Gå til innhold

Verkstedet ødela min 6280, rettigheter?


Anbefalte innlegg

Hei godt folk,

 

I begynnelsen av mars sluttet to av valgtastene på min N6280 å virke over natten, dvs. de fungerte når jeg la meg og hadde sluttet å virke når jeg sto opp.

 

Jeg leverte inn telefonen hos Telehuset på Leangen i Trondheim en fredag og fikk beskjed om at den skulle være i orden førstkommende tirsdag. Da jeg dro for å hente den på onsdag (jeg hørte ikke noe fra dem på tirsdag) fikk jeg beskjed om at telefonen min var i tyskland(!?). Det gikk en måned og jeg fikk beskjed om at den var kommet tilbake og fungerte som den skulle.

 

Det eneste de hadde gjort med telefonen i "tyskland" var å flashe softwaren. Den ene av de to valgtastene som ikke virket fungerte nå, men de klarer tydeligvis ikke å teste at ting fungerer før de sier at alt er ok. Verre var det at telefonen var betydelig mer oppripet enn da jeg leverte den inn og sliden var blitt ødelagt.

 

Jeg ga telefonen tilbake og sa at den ikke var reparert men bare mer ødelagt enn den var! Guttungen i kassa skulle sende den til verksted for andre gang med en "saftig klage" som han kalte det. Dette er nå en måned siden.

 

Hva slags rettigheter har jeg egentlig når de ødelegger telefonen min når den er inne til reperasjon?

 

Til opplysning så er det fortsatt igjen 1 år av garantien. og telefonen har nå vært på verksted i 2 x 1 mnd.

 

Takk til de som gidder å lese alt dette og har noen svar til meg.

 

Mvh.

Lars J L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Avhjelp skal skje innen rimelig tid, etter fkjl. §29. Rettes ikke mangelen etter rimelig tid, kan du kreve prisavslag eller heving, jf. §§31-32. Vanligvis kan man med rette kreve heving ved reparasjon som tar mer enn 3-4 uker, her fremstår det for meg som soleklart at 2 mnd. er langt utover det rimelige.

 

I dette tilfellet ville jeg krevd kjøpet hevet. Du har også rett på morarenter fra reklamasjonstidspunktet, evt. renter fra kjøpstidspunktet hvis selger ønsker å motregne med nyttevederlag (§50). Renten er AFAIK på 10,5% atm.

 

http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html

Lenke til kommentar

Problemet er at de fleste butikker og kjeder ser på akkurat det som har skjedd her som 2 reparasjonsforsøk, ikke 1. Og når begge tar 1 måned, så nekter de for at det skjer innen rimelig tid.

 

Jeg ville ringt nokia customer care, og hørt om de kunne fått ordnet deg en swap-enhet, slik at du får en ny mobilenhet :).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Om det har vært flere reparasjonsforsøk eller ikke er mindre relevant, da også den totale reparasjonstiden er en del av hevningsvurderingen. Etter mitt syn har trådstarter hevingsrett, dog står han selvsagt fritt til å godta omlevering e.l.

Lenke til kommentar
Om det har vært flere reparasjonsforsøk eller ikke er mindre relevant, da også den totale reparasjonstiden er en del av hevningsvurderingen. Etter mitt syn har trådstarter hevingsrett, dog står han selvsagt fritt til å godta omlevering e.l.

8492525[/snapback]

Din mening betyr lite i realiteten... det er ikke slik det fungerer.

3-4 uker gjelder per avhjelpsforsøk.

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd litt lignende. Etter reperasjon, som kun innebar oppgradering av FW fikk jeg mobilen tilbake med klare riper i display, og mye nytt støv under skjermen.

 

Fint om vi og kan få svar mer relatert til det direkte spørsmålet til trådstarter:

Hva slags rettigheter har jeg egentlig når de ødelegger telefonen min når den er inne til reperasjon?

Lenke til kommentar

Takk for alle svar hittil :)

 

Verkstedet har brukt 3-4 uker pr. gang nå, kan jeg da gå til dem å si at jeg vil ha den tilbake, nok er nok liksom, dere har brukt opp forsøkene deres?

 

Eller vil jeg bare få beskjed om at jeg får den når de gidder å prøve å gjøre den ferdig?

 

Eller har jeg uansett krav på å heve kjøpet når de ødelegger den mer enn den var når den er inne på verksted?

 

Telefonen er ikke kjøpt på telehuset, det er bare mitt nærmeste autoriserte nokiaverksted.

 

Mvh.

Lars J L

Lenke til kommentar
Hei godt folk,

 

I begynnelsen av mars sluttet to av valgtastene på min N6280 å virke over natten, dvs. de fungerte når jeg la meg og hadde sluttet å virke når jeg sto opp.

 

Jeg leverte inn telefonen hos Telehuset på Leangen i Trondheim en fredag og fikk beskjed om at den skulle være i orden førstkommende tirsdag. Da jeg dro for å hente den på onsdag (jeg hørte ikke noe fra dem på tirsdag) fikk jeg beskjed om at telefonen min var i tyskland(!?). Det gikk en måned og jeg fikk beskjed om at den var kommet tilbake og fungerte som den skulle.

 

Det eneste de hadde gjort med telefonen i "tyskland" var å flashe softwaren. Den ene av de to valgtastene som ikke virket fungerte nå, men de klarer tydeligvis ikke å teste at ting fungerer før de sier at alt er ok. Verre var det at telefonen var betydelig mer oppripet enn da jeg leverte den inn og sliden var blitt ødelagt.

