Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vårshining av bilen deres!


Anbefalte innlegg

Er det noen som har tatt en skikkelig vårshinig enda da?

 

Jeg har:

 

-Avfetta bilen

Vasket bilen først med zalo/svamp. Deretter brukte jeg Turtle Avfettningsspray og gnikket med svamp. Bilen er nå fri for skitt og lort

 

-Polert

Brukte maskin og Autoglym-polish. Bra resultat, fikk vekk alt. Anbefaler å gjøre dette med maskin og ikke hånd

 

-Voksa

Brukte biltema Metallic Vax. Påført med samma pute som poleringa og dratt av med samma poleringsskinn. Ble bra.

 

-Vaska og skyldt understell grundig. Jekk opp bilen og finn fram høyttrykkspyleren og en svamp og såpe. Få av all guffa i hjulbuer, kanaler og understell. Under motor og gearkasse og

 

-La på lakk på avskalinger/rust

Noen stedet på bilen har det forekommet avskalinger av lakk, ved hjulbue og dørterskel. Renset med aceton og tok på heftgrunnig + billakk + klarlakk, ser greit ut.

 

Pussa vekk rust fra understell og la på et lag med heftgrun og svart lakk. Bilen min er totalt rustfri selv etter 200kkm og 11 år

 

-Vaska bil innvendig

Glohett vann med litt zalo i.

 

-Vaska alle vinduer invedig

Glothett van med zalo, viktig å tørke av vinduene etter du har vasket. Bruk nal og klut.

 

-Støvsugd innvendig

Pass på så du ikke lager noen former for riper når du støvsuger.

 

-"vinyl-refresher" på plastikk innvendig og utvendig

Fåes kjøpt på biltema og ellers alle steder der de selger bilpleieprodukter.

 

-Leather conditioner på skinnseter og -ratt

Brukte turtles leather conditioner. Dette er SVÆRT VIKTIG å ha på minst 2 ganger i året dersom man har skinnseter. Gjør du ikke dette får du fæle og sprukne skinnseter og dette tar seg ikke ut.

 

-Vaska motor grundig

Spyl forsiktig med høyt.spyler. vask de forskjellige motordelene med svamp og varmt van med sterk såpe. Bruk "vinylrefresher" på plastlokk i motoren, da ser motoren GULL ut :love:

 

Sånn, nå fikk dere en del inspill til hva dere kan gjøre for å ta en skikkelig "vårshining" av bilen.

 

Skal legge opp bilder i morra av hvordan bilen ser ut :love: (det kan hende at det mangler en del N-bokstaver i tråden her, tastaturet mitt er focked)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hoyhoy.. Tar du min bil mens du er så godt igang? :D

 

Vasker bilen min sånn raskt med høytrykkspyler m\ såpe + u\ såpe veldig ofte jeg bare..

Burde egentlig brukt svamp, men det orker jeg ikke..

 

Regner med jeg tar en skikkelig polering til sommeren.

Jeg kjører ~30 mil i uken, så den blir bare skitten med en gang likevel hvis jeg tar det nå før det blir helt tørt :p

(ble vel ~70mil denne uken :hmm:)

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Jeg har tatt vårshining på fem biler så langt. Min egen bil ble tatt som følger.

 

 

Vask

Avfetting, så vasking med meguiars nxt såpe og en mikrofiber vaskevått. Tørka av med det store pusseskinnet til meguiars.

Motorrommet vaskes med store mengder avfetting (pass på å ikke vaske motoren når den er rykende varm), og skrubbes litt med en turtle felgbørste. Vaskes av med høyttrykk såpe og vann.

 

Interiør

Tok ut for- og bakseter, gulvmatter ble lagt til vask.

Interiøret ble støvsuga, så rensa og avslutta med "meguiars odor eliminator". Dashbord og plastikk ellers fikk seg en runde med meguiars tech protect.

 

Polering

Siden min bil ble lakka i fjor orka jeg ikke rubba den ned. Bruker vanligvis å preppe bilen med meguiars clay bar (sånn leireklump man bruker for å fjerne asfalt og drit), og så rubbe ned med meguiars m80 speed glaze (høvelig ok cut for normalt slitte biler). Bilen min har vært godt behandla og ikke vinterkjørt, så jeg så ikke noen grunn til å gjøre noe sånt. La over to lag med meguiars nxt voks og avslutta med et lag med meguiars showcar glaze. Bruker forsåvidt meguiars' egne poleringsmaskin som simulerer håndbevegelser og er "burn-proof", elsker den ^^

 

Utvendig/motor

På vinduene bruker jeg autoglyms glass polish, og tar både innsiden og utsiden med samme stoffet.

