Gå til innhold

Fordel med kjølig system?


Hakkebakk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er fordelen med å ha kjølig system? Ser mange som har temperaturer på 20~ grader, er det på noen måte bedre enn et system på 60-70 grader?

8506370[/snapback]

 

Ville du likt å jobba i 60-70 grader?

8506404[/snapback]

 

Skjermkortet mitt er ofte over 80 grader, og merker ingenting negativt :ermm:

Men har selfølgelig ikke mye lyst å ta på det :whistle:

Endret av IceSpirit
Lenke til kommentar

Kort fortalt er vel fordelen at komponentene vil vare lenger, og dermed ha mindre sjanse til å bli ødelagt.

 

For å ta et eksempel, kondensatorer har som oftest oppgitt en viss levetid ved 105˚ Celsius. Jo lavere driftstemperatur den jobber under, dess lengre levetid vil den ha.

Jeg vil tro at det er slik med de fleste elektriske komponenter.

Lenke til kommentar
Hva er fordelen med å ha kjølig system? Ser mange som har temperaturer på 20~ grader, er det på noen måte bedre enn et system på 60-70 grader?

8506370[/snapback]

 

Ville du likt å jobba i 60-70 grader?

8506404[/snapback]

 

Skjermkortet mitt er ofte over 80 grader, og merker ingenting engativt :ermm:

Men har selfølgelig ikke mye lyst å ta på det :whistle:

8506436[/snapback]

 

Men når du seier system: Har du vannkjøling og tenker temp på vatnet eller har du luftkjøling og tenker på kabinettemp?

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest at en pc er mer effektiv per mhz ved lavere temperaturer, sikkert ikke mye men målbart. Men dette skal jeg ikke si 100% sikert fordi jeg ikke husker hvor det var jeg leste det igjen og har ingen kilder å referere til. Men eller forlenger det levetiden som nevnt over, og stabiliteten i noen tilfeller. Skjermkortet har som oftest høy temperatur uansett, så 80 grader på skjermkortet er ikke ille, men på cpu for eksempel er det veldig mye.

Lenke til kommentar

at levetiden blir kortere har ikke mye å si for de fleste. Om for eks leve tiden går fra 10 til 8 år, har jo de fleste byttet ut PCen før den tid.

 

Det lav temperatur hjelper mot er at de blir færre "feil signaler" i prossessoren, om temperaturen er lav nok, kan man igjen klokke, uten å få for mye feil signaler...

Lenke til kommentar
Ville du likt å jobba i 60-70 grader?

8506404[/snapback]

 

Haah! Det er noe av det dummeste jeg har hørt!

 

Kjøper du en dell pc, og kjører den hardt, så ligger nok den på 60-70 grader. Det er helst når vi skal overklokke at lav temperatur er viktig for å sikre en god klokk og stabilitet.

 

Når en eletrisk ting blir varmere øker resistansen (motstanden) i den, og når resistansen øker, så øker også temperaturen, og når temperaturn øker resistansen osv. Så det er en ond sirkel.

 

Men så lenge du har et stabilt system, så gjør det ikke noe om temperaturn nermer seg 80 grader, men det er ikke anbefalt å gå høyere enn det i en pc, fordi støv kan ta fyr, og kretskortet kan begynne å lukte brent.

Lenke til kommentar
Jeg mener å ha lest at en pc er mer effektiv per mhz ved lavere temperaturer, sikkert ikke mye men målbart. Men dette skal jeg ikke si 100% sikert fordi jeg ikke husker hvor det var jeg leste det igjen og har ingen kilder å referere til. Men eller forlenger det levetiden som nevnt over, og stabiliteten i noen tilfeller. Skjermkortet har som oftest høy temperatur uansett, så 80 grader på skjermkortet er ikke ille, men på cpu for eksempel er det veldig mye.

8506560[/snapback]

En klokkesyklus er en klokkesyklus uansett temperatur, så der har nok kilden din ikke rett.

 

Ville du likt å jobba i 60-70 grader?

8506404[/snapback]

 

Kjøper du en dell pc, og kjører den hardt, så ligger nok den på 60-70 grader. Det er helst når vi skal overklokke at lav temperatur er viktig for å sikre en god klokk og stabilitet.

 

Når en eletrisk ting blir varmere øker resistansen (motstanden) i den, og når resistansen øker, så øker også temperaturen, og når temperaturn øker resistansen osv. Så det er en ond sirkel.

 

8510663[/snapback]

Når det kommer til halvledere så øker resistensen ved lavere temperatur om jeg ikke husker feil.

 

Som du sier: en helt standard pc på 60-70 grader er helt ufarlig, det er når man overklokker at temperaturen spiller en rolle, ved lavere temperatur så kan man som oftest øke klokkefrekvensen mer enn ved høyere temperatur.

Endret av un0kai
Lenke til kommentar
En klokkesyklus er en klokkesyklus uansett temperatur, så der har nok kilden din ikke rett.

 

Du har nok rett, jeg synes også det var litt merkelig da jeg leste det. Men det er en stund siden jeg leste det, og det var sikkert en veldig dårlig kilde. :)

Lenke til kommentar
En klokkesyklus er en klokkesyklus uansett temperatur, så der har nok kilden din ikke rett.

 

Du har nok rett, jeg synes også det var litt merkelig da jeg leste det. Men det er en stund siden jeg leste det, og det var sikkert en veldig dårlig kilde. :)

8510935[/snapback]

 

bensinmotorer og andre ting som går på luft(som for eksempel ett menneske) vil yte bedre i lavere temperaturer.