 

Jeg ga telefonen tilbake og sa at den ikke var reparert men bare mer ødelagt enn den var! Guttungen i kassa skulle sende den til verksted for andre gang med en "saftig klage" som han kalte det. Dette er nå en måned siden.

 

Hva slags rettigheter har jeg egentlig når de ødelegger telefonen min når den er inne til reperasjon?

 

Til opplysning så er det fortsatt igjen 1 år av garantien. og telefonen har nå vært på verksted i 2 x 1 mnd.

 

Takk til de som gidder å lese alt dette og har noen svar til meg.

 

Mvh.

Lars J L

8486274[/snapback]

 

 

Hei.

 

Høres ut som om du har vært litt uheldig her. 6280 er en mobil som finnes i svært mange utgaver hvor ikke bare software, men også firmware, er forskjellig på de forskjellige mobilene. Når du sier at de i Tyskland "bare har oppgradert software", så sikter du antakeligvis til dokumentene du har fått tilbake. Såvidt jeg kan huske, så inneholdt aldri disse komplett historikk på hva som var gjort hos det andre verkstedet - slik informasjon må gjerne innhentes spesielt i ettertid. Jeg var selv forhandler i mange år og kjenner til at ting gjerne "bare hadde blitt softwareoppgradert" mens det i virkeligheten var gjort en del mer. Men om det gjelder ditt tilfelle, vet jeg jo ikke.

 

Når det er gjort et forsøk på reparasjon, så kan man klage på reparasjonen. De aller fleste verksteder jeg har vært borti opererer med "reklamasjon på reparasjon" som da er forskjellig fra "reklamasjon på produkt". Normalt sett skal slike prioriteres. Er mobilen din ennå håpløs når den kommer tilbake nå, så bør butikken ta kontakt med Nokia for å få swappet telefonen inkl deksler (det skal ikke være noe problem når telefonen faktisk har fått skader). Det går jo an å hinte til om butikken kan utlevere en telefon til deg tidligere i og med at du har vært såpass uheldig slik at du slipper å vente nok en gang.

 

Håper det ordner seg.

 

 

ps. Slike ting som det du nå beskriver var et MARERITT for meg som forhandler.

Lenke til kommentar

Min samboer hadde problemer med sin SE w800. Problemene var at telefonen frøs (stort sett når man slo på Bluetooth) og at minnet ble formatert uten at hun gjorde noe. Etter 2 reparasjonsforsøk (firmware, format ++ sto d i papirene) fungerte telefonen fortsatt ikke slik den skulle. Vi dro da til kjeden vi kjøpte hos og sa at nå ska telefonen inn til rep. av samme feil for 3. gang, og at dette er uakseptabelt. Vi krevde pengene tilbake da det fortsatt ikke var gått et år etter kjøpet. Elektronikkjeden sendte telefonen først til sitt verksted så de kunne sjekke den, for så å videresende (med alle papirene og div de hadde) til SE sitt serviceverksted så de kunne få gjort sin gjennomgang. Vi fikk pengene tilbake tilslutt og valgte å gå til en annen kjede for å kjøpe ny telefon.

 

I bunn og grunn: Du har rett på reklamasjon etter 3gangs reparasjon, uten virkning, av samme feil.

 

 

EDIT: PS! Ta med papirene fra reparasjonene, dra til kjøpsstedet og krev pengene tilbake!

 

 

Mvh. rettighetsforkjemper :thumbup:

Endret av brlehn
Lenke til kommentar

Vi følte at butikken vi kjøpte SE w800 i ga oss dårlig personlig service og de sa aldri ifra når telefonen var tilbake fra verksted. Vi var lei av måten de behandlet oss på som kunder og valgte derfor å gå til en konkurrent. :fun:

 

Edit: Glemte å ta med at telefonen ble kjøpt ubrukt med de feilene.

Endret av brlehn
Lenke til kommentar

Dette er jo noe som burde vært tatt opp med Nokia CustomerCare (fra forhandler sin side). I min erfaring har de ikke latt være å godkjenne noen reklamasjoner ang. Nokia 6280, pga. problemene denne telefonen hadde i starten. Tror jeg har 3-4 slike som har blitt erstattet med 6288.

 

Utenom dette er det viktig at Telebutikken bruker et Level 3 Nokiaverksted. De har flest rettigheter.

Lenke til kommentar

Min Nokia døde bare en gang da den lå på gulvet, jeg hadde ikke kvitering pågrunn av at jeg kjøpte den brukt. Men da jeg tok kontakt med Nokia gikk alt helt fint, helt til jeg kom til der jeg kunne levere inn. Med en nokså sint nokia suport fyr snakka med nordialog mannen så ble han villig til at jeg fikk levere den inn... Nokia hadde ingen regler om at telefonen måtte leveres med kvittering som nordialog sa... Så viss du ringer eller sender epost til nokia, så fikser de det meste ;)

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Fikk tilbake telefonen etter andregangs reperasjon nå på torsdag, de hadde reparert den andre knappen som ikke virket, men ikke gitt noe oppmerksomhet til de skadene jeg rapporterte fra forrige verkstedsopphold.

 

Jeg bestemte meg for å prøve å reklamere/heve kjøpet, så telefonen er sendt inn i dag til forhandler.

 

Nå får jeg bare vente og se hva som skjer, så skriver jeg inn her når jeg hører noe :)

 

Takk for all hjelp hittil!

 

 

Mvh.

Lars J L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...