 

Alt av lister / plast / gummi bruker jeg autoglyms bumper care på.

 

Motorrommet er rent og pent etter vasken, men trenger litt oppfriskning av slanger og plast. Bruker å spraye på rikelig med autoglym vinyl and rubber care, og helst før jeg polerer så jeg kan se et ferdig sluttresultat etterpå.

 

Felgene vaskes med autoglym instant tar remover (om det er mye asfalt og skitt der), skrubb med felgbørste og spyles av og vokses opp. Dekkene sprayes over med autoglym instant tire dressing, så de får tilbake den sorte fargen.

 

 

Også bruker jeg IKKE svamp. Har fått det såpass inn i skallen nå at det ofte bare er resirkulert papp i de derre at jeg holder meg til kun mikrofiber. Og helst kluter som har innsydd kant :p

Endret av JimL
Lenke til kommentar
Er det noen som har tatt en skikkelig vårshinig enda da?

 

Jeg har:

 

-Avfetta bilen

Vasket bilen først med zalo/svamp. Deretter brukte jeg Turtle Avfettningsspray og gnikket med svamp. Bilen er nå fri for skitt og lort

 

-Polert

Brukte maskin og Autoglym-polish. Bra resultat, fikk vekk alt. Anbefaler å gjøre dette med maskin og ikke hånd

 

-Voksa

Brukte biltema Metallic Vax. Påført med samma pute som poleringa og dratt av med samma poleringsskinn. Ble bra.

 

-Vaska og skyldt understell grundig. Jekk opp bilen og finn fram høyttrykkspyleren og en svamp og såpe. Få av all guffa i hjulbuer, kanaler og understell. Under motor og gearkasse og

 

-La på lakk på avskalinger/rust

Noen stedet på bilen har det forekommet avskalinger av lakk, ved hjulbue og dørterskel. Renset med aceton og tok på heftgrunnig + billakk + klarlakk, ser greit ut.

 

Pussa vekk rust fra understell og la på et lag med heftgrun og svart lakk. Bilen min er totalt rustfri selv etter 200kkm og 11 år

 

-Vaska bil innvendig

Glohett vann med litt zalo i.

 

-Vaska alle vinduer invedig

Glothett van med zalo, viktig å tørke av vinduene etter du har vasket. Bruk nal og klut.

 

-Støvsugd innvendig

Pass på  så du ikke lager noen former for riper når du støvsuger.

 

-"vinyl-refresher" på plastikk innvendig og utvendig

Fåes kjøpt på biltema og ellers alle steder der de selger bilpleieprodukter.

 

-Leather conditioner på skinnseter og -ratt

Brukte turtles leather conditioner. Dette er SVÆRT VIKTIG å ha på minst 2 ganger i året dersom man har skinnseter. Gjør du ikke dette får du fæle og sprukne skinnseter og dette tar seg ikke ut.

 

-Vaska motor grundig

Spyl forsiktig med høyt.spyler. vask de forskjellige motordelene med svamp og varmt van med sterk såpe. Bruk "vinylrefresher" på plastlokk i motoren, da ser motoren GULL ut :love:

 

Sånn, nå fikk dere en del inspill til hva dere kan gjøre for å ta en skikkelig "vårshining" av bilen.

 

Skal legge opp bilder i morra av hvordan bilen ser ut  :love: (det kan hende at det mangler en del N-bokstaver i tråden her, tastaturet mitt er focked)

8481989[/snapback]

 

 

zalo? ble litt forfjamsa når jeg så det!! er det greit å bruke på bilen? funker det bra? :hmm:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
Artikkel på VG angående det med å vaske bilen med Zalo:

 

"En av fem vasker bilen med oppvaskmiddel"

- Slike midler kan være svært skadelige for billakken, fordi de ofte inneholder alkalier og salt som kan fjerne beskyttende belegg. Dermed kan lakken bli skjoldete og stygg, sier Statoils ekspert på bilvask, Tommy Uttakleiv.

8817101[/snapback]

 

Yup... det samme Statoil som påstår at man ikke trenger å polere bilen selv, for det gjør maskinene deres!

