Gå til innhold

For oss som har tatt flygelederopptaksprøve


Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Tredelt turnus på de fleste døgnåpne plassene (som er de fleste). Regner med at vaktene er ca. 8 timer, fordelt på D,A,N..

 

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
22.oktober er det skolestart for AFISer og de som skal gå Basic Course på EPN  :!:

8956919[/snapback]

 

Hoho, betyr dette at du kom inn? ;-) I så tilfelle; gratulerer! ^^

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
22.oktober er det skolestart for AFISer og de som skal gå Basic Course på EPN  :!:

8956919[/snapback]

 

Hoho, betyr dette at du kom inn? ;-) I så tilfelle; gratulerer! ^^

8958528[/snapback]

Jada, det er det jo leeenge siden jeg visste;) Men jeg har ventet lenge nå på å få vite skolestart og sånn. Får enda mer informasjon på mandag :D

Takk forresten :)

8959048[/snapback]

Hoho, skolestart kunne du bare ha spurt meg om, for jeg har fått info om Basic-Course oppstarten ^^

 

Ellers må du ha lykke til der borte... Går sikkert som det suser ^^

 

TH

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hehe, jo takk ;-) Skal forsøke å holde dere oppdatert ^^

 

Ellers finnes det egen facebook-side for Entry Point North (skolen) på facebook... Ligger ute litt bilder fra simulatorene etc.

 

Hoppende hilsen

TH

 

PS: Vi snakkes i Malmö fr-Charlie! :-)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Heisann!

 

Beklager at jeg ikke har svart før (ashamed) ... Er ganske travelt her nede i Malmö for tida (les: Soccer, Barbeque & Beer) :-)

 

For å svare på spørsmålet ditt: Joda, for tiden går det riktig bra :-)

 

Som du/dere kanskje vet er utdanningen i Malmö på 15 måneder:

- 4 Måneder Basic (Teori + Innledende radarledning)

- 6 Måneder APS (Approach-rating)

- 4 Måneder ADI (Tårn-rating) eller 4 måneder ACS (Områdekontroll)

 

Vi er nå ferdig med Basic-modulen, og første fase av APS (Approach-rating).

 

Jeg tror jeg skal ta det fra begynnelsen ...

Pre-school

Man møter opp på Avinors hovedkontor ca. 5 dager før man begynner på skolen. Der får man introduksjon til Avinor, samt får møte de norske medstudentene. I tillegg hadde vi legesjekk på Flymedisinsk institutt (Blindern) og lungerøntgen (Volvat medisinske senter).

Deretter drar man i samlet flokk til Malmö, hvor man blir innkvartert på hotell i 3-4 dager for å bli kjent med byen og de man skal studere med.

 

Basic

Basic-modulen er først og fremst dominert av teori, teori og enda litt mer teori. De første par månedene var det skole fra 0815-1600 hver ukedag. I tillegg har man gjerne en hel del lesing til neste dag, samt Computer-Based-Training som må gjennomgås (på Eurocontrol's nettsted).

 

Etterhvert løser dette mønsteret seg litt opp, og man begynner å jobbe i simulator. Først har man et par uker med "tårnsimulator". Her lærer man å gi klarering til oppstart, taxing, takeoff og landing. Dette er først og fremst en familiseringsfase for å se hvordan saker og ting fungerer i praksis (selve tårnratingen får man via ADI-modulen). Deretter har man 6 uker med "BASIC APS", hvor man lærer radarledning/vektorering (APP). Da har man kontroll over et luftrom (TMA) (ca. 50 km i radius) rundt flyplassen, og har ansvar for å holde separasjon mellom innkommende/utgående fly. Disse øvelsene varer i ca. 30 minutter. Maks trafikk i denne fasen er seks fly inn og seks fly ut.

 

BASIC-modulen avsluttes med 4 uker "familisering" hvor fokus først og fremst er på samarbeid mellom de forskjellige typene ATC-enheter (TWR (ADI), APP (Approach), ACC (områdekontroll))

 

I løpet av Basic har man 4 eksamener (3 ordinære + 1 i meterologi)

 

APS (Approach)

Denne modulen er den som regnes for den vanskeligste, og det er her folk først og fremst ryker ut. Fokuset her er utelukkende på "vektorering" av fly, dvs. man sitter foran en radarskjerm og forteller hvordan de skal fly i forhold til hverandre for å ikke krasje (og joda, man skal jo ha en effektiv trafikkavvikling også!).

 

Modulen er delt i 5 faser, og det er mye fokus på uventede hendelser samt kapasitetstrening. Trafikkpeak er på 38 flybevegelser på 50 minutter.

 

Man blir kontinuerlig evaluert hele tiden. Et raskt overblikk over evalueringsmetodene:

- I hver fase får man Instructors report (midt i fasen)

- Etter hver fase får man "Periodical Report" (bestående av 11 sider med ca. 5 individuelle punkter på hver side)

- I løpet av APS-modulen får man to Course Management Reports som er skrevet av kursledelsen i samarbeid med instruktørene

- Course Management Reportene (+ resultater fra teorieksamener) framlegges for et "Examination board" som bestemmer om man får fortsette eller ikke

 

Vi har - som jeg har nevnt ovenfor - nettop startet APS-fasen, og ingen har blitt terminert enda. Ser man dog på kullene som ligger foran oss, tror jeg at ca. 30 % har røket ut i løpet av denne fasen fra hvert kull.

 

Selv har jeg hatt problemer både under BASIC APS og begynnelsen av fase 1 på APS, men det virker til å ha ordnet seg nå, så foreløpig er jeg optimist :-)

 

Jeg og en klassekamerat har laget et eksamenssammendrag for Basic-modulen, så hvis noen er interessert i å se hvilke fag etc. man må gjennom er det bare å sjekke ut:

http://homepage.mac.com/andreaslienroe/EPN...lett/index.html (webversjon)

http://mt13.quickshareit.com/share/epnford...esfina3f703.pdf (nedlastbar .PDF)

 

Aircraft recognition quide: http://epntop50.servebeer.com

 

Mvh.

TH

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar

Til dere som har vært på intervju!

Jeg skal på intervju om et par uker nå, og jeg lurer på hva det er de spørr om.

Trenger jeg å forberede meg på noe annet enn den engelske delen ?

Må jeg ha no forkunnskaper om yrket, må jeg kunne noe fra før ?

Spør de masse om hvordan jeg er som person ?

osv osv osv...

 

Vet ikke om dere har lov til å svare på det, men hadde vært fint med en liten "heads-up" slik at jeg vet litt om hva jeg går til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...