Gå til innhold

Hvor store slanger skal man bruke i en vannkjøling


Anbefalte innlegg

Som topic sier så lurer jeg på hvor store slanger man egentlig trenger i en vannkjøling.

 

Jeg skjønner at dette vil komme an på hva slags komponenter man skal kjøle og hvor mye varme dette vil avgi.

 

Jeg har en htpc med E6600 cpu, 7950GT skjermkort og skal evt kjøle chipset også.

 

Når jeg prøver å få inn alt dette med Aquatube tank, Mist pumpe og div kjøleblokker i et lite Coolermaster kabinett så blir det veldig dårlig plass og mange uheldige bøyer.

Radiatoren 2x120 måtte jeg sette på utsiden.

 

Jeg brukt Kuriyama 3/8"ID-1/2"OD slange.

 

Kan jeg gå ytterligere ned på dim'en på slangene eller vil dette gi for dårlig sirkulasjon på vannet?

 

Har også en stasjonær jeg har vannkjøling i og har brukt samme slangen her, vil det yte bedre/bli kaldere med en tykkere slange?

 

Mvh

 

Otte

Endret av Otte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jp tykkere slange, jo lettere strømmer vannet igjennom.

 

Har du en veldig kraftig pumpe, og mye du skal kjøle, så det blir mye vann ledening, så kan tykk slange (1/2) være å anbefale.

 

Har du en svakere pumpe med mindre å kjøle så er litt mindre (3/8) helt greit.

 

Har du en svak pumpe og bare en eller to ting du skal kjøle, og ikke bryr deg så veldig mye om at temperaturen skal være så lav som muligt, så er liten (1/4) fin.

 

Det har også mye å si ossen blokker du har i loopen din, noen blokker krever mye vann for å yte bra, og da er det bra med stor slange.

 

Men siden du har et lite kabinett og en såpass svak pumpe, så burde 1/4 være utmerket.

Lenke til kommentar

Da skjønner jeg hva du mener.

 

Men vil ikke vannet gå fortere med kraftig pumpe med liten ID enn med svak pumpe og samme ID. Motstanden er jo ikke så interessant så så lenge den kraftigere pumpa flytter nok vann? Motstanden øker med farta, men ikke nok til at det er bedre med svak pumpe?

Lenke til kommentar
Om du har en kraftig pumpe og tynn slange vil trykket øke, og flowen gå ned.

 

I en loop så har trykket på vannet ingenting å si på temperaturer, men flow (alså liter per min) noe å si.

 

Så har man tynne slange og kraftig pumpe, så reduserer det flowen.

8514096[/snapback]

 

Ok, så farta vil ikke øke? Jeg har sett for meg at blokkene er mye mer restriktive enn en slangene, så den eneste forskjellen på stor og lite ID ville være farta på vannet i slangene.

Lenke til kommentar

Det er større motstand i en liten slange enn i en stor. Grunnen til det er at veggene i slangen reduserer farten på vannet. Dersom man ser på hastigheten i en slange, så beveger vannet nøyaktig i midten seg mye raskere enn vannet helt ute ved veggene. I en større slange vil man ha en større vannmengde med god fart enn i en liten slange. Skal du ha samme volum gjennom en liten slange så må du ha større trykk fra pumpen enn du trenger til en større slange.

 

Men tester viser at forskjellen i kjøleevne mellom stor og liten gjennomstromming er minimal og nesten ikkje målbar. Så lenge gjennomstrømningen er tilstrekkelig, så har du samme kjøleevne uansett. Det som forandrer på kjøleevnen er en større eller bedre radiator som jo er den enheten som fjerner varmen fra kjølesystemet.

 

Du kan bedre kjøleevnen med kraftigere vifter eller kaldere luft inn i radiatoren.

 

Men eg tror ikkje du vil merke noen målbar forskjell ved å skifte til større slanger, de du har har stort nok tverrsnitt til ditt formål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...