Gå til innhold

Kobler til eSATA-enhet, maskinen finner den ikke!


Anbefalte innlegg

Hallo,

 

Har akkurat kjøpt meg en WD MyBook 500GB med ESATA-tilkobling.

 

Når jeg kobler den til (altså med eSATA-kabel), så skjer det ingen ting, PCen gjenkjenner ikke disken.

 

Ser dog at den er registrert som tilkoblet i BIOS.

 

Noen som har noen råd? Jeg bruker Vista Ultimate (32-bit). Driveren til ESATA-kontrolleren er installert. Ingen disk vises i diskbehandling eller i Min Datamaskin.

 

Disken gjenkjennes dersom den kobles til med USB.

 

 

mvh Thorstein K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Tror du må installere den i min datamaskin (jeg har XP, så vet ikke helt hvordan det funker i Vista)

 

høyreklikk på min datamaskin > properties > hardware > device manager > disk drives

 

så kan du formatere den der og den skal funke.. tror jeg.

 

Skal kjøpe meg akkurat den disken snart selv

Lenke til kommentar

Hei,

 

Har også kjøpt samme harddisk, må si at det er et krøll med eSATA. Bruker du esata via hovedkortet?

 

Jeg kjører XP og har P5W DH Deluxe hovedkortet og bruker JMicron kontroller til å koble til ekstern WD harddisk. I BIOS satte jeg controller mode til AHCI. Installer uansett nyeste drivere til kontrolleren og slår av pcen helt. Starter opp pcen og da vil også WD harddisken starte opp samtidig. Jeg fant heller ikke disken i "My Computer" før disken var formatert. Dog fant jeg disken i "Device Manager" som "WD My Book SCSI Disk Device". Da er det bare å formatere disken i "Disk Management", jeg fikke underlig nok også spørsmålet om å konvertere disken til en dynamisk disk for software-RAID.

 

Det som irriterer meg nå er at skrivehastigheten til disken er kun på 6-7 MB/s, mens disken begynner å "hakke" når "Enable write caching on the disk" er valgt, dvs skrivehastigheten går opp og ned mens pcen blir treg. Lesehastigheten fra disken er derimot glimerende, opptil ~ 70MB/s.

 

Hvis det er noen der ute som har svaret på hvordan man kan øke lesehastigheten er jeg kjempe takknemlig :)

Lenke til kommentar

Har en 500GB WD MyBook med eSATA som det også er litt problemer med.

Det er faktisk treigere å overføre filer til harddisken med eSATA enn med USB 2.0!

 

I tillegg virker det som om harddisken bruker hele den ene prosessorkjernen min når jeg legger over filer.

Kan ikke se none prosess som bruker 50% CPU-kraft, men det står at det blir brukt så mye...

Kan det være noe med driverene som ble installert?

 

Har forresten XP Pro og bruker en eSATA brakett koblet til SATA portene på hovedkortet.

Har også formatert disken til NTFS filformat.

 

Kan desverre ikke hjelpe dere andre i tråden her med noe annet enn å bumpe tråden opp litt.

Lenke til kommentar

Hvordsan har du koblet den til?

Med eSATA til et kontrollerkort, til hovedkortet, eller overgang til intern SATA?

 

Uansett skulle det virke dersom du installerer drivere... :hrm:

Håper du har den stående i når du starter maskinen?

Og skrus den på når du starter maskinen?

 

Stilte deg bare noen kontrollspørsmål som utelukker de enkleste feilene, synd jeg ikke kan hjelpe deg noe mer.

Skal installere Vista selv snart, så jeg kan poste her hvordan det går med meg.

Du må regne med at det tar en uke eller to, for jeg har litt opprydding å gjøre før jeg får diskplass nok til å partisjonere.

 

Min sak:

Og så må jeg bare legge til at eSATA tilkoblingen er lynkjapp rett etter jeg har startet maskinen, men den dabber fort av med en gang du overfører filer. Prosessoren blir veldig belastet når du overfører filer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...