Gå til innhold

Kjøpe mitt første fotokamera


Anbefalte innlegg

Om ikke så lenge skal jeg konfirmeres og har lenge bestemt meg for og kjøpe et kamera for kansje mer en 8000 om nødvendig. Har intrisert meg for fotografering lenge og skal begynne med foto kurs ikke så lenge etter konfirmasjonen. Jeg har ennå ikke så stor peiling med linser og de dere, men jeg skal lære ;)

 

Så var det hvilket kamera jeg skal kjøpe. Noen forslag? Mitt første kamera altså :)

 

*Moderator la til ein "o"*

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

du fortjener da et skikkelig svar som alle andre.

Jeg er vel ikke den rette til å svare egentlig, kan tenke meg at det finnes andre her på forumet som er bedre egnet til å svare.

 

Grunnen til at du antagelig får så lite svar er at du har gitt oss veldig lite informasjon.

 

Det jeg kan si på generellt basis er dette :

-Du bør spikre et budsjett. Si 8000 som du nevnte.

-Du bør så prøve å finne hvilke kameraer som faller innenfor denne prisklassen, evt spørre her hvilke kameraer som da er aktuelle.

-Du bør gå i en fotobutikk og få prøve å holde disse kameraene, og se hvilket som ligger best i dine hender.

-Du bør vurdere billigere kamerahus til å starte med, og så heller spe på med dyrere optikk, dersom du finner ut at dette var tingen. (Mange, deribland meg, starter(t) med et dyrt kamerahus, finner ut at optikk er kjekt å ha ;-), men mangler da penger til å kjøpe flere objektiver med det første).

-Når du så har kommet frem til et par-tre kandidater kan du igjen stille spørsmål, spørre etter anbefalinger, erfaringer, og gjerne forhøre deg om det generelle prisnivået på objektiver o.l.

 

Videre kan jeg si at innenfor 8000 finnes det MANGE kameraer du kan prøve, jeg nevner bl.a. (I tilfeldig rekkefølge) :

Canon EOS 350D

Nikon D40

Olympus E400

Pentax K100D

Canon EOS 400D

Nikon D40X

Nikon D50

Nikon D70 (? Litt usikker på prisen her)

Sony Alpha A100

Olympus E-500

Samsung GX-1S

Olympus E-1

 

Du kan selv ta en titt på siden her, under produktguide, speilrefleks.

(Pass på at det enten følger med et kitobjektiv, eller at du har penger til å investere i et objektiv med en gang. Et kamerahus kan ikke gjøre noe særlig spennende uten et objektiv.).

 

 

Håper dette har vært til litt hjelp.

Dersom du tar en kikk litt rundt om og kommer tilbake med litt mer informasjon/litt mer spesifikt spørsmål, så er jeg sikker på at det finnes mange som kan hjelpe deg langt bedre på vei enn det jeg kan.

 

Lykke til, jeg håper du finner et kamera som passer for deg.

 

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Hvis du går opp ca en tusenlapp så har du jo faktisk 30d (ligger ikke denne på 8999,- ??) Eller evt d80 (ligger vel på 8999 denne også med blitz). Alternativt så kan du kjøpe feks ett brukt 350d fra canon og legge de resterende kronene i optikk.. Mange muligheter..

Lenke til kommentar

For en nybegynner er det ingen vits i å kjøpe et kamera uten objektiv som ligger tett opp til budsjett. Et 30D til 9000 kommer med en 18-55 som er så totalt feil til akkurat det kameraet. I et slikt tilfelle er faktisk D80 med 18-70/18-135 et mye bedre valg på grunn av optikk.

 

Et 400D med et litt annet objektiv enn kitobjektivet er også et bedre valg enn 30D med kitobjektiv. Men det blir vel fort over 9000 kroner.

Lenke til kommentar

Har selv vært gjennom samme prosess for snart 1 år siden. Som mange har sagt i diverse tråder her, så bør du legge pengene i optikken - ikke i kamerahuset.

 

Det vil ta tid å lære deg å bruke kameraet, mens optikk er en investering for lang tid fremover hvis du holder deg til samme produsent. Og invester i BRA optikk. Det er der de gode bildene ligger - ikke i selve kamerahuset (da snakker jeg altså om bildekvaliteten).

 

Hvis du etterhvert finner ut at kameraet blir for "enkelt" og ikke tilfredsstiller dine kunnskaper og teknikk, så kan du bytte kamerahus, men beholde objektivene.

 

Brukte kit-objektivet i over et halvt år før jeg kjøpte meg et telezoom-objektiv. Og da valgte jeg å legge litt penger i det for å få best mulig bilder, så det ble et objektiv med både stabilisator og stillegående fokusmotor. Neste på lista er monopod for å hjelpe til med å holde kameraet fordi det ble så tungt med 70-300mm-objektiv :!: , og så blir det vel investering i et makroobjektiv etterhvert. :)

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Et objektiv svært mange anbefaler er Tamron 17-50 (dette leveres til Nikon, Canon og Sony) pris 3500,-

 

Da sitter du igjen med 4500,-, noe av dette vil bli du bruke på minnekort veske etc.

 

Mao er alternativene:

Sony A-100 til 4000,- fra best-buy

 

Et brukt

Nikon D50 eller D70

Canon 350D

Lenke til kommentar
Et objektiv svært mange anbefaler er Tamron 17-50 (dette leveres til Nikon, Canon og Sony) pris 3500,-

 

Da sitter du igjen med 4500,-, noe av dette vil bli du bruke på minnekort veske etc.

 

Mao er alternativene:

Sony A-100 til 4000,- fra best-buy

 

Et brukt

Nikon D50 eller D70

Canon 350D

8520008[/snapback]

 

 

Hei. enig med deg. Har tenkt på det samme... men, bestbuy har ikke lengre huset til den prisen, og mpx har ikke lengre kittet til 4995. dessverre.

 

Hvor leter du etter minolta optikken din forresten? finnes det fortsatt rester av ny optikk å få kjøpt??

Lenke til kommentar
Hvor leter du etter minolta optikken din forresten?  finnes det fortsatt rester av ny optikk å få kjøpt??

8520842[/snapback]

 

 

Jeg leter etter brukt på Ebay, keh, foto.no, finn og dyxum.

 

Jeg kjøpte Minolta 100mm macro ny fra www.bhphotovideo.com, de hadde noe ny optikk tidligere (bl.a. Minolta 28-75 f/2,8), jeg vet ikke hvordan det ser ut nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...