Gå til innhold

harddisk tok kvelden. Reklamasjonsrett 2 eller 5 å


Anbefalte innlegg

En 250GB harddisk tok kvelden for et par dager siden, åssen er det med reklamasjonsretten på sånt? Personlig syns jeg at en harddisk bør forventes å vare vesentlig lenger enn 2 år, men om forbrukerrådet/nettbutikkene er enige i det vet jeg ikke.

 

Disken ble kjøpt for 2 år og 2 mnd siden så det er faktisk "være eller ikke være" dette her :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener det skal være 5 år. De fleste produsentene oppererer jo med MTBF på en halv million til 1 million timer. Noe som i praksis betyr at harddisken er ment å vare langt mer enn 5 år.

 

Har et par linker som jeg har funnet frem til som nevner dette med harddisk:

http://www.vg.no/tett_paa_nett/html/forbrukerraadet.html

http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20040053

 

Har selv gående en sak med MPX. Min 2,5 år gamle eksterne LACIE disk tok kvelden og MPX mener at det bare er 2 års reklamasjonsrett på den. De var villige til å gi meg en harddisk til innkjøpspris, men lengre har jeg ikke kommet og de svarer meg ikke på e-post.

Lenke til kommentar

Til dere begge:

 

Dere må ringe dem med en hyggelig tone(veldig viktig). Da legger dere frem problemet og refererer til tidligere tvister feks. den fra forbrukertvistutvalget. Det går bare så mye fortere enn å sende epost. Om de ikke er villig til å gå med på ny hd, så blir det tvist. Da tror jeg de heller gir ut en ny disk enn å måtte møte til forbrukertvist.

 

Har akkurat mista disken min jeg og, men den var kun 1 år. Mista absolutt alt :(

Endret av -_Brukernavn_-
Lenke til kommentar

Liten tvil om at det er 5 års reklamasjonsrett på harddisker. Forutsetninger er naturligvis at den er brukt på normalt forsvarlig måte.

 

Henvend deg til butikken og be om returnummer + reklamasjonsskjema (dersom det ikke ligger til nedlasting på siden).

 

Butikken har i første omgang rett til å reparere (lite sannsynlig..) eller omlevere (dvs gi deg en ny, tilsvarende disk).

Lenke til kommentar
Liten tvil om at det er 5 års reklamasjonsrett på harddisker. Forutsetninger er naturligvis at den er brukt på normalt forsvarlig måte.

 

Henvend deg til butikken og be om returnummer + reklamasjonsskjema (dersom det ikke ligger til nedlasting på siden).

 

Butikken har i første omgang rett til å reparere (lite sannsynlig..) eller omlevere (dvs gi deg en ny, tilsvarende disk).

8462940[/snapback]

 

Høres bra ut. får vel sende en epost da.

Lenke til kommentar
Til dere begge:

 

Dere må ringe dem med en hyggelig tone(veldig viktig). Da legger dere frem problemet og refererer til tidligere tvister feks. den fra forbrukertvistutvalget. Det går bare så mye fortere enn å sende epost. Om de ikke er villig til å gå med på ny hd, så blir det tvist. Da tror jeg de heller gir ut en ny disk enn å måtte møte til forbrukertvist.

 

Har akkurat mista disken min jeg og, men den var kun 1 år. Mista absolutt alt :(

8460314[/snapback]

 

Det er vel strengt tatt din egen feil, når du ikke gidder og ta backup.

Lenke til kommentar
Skurret bare over denne "Forutsetninger er naturligvis at den er brukt på normalt forsvarlig måte." Hva er normalt og forsvarlig for en hdd da?

Har selv to disker som nettopp tok kvelden etter bare 6mnder.  :cry:

8464295[/snapback]

Hvis du tar dem ut av kabinettet mens de er på  er det uforsvarlig bruk

om du bruker dem som trommer når PCen står på er det uforsvarlig ;)

8464311[/snapback]

Nettopp. Riste dem, miste i gulvet, pille på kretskortet, alle sånne rare ting som ikke er å la diskene stå pent i ro i kabinettet.

 

:)

Lenke til kommentar

Diskene har sensorer for å detektere voldlig behandling. Lurer på om ikke det er mulig å lese ut denne dataen vha S.M.A.R.T. (http://en.wikipedia.org/wiki/Self-Monitoring%2C_Analysis%2C_and_Reporting_Technology) Dersom den har vært utenfor spec (for høy arbeidstemperatur, mye risting og sånnt), så sliter du nok litt med å få ny disk. Det er også fysiske dingser på mange disker. Disse kan detektere høye G krefter i forbindelse med dunking og fall. (type en liten glassdings sprekker ved høy G påvirkning.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...