Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford sierra kjempestor fuskefeil

gizzmo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 91 mod sierra med 2.0i SOCH motor som fusker noe volsomt når den blir varm. Har selv skrudd en masse sierra igjennom tidende men dette er ett problem som jeg har brukt massevis av tid for og finne ut av og begynner og bli ganske irritert over at jeg ikke har funnet feilen enda.

Det som skjer er at når bilen begynner og bli varm eller er varm så fusker den så mye at det er virkelig ubehagelig og sitte i bilen. Har prøvet og både bytte og feilsøke en masse. Det virker som om bilen rett og slett ikke får bensin nok etter at motoren blir varm.

Her er en liste over ting jeg har byttet og prøvet:

Byttet alt av tenningdeler "inkludert coil og fordeler fra delebil"

Bensinfilteret og luftfilter

Gasspeldføler byttet og tomgangsventil renset.

Prøvet med både kondensfjerner og dyse rens til injektion systemet.

Sjekket polene til lamdasonden

Sett over de aller fleste vakumslangene

Har til og med vurdert og bytte bensinpumpen men desværre så var bensinpumpen i fra delebilen ikke lik som på min bil, så den kan det jo være, men synes det er litt råflott og kjøpe en bensinpumpe til 2000,- uten og egentlig vite om det er den som er feilen. :hmm:

Er det noen der ute som har noen forslag til hva annet jeg kan se etter så er det helt topp. Har sett litt i rep håndboka fra haynes og ser det er noe som heter MAP eller innsugningstrykkføler. Noen som vet hva den egentlig gjør ?

Har også vurdert og bytte hjernen, men vet ikke om hjernen fra 1990 og 1991 går over ens og dermed kan skade resten av elektronikken

Alt av forslag motas varmt :yes:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lambdasonden kanskje, den kan gi fusk på varm motor. Prøv å koble den fra.

8495171[/snapback]

Heisan. Det skal jeg jammen gjøre, men vil motoren gå som den skal da ? Kjempeflott med forslag på alle ting jeg ikke har prøvet.

Skrevet
Har du prøvd annen tempføler til innsprøytninga?

Hvordan oppleves fuskinga?

8495613[/snapback]

Jeg har ikke prøvet en annen tempføler til insprøytninga. Det skal jeg også prøve hvis det med og koble i fra lamdasonden ikke virker. Fuskinga opleves slik at hvis du noen gang har nesten gått tom for bensin så er det slik fusking du får før bilen stopper da det er slutt på bensinen. Takker så mye for forslaget :thumbup:

Skrevet

Åh, det kan være gasspjeldsensoren. Min fuska et par ganger slik, menga seg med det. Motorkraften forsvant et sekund eller to, men kom tilbake igjen.

Skrevet
Åh, det kan være gasspjeldsensoren. Min fuska et par ganger slik, menga seg med det. Motorkraften forsvant et sekund eller to, men kom tilbake igjen.

8496742[/snapback]

Heisan. Gasspjeldsensoren har jeg prøvet og bytte, men det hjalp ikke, men det tipset med lamdasonden prøvde jeg i dag og når jeg koblet den i fra så fikk jeg nesten akuratt samme symtomer som jeg sliter med og finne ut av. Bilen fusket litt penere, men gassen oppførte seg på samme måte. Jeg skal ta meg en tur og kjøpe ny lamdasonde på biltema i løpet av de neste dagene og prøve og bytte den ut. Det kan være en ganske logisk forklaring for når bilen først begynner og fuske så stopper den ikke. Helt sikkert p.g.a at noe i sonden blir for varmt og slutter og virke eller veksler imellom riktige og ikke riktige verdier.

Det eneste som jeg lurer litt på er om det kan være noe annet som gjør at eksosen blir for varm slik at problemet kan komme av noe annet en selve lamdasonden,men kan liksom ikke finne noe annet en at bilen eventuelt kan ha feil tenning, men bilen går som en drøm før den begynner og fuske så har liten tro på dette.

Jeg skal si i fra hvordan det går etter bytte av lamdasonden :thumbup:

Skrevet

Om tenninga er alt for sein blir eksosen varm. Mager blanding gir også høyere temperatur, men det skal sonden korrigere for. Er det sonden har den trolig avgått med en naturlig død. Forresten, sjekk eksosanlegget fra topp til sonde skikkelig. En sprekk i et rør kan gjøre at den drar inn falskluft. Falskluft gjør at sonden registrerer mager blanding slik at det pøses på med bensin.

Skrevet
Om tenninga er alt for sein blir eksosen varm. Mager blanding gir også høyere temperatur, men det skal sonden korrigere for. Er det sonden har den trolig avgått med en naturlig død. Forresten, sjekk eksosanlegget fra topp til sonde skikkelig. En sprekk i et rør kan gjøre at den drar inn falskluft. Falskluft gjør at sonden registrerer mager blanding slik at det pøses på med bensin.

