Gå til innhold

teknologi vs medisin


vk2elev

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!, hvilket studie tror dere er tyngst av sivilingeniørstudiet og medisinstudiet?

8508206[/snapback]

 

Selv går jeg medisin, men har flere kjente som går siv.ing blant annet eks-madammen og jeg tror nok at siv.ing-studiet er det som er tyngst. De har karakterer som setter ett jækla press og mye _vanskelig_ stoff. Hos oss har vi vanvittige mengder, men det er ikke spesiellt vanskelig. Vi har heller ikke karakterer og slipper derfor mye eksamensstress på grunn av det.

 

I antall timer på lesesalen så vinner muligens medisinstudenten, men jeg tror jeg hadde slitt mer og revet meg mer i håret om jeg hadde gått siv.ing. Men husk at hvis du er lite mattegeni som tar fysikk,kjemi,matte raskt og lett så blir ting noe helt annet.

Lenke til kommentar

Du kan basere studiene på litt av hvilke fag som kreves. I medisin er fokusen størst på biologi og kjemi, mens ingeniør-studiet handler for det meste om fysikk og matematikk. Såklart går det disse fagene litt på tvers av begge studiene også, men hovedsakelig kan man tenke seg hva man interesserer seg for når man skal velge hvilket studie som passer for deg. Det er vanskelig å si hva som er vanskeligst, i og med at det kommer an på dine tidligere forkunnskaper og interesser. Men du kan tenke deg at det ikke er særlig lurt å f.eks velge å bli ingeniør når interessen for matte og fysikk er veldig liten. Min mening hvertfall.

Lenke til kommentar

Kommer veldig an på hvilke fag du har lett for. De som synes matematikk/fysikk er tungt vil nok slite mest med siv. ing. Mens hvis du sliter med å lese MANGE sider og være ekstremt selvdisiplinert (noe du må være med en eksamen i året) da synes du nok medisin er tyngst.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kommer veldig an på hvilke fag du har lett for. De som synes matematikk/fysikk er tungt vil nok slite mest med siv. ing. Mens hvis du sliter med å lese MANGE sider og være ekstremt selvdisiplinert (noe du må være med en eksamen i året) da synes du nok medisin er tyngst.

8540599[/snapback]

 

Okey, jeg skjønner. Men har ikke de på siv. ing. studiet og bare en eksamen i året i fagene? Synes egentlig det er litt dumt uansett hvilket studie, da har man jo bare en sjanse og kan ha veldig uflaks.

Jeg leste om at noen medisinstudenter var så stresset før eksamen og de måtte ta amfetamin for å lese. Noen som har hørt om lignende på siv. ing. studiet?

Lenke til kommentar

Eksamenpresset er noe mye værre for medisinstudentene. På siv. ing har du, stort sett, en eksamen pr. fag. dvs. åtte eksamener pr. år for å få 60 studiepoeng. På medisin har de EN eksamen pr. år. På våren skal du altså ha en eksamen som dekker alt du har lest gjennom hele året. Da kan vi snakke om bare å ha en sjanse. Misunner dem ikke den der.

Lenke til kommentar
Eksamenpresset er noe mye værre for medisinstudentene. På siv. ing har du, stort sett, en eksamen pr. fag. dvs. åtte eksamener pr. år for å få 60 studiepoeng. På medisin har de EN eksamen pr. år. På våren skal du altså ha en eksamen som dekker alt du har lest gjennom hele året. Da kan vi snakke om bare å ha en sjanse. Misunner dem ikke den der.

8603702[/snapback]

Dette blir vel feil? Det riktige er 1 eksamen pr semester, altså 2 eksamener pr år (med få unntak).

Det er slik jeg tolker dette oppsettet vertfall...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er mulig å generelt rangere utdanninger på grunnlag av hvor vanskelige de er. Som det blir nevnt her så er dette meget individuelt, og medisin, siv.ing., siv.øk., juss osv krever litt forskjellige ferdigheter. For en som er autist kan f.eks. juss fremstå som uoverkommelig, mens astrofysikk og matematikk kan være lekende lett.

Lenke til kommentar

Kommer helt ann på evnene dine... de fleste jeg kjenner som studerer teknologi eller medisin kunne nok ha klart begge deler, men det finnes enkelte som har mer annlegg for det ene kontra det andre.

 

Hvis målet bare er å få en god utdannelse vil nok kanskje medisin være det vanskeligste. Men hvis du skal være kongegod i det du blir så er situasjonen litt annerledes. Innen teknologi konkurrerer du egentlig ikke mot pensum men mot alle de andre som vil bli gode i det de utdanner seg til.

 

Kort sagt: innen medisin er du god hvis du gjør jobben din, innen teknologi er du god hvis du gjør jobben din bedre enn andre.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Det vanskligste med medisin er poengkravet

Var 7,2 her et år dvs 6ere i ALLE fag på vidregående + 1-2 år med enda flere fag fra vidregående og gjerne 6er i dem også.

Hadde flere elever på skolen som var ferdig med 3årig vks men gikk 2 år til med fordypning i alt som var mulig bare for å sammle poeng til opptaket.

Sånn går det når mange vil inn.

