Gå til innhold

Svart, stygg flekk på bilder - Hvordan fjerne?


Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Har fått en stor svart, stygg flekk på alle bildene mine, oppe i høyre hjørnet. De kommet uansett hvilket objektiv jeg bruker (har prøvd 3 forskjellige). Hvordan fjerner jeg denne flekken fra kameraet, enklest og billigst mulig? Fjernet objektivet og blåser?

 

Det er vel støv på bildebrikken, vel? Eller? :ermm:

 

Kameraet det gjelder, er et Canon EOS 350D. Pliiis, hjelp meg, noen.. :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel godt gammeldags støv ja. Har du eksempelbilde?

Støv kommer før eller senere. Det ligger vel et par tråder her om emnet, og jeg anbefaler å prøve å blåse rent med en ørepumpe man får på apoteket. Trykkluft kan gi heftig kondens, så det er ikke å anbefale, og ut av kjeften kommer det mer enn man ser. Mye fuktighet, som kan få støv til å feste seg enda mer.

Lenke til kommentar

Kjøp en blåsebelg eller en ørepumpe som riktig kaller det så folkelig. Sett kamera til bulb og hold inn knappen så lenge at du rekker å blåse ut støvkornet. Har gjort dette selv to ganger og det fungerer som en drøm.

 

Bruker denne: http://www.av-hardware.no/index.php?main_p...products_id=303

Veldig mye trykk i disse, så får du rengjort ytterste linsa på objektivet også

Lenke til kommentar
Det er vel godt gammeldags støv ja. Har du eksempelbilde?

8506663[/snapback]

http://www.the-digital-picture.com/Images/...Dust-Sample.jpg

 

Er akkurat sånn.. Bare en flekk.. Men ser ut som den er vekke nå.. Skiftet objektiv noen ganger, og så plutselig så jeg den ikke lenger.. Men jeg har fått noe i søkeren. Det ser ut som et lite hår. Ikke sånn som man har på hodet, men det er noe støvgreier. Lang, tynn, krøllete greie. Den er IKKE synlig på bilder, kun i søkeren. Hvordan fjerne?

 

Jepp, den er der på begge objektivene.. :D

Lenke til kommentar

Iflg Fotovideo er båsebelg ikke å anbefale da man kan risikere å båse støvet inn bak sensordekselet.

 

Canon tar 1000,- for rens.

 

Kjøp en blåsebelg eller en ørepumpe som riktig kaller det så folkelig. Sett kamera til bulb og hold inn knappen så lenge at du rekker å blåse ut støvkornet. Har gjort dette selv to ganger og det fungerer som en drøm.

 

Bruker denne: http://www.av-hardware.no/index.php?main_p...products_id=303

Veldig mye trykk i disse, så får du rengjort ytterste linsa på objektivet også

8506789[/snapback]

Lenke til kommentar
Iflg Fotovideo er båsebelg ikke å anbefale da man kan risikere å båse støvet inn bak sensordekselet.

 

Canon tar 1000,- for rens.

 

 

Ehh..Så den eneste metoden som produsentene faktisk anbefaler i manualen (blåsebelg) har nå Fotovideo gått ut og advart mot?

Eller var det som dette: "Blåsebelg [til en femtilapp] anbefaler jeg ikke pga støv bak "sensordekselet", men derimot dette settet her til kun 1395,- det er tingen" ;)

 

Nei jeg tror nok du missforstod eller fyren forklarte seg dårlig; Med en blåse kan en en jo riskikere å bare flytte støvet fra ett hjørne til et annet og sånn sett er f.eks en swab bedre siden den jo faktiskt tar med seg støvkornet ut av huset også.

 

Blåsebelg er den eneste metoden som en kan være 99.99% sikker på ikke gjør skader på sensor eller kamerera. Men perfekt er den ikke.

Lenke til kommentar
Blåsebelg er den eneste metoden som en kan være 99.99% sikker på ikke gjør skader på sensor eller kamerera. Men perfekt er den ikke.

8510429[/snapback]

Hva kan skje, annet enn at støvet går ut av kamerahuset? Objektivet skal fjernes først, sant, for så i blåse med en slik "blåsebelg" der objektivet egentlig skulle festes? :)

Lenke til kommentar
Blåsebelg er den eneste metoden som en kan være 99.99% sikker på ikke gjør skader på sensor eller kamerera. Men perfekt er den ikke.

8510429[/snapback]

Hva kan skje, annet enn at støvet går ut av kamerahuset? Objektivet skal fjernes først, sant, for så i blåse med en slik "blåsebelg" der objektivet egentlig skulle festes? :)

8510470[/snapback]

 

Du stiller kameraet ditt i sensorrens-modus (sjekk manualen).

Speilet vippes opp og lukkeren åpnes slik at man får tilgang til sensoren.

 

Siden kameraet trekker endel strøm når det står med speilet oppe vil du i teorien riskere at det går tomt for strøm og dermed klapper igjen speil/lukker samtidig med at du har tuten på blåsebelgen inni kameraet. Da kan du skade dyre deler av kameraet. Men normalt er man ikke i nærheten av å ha blåseren så langt inn i huset (typisk 5-10 cm fra objektivfestet er fint). Dessuten. Sensorrens-modus får du ikke tilgang til med mindre batteriet er fulladet, så i praksis er sjansen for dette så og si lik null.

 

Det andre er vel kanskje at du blir for ivrig og uforsiktig at du rett og slett klarer å kjøre tuten på blåsa inn i sensoren slik at den av den grunn kan ta skade. Skulle ikke forundre meg om det er noen som har klart dette.

 

Har også hørt om en som hadde latt ungen sin leke med blåsa (sugd på tuten...). Når han da skulle rense sin 5D rett etterpå lot han første blåsen gå rett på sensoren....Kunne like gjerne spytta på sensoren..hehe..

Det løste seg visst med noen runder med våtrens.

Lenke til kommentar

Nei, jeg forstår norsk, og jeg misforstod ikke.

 

Iflg Fotovideo er båsebelg ikke å anbefale da man kan risikere å båse støvet inn bak sensordekselet.

 

Canon tar 1000,- for rens.

 

 

Ehh..Så den eneste metoden som produsentene faktisk anbefaler i manualen (blåsebelg) har nå Fotovideo gått ut og advart mot?

Eller var det som dette: "Blåsebelg [til en femtilapp] anbefaler jeg ikke pga støv bak "sensordekselet", men derimot dette settet her til kun 1395,- det er tingen" ;)

 

Nei jeg tror nok du missforstod eller fyren forklarte seg dårlig; Med en blåse kan en en jo riskikere å bare flytte støvet fra ett hjørne til et annet og sånn sett er f.eks en swab bedre siden den jo faktiskt tar med seg støvkornet ut av huset også.

 

Blåsebelg er den eneste metoden som en kan være 99.99% sikker på ikke gjør skader på sensor eller kamerera. Men perfekt er den ikke.

8510429[/snapback]

Lenke til kommentar
Oppdatert. Kjøpte først sensorswab. Deretter oppdaget jeg at jeg behøver en spesiell renseveske i tillegg: Eclipse.

 

Samlet pris: over 1000,- , men det virker. Nå kan jeg ta bilder i solen uten å irritere meg over støv :)

8527690[/snapback]

 

brukte du bare sensorswab? eller tok du en tørr rens første med en børste eller blåser?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...