8501862[/snapback]

Heisan. Da jeg byttet register reima på bilen for en 4 uker siden så ble tenninga ikke helt lik "av en eller annen grunn" så tenningen er nok ute av stilling, men dette problemet var der før jeg byttet reima så jeg tror ikke den er "synderen" :yes:

Sjekke eksosen skal jeg prøve på, men og finne sprekker i eksosen er vel litt vrient selv om jeg lar motoren gå på tomgang og klarer eksosen og dra inn "falsk luft" ettersom det er eksostrykk i den ?

Jeg har bare justert tenningen på gehør nå, men den har ikke tenningsbank når jeg drar på litt. Uansett så skal jeg på verksted for og stille tenningen helt hundre etter at jeg er ferdig med og justere ventilene.

Til nå så har jeg byttet lamdasonden med den som sto i delebilen selv om kontakten ikke var lik, men ledningene loddet jeg sammen "bortsett fra den grå som ikke lar seg lodde". Bilen startet og gikk etter byttet så noe riktig har jeg vel gjort med og sette de riktige ledningene sammen :thumbup:

Tok en liten test tur etter byttet og bilen begynte ikke og fuske da, men det var jo ikke alle dagene den gjorde det heller, så jeg er spent på de neste dagene. Hvis den ikke begynner og fuske innen neste uke så tipper jeg feilen er ordnet og da kjøper jeg meg en ny lamdasonde uansett så slipper jeg antagelig noe mer tull fra den så lenge jeg har bilen ;)

Er det mulig og justere tenningen på denne bilen uten og sette den på verkstedet ? Ser at disse EFI motorene egentlig skal inn og justeres av ford-personell, men hvis det er greit og bare justere etter tenningslampen så er jo saken biff.

Ellers så skal alle dere som har kommet med forslag ha mange tusen takk for dette har plaget meg noe veldig at jeg ikke klarte og finne ut dette uten og spørre om hjelp :thumbup:

Skrevet

Det er ikke trykk i eksosen hele tia. For vær eksospuls blir det rett etterpå undertrykk. Dette undertrykket hjelper på å suge ut eksos fra sylindrene, men vil også dra inn falskluft om det er sprekk, spesiellt i frontrøret eller manifolden. Det er ikke helt uvanlig å få sprekker rundt der lambdasonden sitter.

Ja du kan justere tenninga på vanlig måte. Du kan vekke et par sovende hestekrefter i motoren ved å justere tenninga. Dog krever det at du vet hva du gjør, for i den sammenheng er ikke fabrikkdata annet enn et utgangspunkt.

Skrevet
Det er ikke trykk i eksosen hele tia. For vær eksospuls blir det rett etterpå undertrykk. Dette undertrykket hjelper på å suge ut eksos fra sylindrene, men vil også dra inn falskluft om det er sprekk, spesiellt i frontrøret eller manifolden. Det er ikke helt uvanlig å få sprekker rundt der lambdasonden sitter.

Ja du kan justere tenninga på vanlig måte. Du kan vekke et par sovende hestekrefter i motoren ved å justere tenninga. Dog krever det at du vet hva du gjør, for i den sammenheng er ikke fabrikkdata annet enn et utgangspunkt.

8516073[/snapback]

Det er noe jeg ikke viste også. Så hvis eksospakningen ikke er helt bra så kan bilen få ren luft frem til lamdasonden ? Er den så følsom så er det jo ikke noe rart at dette er ett problem som kan være veldig vanskelig og finne ut av.

Men jeg ser ann ett par dager nå for og se om bilen fremdeles vil fuske med den "nye" sonden og gjør den det så er lekasjer neste steg :yes:

Skrevet

Jepp, en skadd pakning kan gi fusk. Om fusken kommer tilbake, prøv å gi full gass. Jeg mener motorprogrammet på denne bilen ikke bruker lambdasignalet ved full gass.

Skrevet
Jepp, en skadd pakning kan gi fusk. Om fusken kommer tilbake, prøv å gi full gass. Jeg mener motorprogrammet på denne bilen ikke bruker lambdasignalet ved full gass.

8517587[/snapback]

Etter at jeg byttet til en annen lamdasonde så har bilen nå ikke fusket i det hele tatt "bortsett fra litt småfusking på kald motor som jeg sikkert får bort ved og justere tenningen riktig" så jeg tror at problemet nå er fikset og sier takk så mye for all hjelp fra alle som har kommet med forslag om dette :w00t::w00t:

Skrevet

Hvilke plugger kjører du med? Forder har en tendens til å trives best med originale Motorcraft plugger. Sjekk åpningen på dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...