Lenke til kommentar
Det vanskligste med medisin er poengkravet

Var 7,2 her et år dvs 6ere i ALLE fag på vidregående + 1-2 år med enda flere fag fra vidregående og gjerne 6er i dem også.

Hadde flere elever på skolen som var ferdig med 3årig vks men gikk 2 år til med fordypning i alt som var mulig bare for å sammle poeng til opptaket.

Sånn går det når mange vil inn.

8659699[/snapback]

 

Hørt om tilleggspoeng? Det er ytterst få som går ut fra vgs med kun seksere, og ikke alle disse vil studere medisin heller. Synes det sier seg selv at man ikke må ha seks i snitt for å komme inn, men tydeligvis er det noen som tror det.

At man må ha gode karakterer er sant, men man kommer glatt inn hvis halvparten av karakterene på vitnemålet er seksere og resten er femmere. :)

 

Det er riktignok vanskeligere å komme inn på medisin enn siv.ing. Hva som oppfattes som lettest å komme seg gjennom er nok personavhengig. Jeg tror likevel at en større andel har mulighet til å komme seg gjennom medisinstudiet enn et siv.ing.-studie. Har man ikke en viss forståelse for matematikk/fysikk eller slikt tror jeg et siv.ing.-studie er vanskelig å gjennomføre (kanskje ikke umulig, men vanskelig). På medisinstudiet er det derimot masse pugging, og ikke like store krav til "dybdeforståelse" som jeg antar det vil være på siv.ing.

Endret av tibia
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

War:

En kamerat av meg begynner på medisin i Trondheim til neste år. Han har 6 i alle standpunkt- og eksamenskarakterer utenom gym. Der han har 5. Han kan da skilte med en poengsum på 69, mens inntakskravet i Trondheim ligger mellom 63 og 64. Den grensen på 72 poeng som det snakkes om er det man trenger om man søker på ordinærkvota, og da kan man ha alderspoeng, hjemmeværendepoeng, militærtjenestepoeng og you name it.

Lenke til kommentar

Sant nok.

 

Man kan være "heldig" å gli rett inn i medisinstudiene etter 3 års videregående skole.

Men alle er ikke så heldige, og med heldig mener jeg flink.

For å komme inn på primærkvoteinntak kreves rundt 65 poeng, og det er litt over 5,5 i karaktersnitt forutsatt at du har masse tilleggspoeng fra VGS.

Dette er et hinder for mange, ettersom mange ikke klarer å få full uttelling på VGS av forskjellige grunner.

Hvis man allikevel virkelig vil studere med, har man to valg:

- Flykte til utlandet hvor inntakskravene er mye lavere.

- Ta opp igjen fag og skaffe seg poeng på andre måter (havne i ordinærkvote).

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Er en gammel tråd, men satser på at det går greit at jeg "bumper" den, kanskje noen nye på forumet har noen god kompentanse å komme med.

GolfBag: Du beskriver en enrom konkurranse på NTNU, er det virkelig så sterkt som du skal ha det til? Medisin er veldig fristende på grunn av at karakterene er borte og det tror jeg kan skape et bedre forhold imellom studentene i og med at de da slipper å konkurrere.

 

Ut i fra hva jeg har forstått(lest på nett) er det indøk som har det største presset på karakterer. Men hvordan er det på de andre linjene?, er det store forskjeller på for eksempel maskin, bygg, energi, marin, materialteknologi osv..?(Ikke at jeg på noen som helst velger studie etter de detaljene, men er interessant å vite;))

Lenke til kommentar
Er en gammel tråd, men satser på at det går greit at jeg "bumper" den, kanskje noen nye på forumet har noen god kompentanse å komme med.

GolfBag: Du beskriver en enrom konkurranse på NTNU, er det virkelig så sterkt som du skal ha det til? Medisin er veldig fristende på grunn av at karakterene er borte og det tror jeg kan skape et bedre forhold imellom studentene i og med at de da slipper å konkurrere.

 

Ut i fra hva jeg har forstått(lest på nett) er det indøk som har det største presset på karakterer. Men hvordan er det på de andre linjene?, er det store forskjeller på for eksempel maskin, bygg, energi, marin, materialteknologi osv..?(Ikke at jeg på noen som helst velger studie etter de detaljene, men er interessant å vite;))

Lurer på om det kanskje er indøk de har det største presset på karakterer, men jeg vil ikke si at siv.ing-linjene har et stort karakterpress i forhold til vgs. Arbeidsgiverne vil like mye ha de som har stått på sosialt og tatt på seg verv i studietida som de som hanker inn A-er og B-er over en lav sko. Man kan kanskje si det som en tommelfingerregel at jo høyere inntakskrav, jo flinkere er elevene, og jo større press er det på karakterer, helt generelt. Men som sagt, jeg vil ikke si det er noe stort karakterpress på siv.ing.

 

Som det er nevnt tidligere, er det helt individuelt hva man synes er best av siv.ing. og medisin. Jeg, for eksempel, vil heller sitte og fundere på problemer enn å sitte å sluke tusenvis av sider om ting som er funnet ut av andre, dessuten har jeg nokså lett for å forstå realfag. Jeg hadde rett og slett ikke takla medisin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...