Gå til innhold

Nytt VISA kort når eg er 18?


aspic

Anbefalte innlegg

Hei! Blei 18 for nokon månader sidan og lurer med dette på om eg må ha nytt VISA kort? Eg vil ha mogelegheiten til å bestille varer osv. frå utlandet, og då treng eg nytt right? Kostar dette mykje? Er det obligatorisk å "kjøpe" dette frå lokalbanken, eller kan eg velge ein annan rimelegare bank. Og kva bank er billegast i året/og med tanke på diverse gebyr? =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har sikkert bare Visa Electron nå, sant?

 

..dette sikkert bare hvis du har Sparebank1 da..

 

Det er Visa som bare lar deg ta ut penger og slikt..

Du må til banken, og si at du skal ha Visa, så får du tilsendt det i posten..

Gikk for meg opp fra 20kr måneden (V-elektron) til 40kr måneden eller noe (visa)

Lenke til kommentar

Jeg har DNB, hadde electron kortet der også, da fikk jeg et brev rundt min 18. års dag, der jeg fikk tilbud om visa kort og mastercard (det dummeste jeg noen gang har sagt ja til) og 150kr.

 

Scandiabanken kan du jo ordne deg visa kort fra, men det forutsetter at du har 15 000kr på konto da du bestiller det. Da kan du jo eventuelt låne 15k av foreldre elns i en uke eller noe...

 

Banken er også bare en nettbank, så er ingen filialer å søke hjelp i, men det er visst billig. hadde tenkt å bytte, hadde det ikke vert for de 15 jævla tusen :p

Lenke til kommentar

Det er ikke noe krav om å ha 15000 på kontoen for å få bankkort hos Skandiabanken, men det koster 250 kr/året. Hos Bank2 er det ingen årsavgift, men de sier man må ha 15000 på kontoen for å få utstedt kortet. Så vidt jeg forstod var det ikke så viktig at man har så mye penger der hele tiden, det var mest for å unngå å utstede kort til folk som aldri tar i bruk kontoen.

 

Det er veldig lav rente på brukskontoen i Bank2, så hvis ikke man har 50 000 man kan sette inn for å få den høye renten på høyrentekontoen tror jeg ikke det er så veldig lønnsomt i forhold til Skandiabanken. Man kan selvsagt ha dem stående i en annen bank, men da får man ikke overført penger til kortet i helgen og det kan ta et døgn på hverdager.

Lenke til kommentar
Du har sikkert bare Visa Electron nå, sant?

Jepp, har visa electron frå http://kvinnherad-sparebank.no/. Dette er den lokale banken i mi heimbygd. Eg har sett på tilbodet frå Scandiabanken og dette verkar meir fristande enn det Visa tilbodet frå lokalbanken. Korleis må eg gå fram for å få ein konto frå Scandiabanken? Er det noko eg må gjere med den andre kontoen min? (electron).

Lenke til kommentar

Du kan ha så mange kontoer du vil, så det er bare å søke om konto og kort i Skandiabanken (med k) og si opp kortet i sparebanken når du får det. Jeg har fortsatt BSUen i den gamle lokalbanken min siden de har vært nokså greie å ha med å gjøre da jeg trengte huslån, men den lokalbanken din var nokså dyr på alt mulig, så du kan kanskje like godt slutte å bruke den.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
Takkar Naranek =) Men du vil anbefale Skandiabanken? Eller er det andre tilbydarar eg bør vurdere?

8521595[/snapback]

Nordea har gratis Visa til de mellom 18 og 28. Ingen årskostnad og ingen bruksgebyr i terminal eller Nordeas minibanker. Koster kun å bruke i andre bankers minibanker i Norge. Gratis bruk i utlandet er det og.

 

Må nevne at jeg er ansatt i Nordea, så jeg er litt inhabil her...

