Anki79 Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 Hei. vi har et DV-kamera, og har tatt en del kassetter opp gjennom tiden. Jeg planlegger nå en storslått bacup-seanse for alle kassettene, men lurer da på hvordan det er best å kopiere dem for bevaring? Skal jeg bruke DVD, ekstern harddisk eller noe annet? Må ha noe som er enkelt å utføre, og som holder seg i mange år.
2Olav Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 (endret) Du har allerede backup. Det beste er å bruke kassetter. Disse gir komprimert redigeringsvennlig video på hele 13,2Gb/t, mens DVD gir kun 2,8Gb/t. Jeg arkiverer kassettene mine, men har brent redigerte visningskopier på DVD. Skulle DVD-en gå tapt, kan jeg lage en ny ved hjelp av kassettene. Endret 6. mai 2007 av 2Olav
Anki79 Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Skrevet 6. mai 2007 Takk for svar. Jeg kommer til å ta vare på kassettene, men ønsker en ekstra kopi av opptakene i tilfelle brann el. i huset vårt. For å oppbevare et annet sted. Er kanskje litt paranoid, men er en del opptak som betyr mye for oss, og vi ikke har lyst til å miste. Så det er kun for å koipere rett over til et annet medium til ekstra oppbevaring, ikke for å redigere el.
2Olav Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 Du kan også kopiere til DV-kassetter om du har DV inn på kameraet. Ev. via et ekstra kamera, eller via PC.
Anki79 Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Skrevet 6. mai 2007 Så det beste er altså å lage en ekstra kopi av kassettene, framfor å kopiere inn på noe annet? Det bevarer altså kvaliteten best? Mener at vi har DV-inn på kameraet. Vi har et Panasonic NV-GS50. Men hvordan kopierer jeg kassettene? Må vel nødvendigvis legge de inn på pc`en, og så kopiere de inn på en ny kassett på kameraet da? Eller går det på noen måte ann å kopiere uten å ta det via noe annet (pc eller annet kamera)? Har hørt at det sliter en del på kameraet å kopiere inn på det.... Huff, er helt grønn på dette jeg.
2Olav Skrevet 7. mai 2007 Skrevet 7. mai 2007 Kassetter gir best kvalitet, ja. Og tryggest. Man kan jo kjøpe en bærbar harddisc å lagre dem på, men hva om denne blir ødelagt? Redigeringsprogrammer har som regel funksjon som sender AVI-filer tilbake til kamera med DV-inn. Det fulgte med en slik funksjon i redigeringsprogrammet som fulgte med Panasonic-kameraet mitt. Du kan kanskje kopiere direkte fra et annet kamera, og til ditt, for å slippe å kjøre alt inn på PC-en først. Kanskje egentlig verd å vurdere å stikke innom Europris å kjøpe en brannsafe til kr. 1000,-i stedet for å ha to av samme kassettene. Plasser denne i nederste etasje hvis du har flere, og jeg vil tro at kassettene dine er rimelig trygge.
Anki79 Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Skrevet 7. mai 2007 Tusen takk for svar! Får se hva jeg har tid til å gjøre ja. Kanskje jeg bare skal kopiere over de viktigste videoene. Men blir vel til slutt alle....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå