Gå til innhold

Hjemmebygde PCer vs. pakkePCer


Anbefalte innlegg

Hvorfor funker hjemmebygde (og overklokkede :smile:) PC-er så mye bedre enn pakkePCer? Er det noen komponenter de store produsentene putter inn for å få dem til å virke dårligere?

Jeg kan ikke si at det står stor respekt av compaq og IBM når jeg selv bygger en PC til halve prisen som funker bedre.

Selv har jeg en celeron 400@500 (dårlig råd) som er mye raskere enn de fleste P3-800 pakkePCene jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pakke-PC'er suger generelt. Bortsett fra sånne ekstreme greier som du ikke får kjøpt på Elkjøp eller andre lamer-butikker her i landet... (Enkelte IBM-bokser er litt kule, blant anna...)

 

Uansett. Pakke-PC'er har som regel drittkomponenter, uten særlig bra drivere og sånt. Det er lagd for å funke slik det kommer fra produsenten, ikke annerledes.

Du har ikke særlig mye frihet til nye OS', for eksempel, på grunn av at de sæææære driverne til spesial-komponentene i maskina ligger innebygd i ett-eller-anna fucked-up WinOs.

 

Selvbygde PC'er, derimot.... Der har man antageligvis valgt med omhu komponenter som er ypperlig til eget bruk. Og man har som regel tilgang på drivere og har også frihet til å kjøre de OS man vil.

Og på grunn av at komponenter ikke er spesial-lagd til modellen, koster det mindre.

Lenke til kommentar

Toppserien til Dell er jo rimelig grei hvis man kan betale for seg...

 

TCI bygges stort sett på standardkomponenter de også, så de er ikke så dumme, hvis man ikke liker å overklokke ihvertfall.

 

Den største fordelen med hjemmebygg syns jeg er å få velge skjerm, kabinett og psu selv, det er ikke alltid ferdigprodusentene så filnke til (Ser bort ifra Alienware da...)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tenke meg å kjøpe en pakke-PC. delvis på grunn av de uhyre stygge kabinettene (med lokk og dritt over alt som er av cd-rom'er og usb-utganger, men også grunnet deminimale oppgraderings- og overklokkingsmulighetene. Og når ytelsen i tillegg er ræva så er det ikke noen favoritt-PC akkurat.

 

Mitt System:

-Jetway 7bxan hovedkort

-Celeron 400 @ 500mhz (kan ikke klokkes til 600 grunnet det ræva hovedkortet)

-ibm 30gb 7200rmp ATA100 (kjørees på ATA33 grunnet det ræva hovedkortet)

-384mb 100mhz sdram (1x256mb, 2x64mb)

-Creative Geforce 2MX, 32mb DDR

83mhz fsb (66mhz er default 400mhz, klokket til 500mhz

 

Med dette systemet (også før jeg kjøpte 256mb rambrikken) har jeg hatt kortere loade-tider enn en rekke pakke-PC-er med P3-500-800mhz prosessorer, 128mb ram og 100-133mhz fsb, noe jeg ikke synes er serlig imponerene. dette var også tilfelle mens jeg hadde en seagate 2gb harddisk som jeg hadde tatt fra en cyrix 166mhz en gang i tiden (vet ikke helt åssen hardissk det var)

Lenke til kommentar

Et stort minus med pakke-PC-er for moddere, overklokkere... er at kabinettene ikke er ment å bli "tukla" med. For å i det heletatt komme inn til hovedkortet må du først ta av dekselet foran, så dra av diverse andre deler, og tilslutt skru av de siste delene av kabinettet. Dette gjør alle mulige hardware-ting umulig å ordne med.

Pakke-PC-er generelt har som regel en god CPU, mens alt annet (ram, hd, lydkort, grafikkort og spesielt høyytalere) rett og slett er ELENDIG. eks: intels 810 chipset med integrert lyd og grafikk i hovedkortet.

Lenke til kommentar

Elkjøp har jo nå begynt å selge PCene sine med

128MB RAM istedet for 64MB som var standarden

deres før "mer en nok til krevende aplikasjoner".

Må jo nesten le litt når jeg ser slikt i avisen.

Men så er det jo folk som blar opp 10 lapper for

dritten deres når jeg kunne bygd en ti ganger

råere PC for samme prisen.