 

ikke datamaskiner :)

Lenke til kommentar
En klokkesyklus er en klokkesyklus uansett temperatur, så der har nok kilden din ikke rett.

8510721[/snapback]

 

I denne guiden om elektromigrasjon, så skriver dere på slutten

 

En annen side av samme sak er at hvis man senker temperaturen i en chip, vil effektiviteten til chipen øke. Senker man temperaturen til -120C° får man en teoretisk økning i effektiviteten på hele 100%, så konklusjonen er helt klar: Jo kaldere, jo bedre!

 

Tolker dette som om jeg kjøler prosessoren min ned til -120C, så vil den yte 100% bedere.

Lenke til kommentar
En klokkesyklus er en klokkesyklus uansett temperatur, så der har nok kilden din ikke rett.

 

Du har nok rett, jeg synes også det var litt merkelig da jeg leste det. Men det er en stund siden jeg leste det, og det var sikkert en veldig dårlig kilde. :)

8510935[/snapback]

 

bensinmotorer og andre ting som går på luft(som for eksempel ett menneske) vil yte bedre i lavere temperaturer.

 

ikke datamaskiner :)

8511119[/snapback]

 

Poenget ditt er vel at de fleste ting har en referansetemperatur hvor de yter best. For eksempel yter ikke bensinmotorer særlig godt når det blir "for kaldt", feks fordi viskositeten i oljen øker. (Temperaturen vil øke når motoren har vært i gang en stund, og da gjelder selvfølgelig en annen referansetemperatur :) )

 

Den største ulempen med å kjøle datakomponenter under hva som er nødvengig er at energiforbruket øker; dvs høyverdig elektrisk energi rett ut av vinduet ;)

Lenke til kommentar
En klokkesyklus er en klokkesyklus uansett temperatur, så der har nok kilden din ikke rett.

8510721[/snapback]

 

I denne guiden om elektromigrasjon, så skriver dere på slutten

 

En annen side av samme sak er at hvis man senker temperaturen i en chip, vil effektiviteten til chipen øke. Senker man temperaturen til -120C° får man en teoretisk økning i effektiviteten på hele 100%, så konklusjonen er helt klar: Jo kaldere, jo bedre!

 

Tolker dette som om jeg kjøler prosessoren min ned til -120C, så vil den yte 100% bedere.

8511206[/snapback]

Jeg ser det kan tolkes slik og jeg vet ikke om det er det artikkelforfatteren har ment her. Jeg skal være litt forsiktig med å hevde at jeg garantert har rett, men føler meg veldig sikkert på at en klokkesyklus ikke kan ytelses-effektiviseres vha. lavere temperatur.

 

Det jeg antar artikkelen mener er at effektiviteten, altså effektforbruket til prosessoren vil gå ned ved en gitt temperatur. Antaeligvis fordi mindre energi vil gå tapt som utstråling av radiobølger eller noe i den dur.

 

En prosessor vil utføre et gitt antall klokkesykluser i løpet av en tidsperiode, dette er en konstant bestemt av andre ting enn cpuen. Og en cpu kan bare gjøre så og så mange ting ila. et klokkeslag, så slik jeg ser det har temperaturen ingen innvirkning på ytelsen. Den kan derimot ha, som nevnt, en påvirkning av energieffektiviteten til cpuen. Også kan man vel si at ytelsespotensialet vil gå opp, man kan med andre ord øke klokkefrekvensen lenger.

Lenke til kommentar
En klokkesyklus er en klokkesyklus uansett temperatur, så der har nok kilden din ikke rett.

 

Du har nok rett, jeg synes også det var litt merkelig da jeg leste det. Men det er en stund siden jeg leste det, og det var sikkert en veldig dårlig kilde. :)

8510935[/snapback]

 

bensinmotorer og andre ting som går på luft(som for eksempel ett menneske) vil yte bedre i lavere temperaturer.

 

ikke datamaskiner :)

8511119[/snapback]

En datamaskins potensiale til å yte bedre øker ved lavere temperatur, men grunnen til at det ikke skjer i praksis er at det ikke er cpuen i seg selv som bestemmer hastigheten, men derimot klokkegeneratorer koblet til cpuen.

 

Man kan si at en bilmotor som har en ecu(er det ikke dette det heter?) som begrenser effekten motoren leverer til 100HK vil virke på samme måte. uansett hvilke forutsetninger man gir motoren så vil den yte 100HK. Men man har et større potensiale hvis man går inn å forandrer i ecuen til å yte mer. Med turbo vil man kunne skru opp til 175HK, men med en intercooler i tillegg vil man kunne skru opp til 200HK.

 

Sikkert litt rotete forklart, men jeg håper dere forstår hva eg mener, og at jeg ikke avslører min totale uvitenhet for hvordan en bilmotor egentlig fungerer ;)

Lenke til kommentar

Effektivitet på den elektriske kretsen en transistor er, øker ved lavere temperatur, ikkje ytelse på prosessoren.

 

DVS at ved veldig lav temperatur kan en prosessor klare seg med mindre strøm enn ved høyere temperaturer.

 

En sideeffekt av dette er at ved lavere temperatur kan man øke frekvensen på prosessoren, og derved oppnå bedre ytelse.

 

Men effektivitet er ikkje ytelse.

 

Sammenlign en gammal amerikaner med 7 liters motor og 200 hestekrefter med en moderne bil med 1,6 liters motor med 200 hestekrefter. Ytelsen er den samme, men den nyeste motoren er mye mere effektiv :)

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...