Gå til innhold

Skrivebords effekter funker ikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
har ati ja =/

8533736[/snapback]

fglrx-driveren støtter ikke AIGLX og composite. Du er nødt til å bruke XGL. Kort sagt: Bare glem hele greia. XGL benytter seg av "direct rendering", men klienter som kobler seg til XGL vil kun få "indirect rendering".

 

AIGLX/XGL fungerer helt greit, men er egentlig ikke ment for "vanlig" bruk riktig ennå.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
har ati ja =/

8533736[/snapback]

AIGLX/XGL fungerer helt greit, men er egentlig ikke ment for "vanlig" bruk riktig ennå.

8535349[/snapback]

 

Hvis jeg forstår deg rett her, tror jeg det er veldig mange som ville si noe annet. :roll:

8535935[/snapback]

Du forstår meg sikkert rett. Problemet er at Beryl/AIGLX/XGL er å regne som beta-programvare, eller rettere sagt at beta-programvare brukes som lokkemiddel for en brukergruppe som absolutt ikke burde bruke eksperimentell programvare.

Lenke til kommentar
har ati ja =/

8533736[/snapback]

AIGLX/XGL fungerer helt greit, men er egentlig ikke ment for "vanlig" bruk riktig ennå.

8535349[/snapback]

 

Hvis jeg forstår deg rett her, tror jeg det er veldig mange som ville si noe annet. :roll:

8535935[/snapback]

Du forstår meg sikkert rett. Problemet er at Beryl/AIGLX/XGL er å regne som beta-programvare, eller rettere sagt at beta-programvare brukes som lokkemiddel for en brukergruppe som absolutt ikke burde bruke eksperimentell programvare.

8536251[/snapback]

 

Du har helt rett i at Beryl/XGL/Aiglx regnes som beta programvare ja, men allikevel - det kan fint brukes av en "vanlig bruker". Det skal mye til før beryl virkelig krasjer og skaper større problemer...

Lenke til kommentar
AIGLX i seg selv er ikke noe beta, da har den ikke vært på som default i X.org 7.2+ :)

8537374[/snapback]

Her må jeg ta meg selv i en liten feil. Jeg mente selvsagt ikke AIGLX eller XGL, da dette er metoder for å tilby akselerert indirekte "rendering", men vindushåndterere som er avhengige av disse mulighetene - beryl og compiz.

 

Det skal også legges til at man ikke får full støtte for 3d akselerasjon i spill med AIGLX/XGL. Den eneste løsningen per i dag er å kjøre det i en separat X-server. Dette fungerer ikke med fglrx-driveren siden denne ikke støtter akselerasjon på to x-servere samtidig.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
jeg har ati kort og slet veldig med å få det til...

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=754803

Jeg har fått til skrivebordseffekter men i cedega så mangler jeg da dirkete opengl til hardware eller noe slikt, viss jeg logger på uten xgl så får jeg 3dakselrasjonen som mangler :(

8548195[/snapback]

Som sagt: XGL og AIGLX benytter seg av indirekte akselerert rendering. Det er ikke mulig, og kommer sannsynligvis ikke til å bli det, å få direkte rendering i samme instans av X. Bruker du Nvidia er løsningen så enkel som å kjøre spillene i en egen X-server (som hverken er AIGLX eller XGL). Fordelen er at du da kan skifte til en annen X-server hvor du driver med andre ting, uavengig av om spillet liker at du bruker alt-tab.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...