Lenke til kommentar

Er det "studentkortet" du siktar til antar eg? :)

 

Samanlikna litt prisar mellom Nordea og SkandiaBanken. Eg vil i så tilfelle måtte betale 7 kroner kvar gong eg tar ut pengar frå minibank her, sidan det ikkje finnes Nordea minibankar her i distriktet. Så vil tørre å påsta at Skandiabanken sitt kort er eit kort som passar betre for mine behov. Kan nokon motseie meg i siste liten før eg opprettar ein konto? :)

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Er det "studentkortet" du siktar til antar eg? :)

 

Samanlikna litt prisar mellom Nordea og SkandiaBanken. Eg vil i så tilfelle måtte betale 7 kroner kvar gong eg tar ut pengar frå minibank her, sidan det ikkje finnes Nordea minibankar her i distriktet. Så vil tørre å påsta at Skandiabanken sitt kort er eit kort som passar betre for mine behov. Kan nokon motseie meg i siste liten før eg opprettar ein konto? :)

8521688[/snapback]

Stemmer alt du sier over her. Så hvis du bruker andre minibanker ofte, så er det litt vanskeligere. Da må du isåfall ta ut ekstra når du er på butikken.

 

Edit: 250/7= 35 uttak

Endret av GEman
Lenke til kommentar
Det er ikke noe krav om å ha 15000 på kontoen for å få bankkort hos Skandiabanken, men det koster 250 kr/året. Hos Bank2 er det ingen årsavgift, men de sier man må ha 15000 på kontoen for å få utstedt kortet. Så vidt jeg forstod var det ikke så viktig at man har så mye penger der hele tiden, det var mest for å unngå å utstede kort til folk som aldri tar i bruk kontoen.

 

Det er veldig lav rente på brukskontoen i Bank2, så hvis ikke man har 50 000 man kan sette inn for å få den høye renten på høyrentekontoen tror jeg ikke det er så veldig lønnsomt i forhold til Skandiabanken. Man kan selvsagt ha dem stående i en annen bank, men da får man ikke overført penger til kortet i helgen og det kan ta et døgn på hverdager.

8519979[/snapback]

 

Men så har man vel ikke så veldig mye mer enn hva man behøver/akkurat har fått i lønning på en vanlig bankkonto, heller.. right? ;) Og med 50 000 er ikke en høyrentekonto lenger en konto med høy rente (avkastning)

Lenke til kommentar
Hmm.. Fekk liksom eit negativt inntrykk av banken med ein gong. Litt sånn fjortis design :p Veit det var eit dårleg motargument =/

8522248[/snapback]

Hehe, hvis du velger bank etter utseende på nettbanken så må du bare det :p

Jeg velger bank etter hvilke som gir meg de beste betingelser :thumbup:

Husk, du må jo ikke bare benytte deg av en bank ;)

Lenke til kommentar

Jeg liker banker som kan gi deg personlig oppfolging. Storbankene er ikke fryktelig gode paa dette dersom du ikke har en goood del penger paa bok, eller gaar i en annen filial en den du bruker mest. Ang. DnB NOR spesifikt, fikk jeg meget daarlig behandling i en annen filial jeg brukte nok saa mye - fordi de ikke visste mer om mitt kundeforhold.

 

Handelsbanken er min hovedbank - antagelig ikke den billigeste, men de folger meg opp bra nok, og raadgiveren min kan adressen min i Norge, og et par av mine amerikanske, utennatt. Det synes jeg er mer verdt en Skandiabanken hvor du aldri kommer til aa see et menneske.

Lenke til kommentar

No er eg 18 og har ikkje spesielt behov for å ha eit "godt" forhold til banken min. Eg skal i hovudsak ha eit rimleg bankkort, utan for mykje gebyr osv. For å få dette ser eg ikkje på det som naudsynt å ha personleg oppfølgjing frå banken. Men denne oppfølgjinga kan eg heilt sikkert seinare trenge når eg skal ta opp lån osv. Men no snakkar vi mange år fram i tid. =)

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...