Gå til innhold

Lagring av videoer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. vi har et DV-kamera, og har tatt en del kassetter opp gjennom tiden. Jeg planlegger nå en storslått bacup-seanse for alle kassettene, men lurer da på hvordan det er best å kopiere dem for bevaring? Skal jeg bruke DVD, ekstern harddisk eller noe annet? Må ha noe som er enkelt å utføre, og som holder seg i mange år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du har allerede backup. Det beste er å bruke kassetter. Disse gir komprimert redigeringsvennlig video på hele 13,2Gb/t, mens DVD gir kun 2,8Gb/t. Jeg arkiverer kassettene mine, men har brent redigerte visningskopier på DVD. Skulle DVD-en gå tapt, kan jeg lage en ny ved hjelp av kassettene. :)

Endret av 2Olav
Skrevet

Takk for svar. Jeg kommer til å ta vare på kassettene, men ønsker en ekstra kopi av opptakene i tilfelle brann el. i huset vårt. For å oppbevare et annet sted. Er kanskje litt paranoid, men er en del opptak som betyr mye for oss, og vi ikke har lyst til å miste. Så det er kun for å koipere rett over til et annet medium til ekstra oppbevaring, ikke for å redigere el.

Skrevet

Så det beste er altså å lage en ekstra kopi av kassettene, framfor å kopiere inn på noe annet? Det bevarer altså kvaliteten best?

Mener at vi har DV-inn på kameraet. Vi har et Panasonic NV-GS50. Men hvordan kopierer jeg kassettene? Må vel nødvendigvis legge de inn på pc`en, og så kopiere de inn på en ny kassett på kameraet da? Eller går det på noen måte ann å kopiere uten å ta det via noe annet (pc eller annet kamera)? Har hørt at det sliter en del på kameraet å kopiere inn på det....

Huff, er helt grønn på dette jeg.

Skrevet

Kassetter gir best kvalitet, ja. Og tryggest. Man kan jo kjøpe en bærbar harddisc å lagre dem på, men hva om denne blir ødelagt? Redigeringsprogrammer har som regel funksjon som sender AVI-filer tilbake til kamera med DV-inn. Det fulgte med en slik funksjon i redigeringsprogrammet som fulgte med Panasonic-kameraet mitt. Du kan kanskje kopiere direkte fra et annet kamera, og til ditt, for å slippe å kjøre alt inn på PC-en først.

Kanskje egentlig verd å vurdere å stikke innom Europris å kjøpe en brannsafe til kr. 1000,-i stedet for å ha to av samme kassettene.

Plasser denne i nederste etasje hvis du har flere, og jeg vil tro at kassettene dine er rimelig trygge. :)

Skrevet

Tusen takk for svar! Får se hva jeg har tid til å gjøre ja. Kanskje jeg bare skal kopiere over de viktigste videoene. Men blir vel til slutt alle....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...