Gå til innhold

Hva betyr å partisjonere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Partisjonering betyr å dele opp harddisken i flere deler (partisjoner). Dette var mer nødvendig for noen år siden fordi operativsystemer som MS-DOS og Windows 95 satte begrensninger for hvor store logiske harddisker man kunne ha.

Hvis man hadde en 80GB harddisk og operativsystemet kun støttet 32GB per partisjon, kunne man for eksempel dele den opp i 4 like store deler, med diskbokstavene C:, D:, E: og F:.

I Windows betyr partisjonering som regel at man har en fysisk harddisk som er delt opp i flere stasjonsbokstaver.

Skrevet

Å partisjonere betyr å dele, altså deler du harddisken i to eller flere områder.

Definisjoner av partition på Internett (på engelsk):

-divide into parts, pieces, or sections; "The Arab peninsula was partitioned by the British"

-division: the act of dividing or partitioning; separation by the creation of a boundary that divides or keeps apart

-separate or apportion into sections; "partition a room off"

-(computer science) the part of a hard disk that is dedicated to a particular operating system or application and accessed as a single unit

Skrevet

Visst du til dømes har 1 harddisk, som du deler opp i tre partisjoner. Du har ein på 20gb der du ligger windows (C:), ein på 100gb der du legger filmer, musikk osv(D:), ein på 20gb der du legger andre diverse ting.(E:)

Når du då må formatere treng du kun å slette partisjonen der windows ligger. Altso C:

Skrevet

Jeg har en partisjon på 15 GB til Windows, hvis jeg vil formatere, eller bytte OS, er det bare å formatere C: uten at resten av disken blir rørt.

Å partisjonere til f.eks. en med Musikk, en med spill og en med programmer, er noe tull for spør du meg, siden man vil få problemer når disken begynner å bli full, så kanskje er det masse ledig plass på Musikk disken, men lite på programmer disken.

Bare "neat freaks" som gjør det sånn.

C:\Windows;D:\Spill;D:\Programmer;D:\Musikk;D:\Dev;D:\Bilder

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...