tilfelle hos Carnegie, hvor undertegnende jobber.

8653784[/snapback]

 

Jeg kan bekrefte samme inntrykk. De jeg kjenner innenfor bransjen har solid utdannelse, som regel siviløkonom. Jeg har imidlertid hørt om enkelte meglere som ikke har relevant utdannelse, men som har killer selgerinstinkt og derfor gjør det bra ifht provisjon. De er nok ikke brukbare innenfor grener som krever metodekunnskaper og analytiske egenskaper.

 

Vil tro at tyngre oppgaver innenfor corporate, obligasjoner og derivater nesten uten unntak krever mastergrad i finans eller siv.øk - iallfall for de med relativt lite erfaring.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt det motsatte da...at de fleste aksjemeglere i dag er folk uten utdannelse. Men jeg fikk det fra en som er aksjemegler selv og 1 år filosofi på Blindern som utdannelse, så ikke sikkert han pratet ut fra faktaopplysninger :)

8655618[/snapback]

 

Kan jeg tippe at vedkommende jobber enten i Færder Securities eller Orion? De mindre meglerhusene tar muligens inn folk med lavere kompetanse. Noe som er naturlig, ettersom de ikke har vanligvis de største corporate oppdragene fra Norge AS.

 

Hos Pareto og Carnegie osv, kommer sjelden folk inn med lav utdanning og dårlige resultater fra skolebenken.

 

Selvsagt finnes det unntak og som cybirg nevner, er det flere av mine bekjente som har fått innpass i bransjen med kun en bachelorutdanning. Riktignok med gode resultater fra lignende arbeid og resultater fra bransjen.

 

Dette er en bransje, hvor kun de beste overlever. Flere meglerhus kjører en prøveperiode fra alt fra 1 til 12 mnd. Tilfredsstiller man ikke, så er det første dør ut, dessverre.

 

Det sagt, så er det faktisk på corporate oppdrag en megler tjener best på.

Endret av Sharktooth
Lenke til kommentar
Jeg har hørt det motsatte da...at de fleste aksjemeglere i dag er folk uten utdannelse. Men jeg fikk det fra en som er aksjemegler selv og 1 år filosofi på Blindern som utdannelse, så ikke sikkert han pratet ut fra faktaopplysninger :)

8655618[/snapback]

 

Kan jeg tippe at vedkommende jobber enten i Færder Securities eller Orion? De mindre meglerhusene tar muligens inn folk med lavere kompetanse. Noe som er naturlig, ettersom de ikke har vanligvis de største corporate oppdragene fra Norge AS.

 

Hos Pareto og Carnegie osv, kommer sjelden folk inn med lav utdanning og dårlige resultater fra skolebenken.

 

Selvsagt finnes det unntak og som cybirg nevner, er det flere av mine bekjente som har fått innpass i bransjen med kun en bachelorutdanning. Riktignok med gode resultater fra lignende arbeid og resultater fra bransjen.

 

Dette er en bransje, hvor kun de beste overlever. Flere meglerhus kjører en prøveperiode fra alt fra 1 til 12 mnd. Tilfredsstiller man ikke, så er det første dør ut, dessverre.

 

Det sagt, så er det faktisk på corporate oppdrag en megler tjener best på.

8657479[/snapback]

 

Neida, vedkommende jobber i et amerikansk-registrert lisensiert forvaltningsselskap. Han retter seg kun mot privatpersoner som faller gjennom hos norske meglerhus (som stort sett krever rimelig mye kapital for å gidde og gi en personlig megler og aktiv forvaltning).

 

Er ikke så brått sikker på at man må på corporate oppdrag for å gjøre store penger ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...