Lenke til kommentar

Ikke alle ferdig-PC'er er dritt...

Ok, så alt av ferdigpakker som HP, Packard, IBM etc. er utrolig kjipe, men du har jo butikker som faktisk lager sine egne ferdig-PC'er... de produseres ikke på samlebånd i 1000-tall, men de funker. Ikke dårlig pris heller, og kabinettene er pene =)

Eksempel: Soltek SL-75DRV2, AMD XP1900+, GF3 Ti500, 60gb IBM-disk, DVD-spiller, 2 80mm vifter bak... noe smått jeg ikke husker... 16000,-. Og det hele stappet inn i et utrolig pent, svart miditower m340W PSU. Noblesse ett-eller-annet heter kabinettet...

2000,- pristillegg, så får du 100gb WD-disk m8mb cache, den special-edition superraske disken til WD.

Følger da ikke med mustastatur, skjerm eller OS i det tilbudet da.

Vil ikke si hvor, siden de neppe er så glad for regelrett reklame her på forumet =)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Quote:


On 2001-12-26 06:39, |Viper skrev:

Hvorfor funker hjemmebygde (og overklokkede :smile:) PC-er så mye bedre enn pakkePCer? Er det noen komponenter de store produsentene putter inn for å få dem til å virke dårligere?

Jeg kan ikke si at det står stor respekt av compaq og IBM når jeg selv bygger en PC til halve prisen som funker bedre.

Selv har jeg en celeron 400@500 (dårlig råd) som er mye raskere enn de fleste P3-800 pakkePCene jeg har prøvd.


 

Regner du med:

 

- tiden det tar å velge komponenter

- tiden det tar å sette sammen PC-en

- tiden det tar å installere windows og drivere

- tiden det tar å tilegne seg alle kunnskapene som trengs for å gjøre det over

- risikoen du tar med å bygge selv

- hvor mye lisensene er verd. du får faktisk med en lisens på et OS som ellers kanskje koster deg 1500kr og gjerne office lisens osv

- hvor mye support tjenesten er verd

 

Hvis du setter en timepris på ca 150-200kr så ser du at merkePCer kanskje ikke er så ille, men de henvender seg til et helt annet marked enn folk som liker å lese en 5 sider review for så å diskutere om man heller skal kjøpe et kort med 3.6ns ram og ikke 4ns ram. En ytelsesforskjell som kun merkes ved benchmarking.

Lenke til kommentar

Jeg synest de velger ALT FOR KJIPE komonent i maskiner som f eks:compaq, hewlett packard,ibm osv.Dell er faktisk de som ser ut som de har bestn komponent. Jeg synest det er galskap og putte et gf2mx kort i en maskin til 15000 også bruker de også ofte pentium 4 med sdram som ødelegger ytelsen på p4.

dødskjipt spør du meg.......

selvgjort er velgjort, bare så det er sagt

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-23 16:19, Anders Leipsland skrev:


Regner du med:


- tiden det tar å velge komponenter

- tiden det tar å sette sammen PC-en

- tiden det tar å installere windows og drivere

- tiden det tar å tilegne seg alle kunnskapene som trengs for å gjøre det over

- risikoen du tar med å bygge selv

- hvor mye lisensene er verd. du får faktisk med en lisens på et OS som ellers kanskje koster deg 1500kr og gjerne office lisens osv

- hvor mye support tjenesten er verd


Hvis du setter en timepris på ca 150-200kr så ser du at merkePCer kanskje ikke er så ille, men de henvender seg til et helt annet marked enn folk som liker å lese en 5 sider review for så å diskutere om man heller skal kjøpe et kort med 3.6ns ram og ikke 4ns ram. En ytelsesforskjell som kun merkes ved benchmarking.


 

Jeg kan ikke være mer enig i det Anders her sier. De betaler mye mere for å sette sammen en maskin enn det Norkom eller komplett gjør... Min maskin betalte jeg 16500 for som er bestilt hos komplett. Min gamle maskin kjøpte jeg hos elkjøp, og den var under minstenivået. den ga jeg 13000 for. kjipt, men da hadde jeg ikke peiling på data, og kompisen min (som jeg trodde hadde peil) skulle peike ut en bra en. Men kan vel si han ikke hadde epil i det hele tatt.. hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...