Gå til innhold

kan noen hjelpe meg med surroundanlegget mitt?


Anbefalte innlegg

Jeg har DTT2200 høytalere og et SOUNDBLASTER LIVE 5.1 lydkort...

Problemet er bare at jeg har lyd i 4 av 5 høytalere når jeg spiller spill/musikk,men jeg får lyd i den høytaleren som ikke gir fra seg lyd når jeg trykker på "test speakers"(eller noe sånt). Kan det være noe med installeringa av drivere og sånt med lydkortet?

 

Jeg og kompisene mine var usikker når det gjaldt spørsmålet om hvilke høytalere du hadde, så vi kunne velge mellom 2,4,surround..., 5.1 speakers + at det var en til,men den husker jeg ikke.

 

Jeg tok 5.1 speakers siden jeg har 5 høytalere + sub,er det riktig eller galt??

 

på forhånd:takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hele er ganske enkelt. 5.1 beyr 5 høyttalere og en sub, men det gjelder bare for DVD.

 

EAX, A3D og og de andre vanlige standardene for 3D lyd støtter bare 4 høyttalere, så derfor benyttes bare høyre og venstre front og bak høyttalere. Senter benyttes altså ikke (dersom du ikke har koblet feil, og satt høyre front på senter f.eks. =)

 

Jeg antar at lydkortet klarer å benytte suben uansett, det gjør i alle fall mitt Hercules Game Theater. Det vil si at lydkortet siler ut bassen fra alle kanalene, og sender den til suben, slik at det blir "5 kanalers" lyd. Suben er ikke et eget lydspor som på DVD med andre ord.

 

Grunnen til at bassen kan siles ut, er fordi at denne har så lav frekvens at lyden beveger seg rundt objekter ganske lett. Derfor vil vi ikke kunne høre at lyden kommer fra høyre bak, av den enkle grunn at lyden går rundt hodet og inn i venstre øret med nesten like stor lydstyrke. Siden det er lydstyrke og forvregninger på grunn av ørets form som sørger for at vi kan lokalisere lyd, så vil egenskapene til lyd med lav frekvens gjøre at vi ikke kan lokalisere disse med samme nøyaktighet. Lavere frekvens vil si vanskligere å lokalisere.

 

For å oppklare eventuelle feil: Jeg har egentlig ikke peiling på dette, men antar ut ifra egne erfaringer og sunt bonde-vett (som om det er sunt...), så dersom jeg har tatt feil: Beklager.

 

Ko_deZ

Lenke til kommentar

Det er helt riktig som du sier Ko_dez. Jeg har ikke lyd i "center" høytaleren...

jeg har sjekket altfor mange ganger om det er koblet riktig og det er det og siden jeg får lyd i den når jeg trykker "test speakers". Jeg har også lyd i sub'en..det er bare den "center" speakeren som er av den stille typen...

Men hva er egentlig vitsen med å selge meg 5 høytalere+sub når bare 4 høytalere vil fungere? som komplett sa på deres reklame: Dette lydkortet vil fungere perfekt med denne høytalerpakken.

Perfekt vil jeg ikke si når jeg har lyd i 4 høytalere når jeg betalte for 5...

 

Men som jeg har skjønnt det så er det ikke mye å gjøre med den saken,eller hva?

 

Takk for svarene forrestn..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...