Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke oprativsystem?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skulle åpne min fujitsu-simens scaleo 600, for å støvsuge den. Dette gjorde jeg med minst mulig effekt på støvsugeren, og kom ikke borti noe. Jeg tok opp den ene RAM brikken for å se på den. Da rev jeg opp en 3 pinns strømforskyning til hovedkortet. Denne satt jeg inn igjen, for så å sette RAM brikken tilbake på plass. Nå skrudde jeg den sammen, koblet til alle ledninger igjen, og skrudde på.

 

Nå vil ikke maskinen boote, og jeg får melding om at den ikke finner oprativsystem. Jeg kommer heller ikke inn på BIOS med f2. Har forsøkt å skru av og på flere ganger, men samme samme meldingen kommer. Hva kan ha gått galt? Og hva kan jeg gjøre? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg skulle åpne min fujitsu-simens scaleo 600, for å støvsuge den. Dette gjorde jeg med minst mulig effekt på støvsugeren, og kom ikke borti noe. Jeg tok opp den ene RAM brikken for å se på den. Da rev jeg opp en 3 pinns strømforskyning til hovedkortet. Denne satt jeg inn igjen, for så å sette RAM brikken tilbake på plass. Nå skrudde jeg den sammen, koblet til alle ledninger igjen, og skrudde på.

 

Nå vil ikke maskinen boote, og jeg får melding om at den ikke finner oprativsystem. Jeg kommer heller ikke inn på BIOS med f2. Har forsøkt å skru av og på flere ganger, men samme samme meldingen kommer. Hva kan ha gått galt? Og hva kan jeg gjøre? :cry:

8447954[/snapback]

 

Ett ord: Statisk elektrisitet. Støvsugeren din har mest sansylig forårsaket at noe på hovedkortet(hvis ikke hele hovedkortet) har kortsluttet. Jeg klarte selv i min ungdom å kortslutte både CPU og HK ved å støvsuge kabinettet.

 

Men bare for å være sikker, den 3-pinsen du dro ut, satte du den riktig vei tilbake?

 

Har du prøvd å starte maskinen uten den minne-brikken du tok ut?

Lenke til kommentar
Takk for svar. Ja jeg satt den riktig tilbake, får teste å starte uten ram kortet før jeg ringer service. :cry:

8449720[/snapback]

Har du resettet bios? (Dra ut strømkontakten, og så ta ut klokkebatteriet på hovedkortet i 10 sekunder.)

 

Bare et forslag.

 

Rens maskinen med trykkluft på boks neste gang :)

Endret av Storleer
Lenke til kommentar

Nå kommer jeg inn i BIOS, og maskinen finner hardiskene, så da er det ikke der det ligger. Jeg tok ut og inn klokkebatteriet, men ingen forskjell. Den finner fortsatt ikke oprativ systemet. Er det da under all sannsynlighet hovedkortet som har gått? Kan jeg måle meg fram til det med et multimeter? Og sist, vil noe data gå tapt ved å skifte hovedkort?

Lenke til kommentar
Og sist, vil noe data gå tapt ved å skifte hovedkort?

8453992[/snapback]

Nei, så lenge harddisken er i orden så gjør du jo ikke det. Vet ikke hvor sannsynlig det er, men kanskje OSet er blitt korrupt på en eller annen måte? Jeg ville i hvertfall prøvd å reinstallere OSet, men husk på å backe opp det du vil ta vare på først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...