Gå til innhold

Alternative løsninger til arbeidsflyt i Studio 10?


Anbefalte innlegg

Hei - her kommer nok en fersking med spørsmål:-)

 

Skal digitalisere en håndfull HI8-filmer og har kjøpt Pinnacle MovieBox USB med Studio 10 til formålet.

Har digitalisert ett par filmer og så langt har det gått greit.

Fikk enkelt bygget opp en DVD og pakket til en ISO fil.

 

Men så fant jeg ut at jeg måtte beskjære bildet for å fjerne en grønn, vertikal stripe i kanten, samt noe bildestøy nederst. Fant etterhvert ut av at jeg skulle bruke Pan & Zoom til det, og forstørret opp bildet til 109% for å få et gjennomgående bra bilde. Videre la jeg til automatisk fargejustering og satte i gang produksjon.

 

Og siden har Studio stått og produsert i mer enn 24 timer - og det på en forholdsvis fresk boks - en IBM Intellistation Z-pro med 2 x 3,6Ghz Xeon CPUer, 2GB minne, mer enn nok disk (1,4 Terra) og et greit nok ATI FireGL V7100 grafikkort.

 

Jeg tok knekken på Studio 10 her i ettermiddag - det er grenser for hvor tolmodig jeg er. Siden har Studio 10 gått så tregt at jeg har mest lyst til å pensjonere hele greia.

 

Antar at filterne jeg la til kan være årsaken til problemet, så nå forsøker jeg å beskjære AVI-fila i VirtualDub istedet, men da mister jeg vel sikkert Studio 10 sine automatiske sceneinndelinger?

 

Hi8-AVI filmen er på ca. 16GB og rundt 45 minutter lengde.

Ingen fancy overganger - kun beskjæring, fargekorrigering og DVD meny.

 

Skal det være slik i Studio 10, så tror jeg at jeg må finne meg et annet verktøy.

 

Så hva skal jeg gjøre? Dette er arbeidsflyten min så langt:

Digitalisere HI8-filmer (kan jeg fint gjøre i Studio 10)

Skjære bort kantstøy (VirtualDub?)

Automatisk finne scener=DVD kapitler (kan Studio 10 gjøre dette i etterkant, eller kun i fart i forbindelse med innskanning?)

Legge på en enkel DVD meny (Studio 10)

Brenne ut på ISO-filer og så til DVD (Studio 10)

 

Noen som kan gi meg gode råd til denne arbeidsflyten og eventuelt alternative løsninger til Studio 10 - gjerne gratisvare/ open source - for å komme i mål?

 

På forhånd takk for gode innspill og råd,

 

Bjørn Tore

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil foreslå at du skaffer deg Magix Movie Edit Pro 11 og bruker det programmet. Avi-filene som du har hentet inn med Pinnacle drar du rett inn i Magix, deler opp i scener, beskjærer, fargekorrigerer mm og brenner DVD med meny direkte. (Litt merkelig at 45 min AVI ble på 16 GB, normalt er 1 time ca 12-13 GB) Jeg tror rendringen med så kraftig PC vil gå meget raskt.

Lenke til kommentar

Takk for tipset - jeg fant heldigvis ut hva problemet var etter ett par konjakker i går kveld.

 

Det viste seg at Studio lagret prosjektfilene på en nettverksdisk jeg har, med påfølgende dårlig ytelse.

 

Jeg flyttet prosjektfilene til lokal disk og da rendret den filmen med beskjæringsfilter på mindre enn timen.

 

Størrelsen på AVI-fila skyldes at jeg ikke fikk stoppet opptaket i tide - så den inneholder en god del "tomfilm".

 

Men takk for tipset og hurtig svar!

 

Bjørn Tore

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...