Ikke for det; jeg tør ikke bruke Zalo selv... men det trenger jeg heldigvis ikke heller ettersom jeg har investert relativt heftig i bilpleieprodukter fra Meguiar's, og solgt/gitt bort alt det gamle sølet jeg hadde før (turtle, autoglym og andre "bensinstasjonprodukter") ;)

Lenke til kommentar

Når har ikke jeg verdens dyreste og peneste bil, så jeg gidder ikke å bruke så enormt med tid og penger på det. Jeg kjøpte en flaske med Turtle-såpe og noen svamper tidligere i sommer, og vasker over bilen ca. en gang i uken. Jeg går også over rustflekkene med stålbørste og masse Arcanol, og deretter utbedringslakk fra Biltema, som blir ganske lik i fargen som resten av bilen bare man har malt med sølvfarget Arcanol først, og ikke bruker for tykt lag med Biltema-lakk.

Lenke til kommentar
Er det noen som har tatt en skikkelig vårshinig enda da?

 

Jeg har:

 

-Avfetta bilen

Vasket bilen først med zalo/svamp. Deretter brukte jeg Turtle Avfettningsspray og gnikket med svamp. Bilen er nå fri for skitt og lort

 

 

Tips til neste gang... Avfetting før vask. Og bruk Clay istedet. Den gnikkinga di høres absolutt ikke bra ut.

Endret av Rs125
Lenke til kommentar
Fikk en del tips her

 

Jeg har alltid vasket /spylt fra øverst til nederst .doh!

Så har jeg alltid brukt beninstasjon høytrykkspyler bak hjulene. doh!

Og glinsene dashbord såper. doh!

9012825[/snapback]

 

De hadde dog et par faktafeil angående opp/ned osv. Forhåpentligvis er det snakk om en misforståelse mellom "ekspert" og journalist, eller for lite plass til å forklare...

Avfetting skal sprayes på nedenfra og opp som han sa, deretter skal det spyles nedenfra og opp for å løsne asfalten, men man skal alltid avslutte med å spyle bilen ovenfra og ned i sakte bevegelser for å kvitte seg med alle rester av kjemikalier.

NB: Bruk en spyledyse som er laget for bil!

Når det kommer til selve vasken, legger man seg gjerne til forskjellige vaner. Det viktigste er at når du bruker svamp/vaskevott, starter du øverst på bilen og jobber deg nedover, slik at du unngår ille vaskeriper. Det er også viktig å ikke la såpen tørke på bilen, så skyll ofte!

Jeg for min del liker å starte med taket og siderutene, deretter frontrute og panser, så bakvindu/luke (stasjonsvogn) før jeg begynner å "sirkulere meg nedover bilen. Jeg vasker dørene og skjermene i to høydeseksjoner før jeg avslutter med kanaler/skjørt.

Lenke til kommentar
Fikk en del tips her

 

Jeg har alltid vasket /spylt fra øverst til nederst .doh!

Så har jeg alltid brukt beninstasjon høytrykkspyler bak hjulene. doh!

Og glinsene dashbord såper. doh!

9012825[/snapback]

 

De hadde dog et par faktafeil angående opp/ned osv. Forhåpentligvis er det snakk om en misforståelse mellom "ekspert" og journalist, eller for lite plass til å forklare...

Avfetting skal sprayes på nedenfra og opp som han sa, deretter skal det spyles nedenfra og opp for å løsne asfalten, men man skal alltid avslutte med å spyle bilen ovenfra og ned i sakte bevegelser for å kvitte seg med alle rester av kjemikalier.

NB: Bruk en spyledyse som er laget for bil!

Når det kommer til selve vasken, legger man seg gjerne til forskjellige vaner. Det viktigste er at når du bruker svamp/vaskevott, starter du øverst på bilen og jobber deg nedover, slik at du unngår ille vaskeriper. Det er også viktig å ikke la såpen tørke på bilen, så skyll ofte!

Jeg for min del liker å starte med taket og siderutene, deretter frontrute og panser, så bakvindu/luke (stasjonsvogn) før jeg begynner å "sirkulere meg nedover bilen. Jeg vasker dørene og skjermene i to høydeseksjoner før jeg avslutter med kanaler/skjørt.

9040799[/snapback]

 

Den rekkefølgen der tar jeg også, når det kommer til avfetting har det ALDRI holdt å bare spyle av.

 

Er alltid masse asfaltflekker og rustsprut fra bremser som sitter igjen.. Dette gikk ikke av med terpentine heller :/. Skal prøve å kjøpe noe bedre avfettningsmiddel enn Turtle's eller Zalo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...