Gå til innhold

Test av speilrefleks i Vi-Menn


Anbefalte innlegg

Ikke det at jeg forsvarer artikkelen, snarere tvert i mot, jeg har også dratt godt på smilebåndet. Men i rettferdighetens navn tror jeg faktisk unge Nordli mener at objektivet er kapabelt til høyere oppløsning enn de 6 MP, og at det derfor burde vært utstyrt med en mer høyoppløst brikke. Men derfra og til å kalle det skarphetsflaskehals blir selvsagt for dumt.

8500924[/snapback]

 

Om objektivet skulle klare bedre kvalitet enn kamera, er det da ingen feil?

 

Snarere tvert i mot

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis scenen er vilkårlig godt belyst så vil vel ideelt sett bare optikk og antall megapixel ha betydning for skarphet og detaljer?

 

Cluet er heller at ved "normal" belysning og normalt lyssterk optikk så møter man fort veggen på støy slik at bildet evt må støy-filtreres etterhvert som pixeltallet øker (og dermed uansett mister detaljer).

 

Hvis dette holder stikk så kunne man med en viss rettferdighet ønske at kamera hadde "ufornuftig" lite areal pr pixel. For solfylte scener ville man da utelukkende være begrenset av optikk, for normale scener måtte man redusere praktisk oppløsning ved å støyfiltrere.

 

Er det ikke noen kamera som gir iso 3200 kun ved lavere oppløsning? Da høres det jo ut som om de midler flere pixler for å får bedre SNR.

 

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...