Gå til innhold

Det som skjer etter døden - Min teori


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri ikke følt noe eller aldri ikke tenkt noe, for ved å ikke gjøre en av disse to eksisterer jeg ikke å jeg kan umulig se får meg en tilstand jeg aldri har opplevd, fordi for meg eksisterer den ikke enda.

8482142[/snapback]

Jo det har "du". Før du ble født. Når du dør returnere du antagelig til denne ikke-eksistensen. Jeg har ihvertfall ikke problemer med å forestille meg denne tilstanden.

 

Det finnes ikke en drømmeløs søvn, vi kan bare huske den drømmen vi drømmer akkuratt når vi våkner.

8482142[/snapback]

Vet det, men prøv å forestill deg en drømmeløs søvn så er vi der omtrent. ;) Endret av Polluks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har aldri ikke følt noe eller aldri ikke tenkt noe, for ved å ikke gjøre en av disse to eksisterer jeg ikke å jeg kan umulig se får meg en tilstand jeg aldri har opplevd, fordi for meg eksisterer den ikke enda.

8482142[/snapback]

Jo det har du. Før du ble født. Når du dør returnere du antagelig til denne ikke-eksistensen.

 

Før jeg ble født var jeg uten sanser, som sagt kan ikke jeg forstå hvordan jeget kan eksistere uten en eneste sans, sanser er verktøyet vi bruker til å oppfatte virkeligheten. Det kan godt hende jeg har eksistert før jeg ble født, men da husker jeg isåfall ingen ting av det og da er vi like langt. Jeg vet fortsatt like lite om den eksistensen. Jeg prøver ikke å forklare at det ikke har skjedd, men at for meg så har det ikke skjedd og derfor kan jeg umulig se får meg et "inte" noe jeg heler ikke kan forstå at noen andre kan.. Kan du?

 

Det finnes ikke en drømmeløs søvn, vi kan bare huske den drømmen vi drømmer akkuratt når vi våkner.

8482142[/snapback]

Vet det, men prøv å forestill deg en drømmeløs søvn så er vi der omtrent. ;)

8482160[/snapback]

 

Jeg kan ikke forestile meg en drømmeløs søvn, for jeg har ingen anelse om hvordan den er. Det er til jeg sovner og fra jeg våkner, ingen ting imellom. Derfor må jeg våkne for å forstå at det har vært noe imellom. Dermed må jeg våkne opp fra de døde for å forstå at jeg har vært død?

Lenke til kommentar

"jeg'et" eksisterer jo ikke lenger når du er død siden denne oppfatningnen av jeg opprettholdes av hjernen. Og ja jeg kan forestille meg det. Jeg redigerte det inn etter at du svarte. :p

 

Folk som har vært døde i et par sekunder sier jo det bare ble svart. De husker ingenting.

Lenke til kommentar
"jeg'et" eksisterer jo ikke lenger når du er død siden denne oppfatningnen av jeg opprettholdes av hjernen. Og ja jeg kan forestille meg det. Jeg redigerte det inn etter at du svarte. :p

 

Folk som har vært døde i et par sekunder sier jo det bare ble svart. De husker ingenting.

8482188[/snapback]

 

Har du lyst til å forklare hvordan denne tilstanden er? en tilstand hvor alt er svart kan vell ikke eksistere om vi ikke har sanser? altså før vi blir født, fordi svart er en oppfatning vi har av denne bestemte fargen..

 

Hyggelig å endelig få diskutert litt:)

Lenke til kommentar

Altså, at alt blir svart er vel mer en talemåte. Det er ikke som om de sitter og ser på en svart vegg. Det er ikke noe konsept om tid heller for du eksisterer ikke, derfor virker det som du våkner opp med en gang du faller i søvn. Har du noen gang hatt blackout? Jeg vil tro døden er noe ala det, bare at du aldri våkner.

Lenke til kommentar
Altså, at alt blir svart er vel mer en talemåte. Det er ikke som om de sitter og ser på en svart vegg. Det er ikke noe konsept om tid heller for du eksisterer ikke, derfor virker det som du våkner opp med en gang du faller i søvn. Har du noen gang hatt blackout? Jeg vil tro døden er noe ala det, bare at du aldri våkner.

8482215[/snapback]

 

Hehe jeg tror vi er på vei til å sitte å argumentere for og mot samme sak, vi har bare et forskjelig syn på saken:P Det at vi diskuterer hvordan døden oppfattes når vi begge er veldig enige om at den er en endelig slutt er ganske teit, fordi jeg har også sansen for det du sier om blackout der og en blackout man aldri våkner opp fra kan vi vell si oss enige om at er slutten? en endelig slutt. Så vi sitter faktisk her og diskuterer hvordan noe vi ikke kan oppfatte oppfattes:P snakk om å gå dypt inn i emnet.. Men jeg klarer fortsatt ikke å se for meg hvordan ingen ting kan se ut... Ja det var den senga ja, må vell nesten legge meg jeg også

 

 

(tror jeg har tenkt mer på døden ikveld enn jeg har gjort i hele mitt liv)

Endret av pesja
Lenke til kommentar
Det er faktisk tilfelle at tid oppfattes forskjellig fra hjerne til hjerne. Jeg mener jeg leste et sted at fluene oppfatter tiden som mye tregere enn mennesket, og at det er derfor de er så vanskelige å slå ihjel. Når du tar tak i en avis eller en fluesmekker og skal til å slå den, så har den rimelig god tid (kanskje et heelt sekund!) på seg på å oppfatte hva som skjer og fly derfra.  ;)

Selvsagt, men det betyr bare at de er raskere i oppfattelsen. Om vi hadde utstyrt dem med klokke ville et sekund vært det samme på fluens klokke som på vår.

Lenke til kommentar
Det er faktisk tilfelle at tid oppfattes forskjellig fra hjerne til hjerne. Jeg mener jeg leste et sted at fluene oppfatter tiden som mye tregere enn mennesket, og at det er derfor de er så vanskelige å slå ihjel. Når du tar tak i en avis eller en fluesmekker og skal til å slå den, så har den rimelig god tid (kanskje et heelt sekund!) på seg på å oppfatte hva som skjer og fly derfra.  ;)

Selvsagt, men det betyr bare at de er raskere i oppfattelsen. Om vi hadde utstyrt dem med klokke ville et sekund vært det samme på fluens klokke som på vår.

8482878[/snapback]

 

Ja, men det sekunded føles lenger får flua.. et sekund føles bare som et sekund for den enes individuele oppfatelse.. sekunder, minuter, timer osv er bare begrep vi mennesker har funnet på og har ganske lite å gjøre med hvordan tid faktisk ter seg... trodde dette var ganske allmen viten jeg

 

Nå snakker vi om at hjertet slutter å slå i flere minuter.. mener det var i 7 minuter..

Lenke til kommentar
et sekund føles bare som et sekund for den enes individuele oppfatelse

8483743[/snapback]

 

Ett sekund er ett sekund, uansett hvordan det føles. Ett sekund er definert i forhold til stråling fra cesium-atomer (mer her), og ikke ut fra en følelse. Selv om tid oppleves forskjellig, er den ikke det, så lenge definisjonen er slik den er.

Lenke til kommentar
Ja, men det sekunded føles lenger får flua.. et sekund føles bare som et sekund for den enes individuele oppfatelse.. sekunder, minuter, timer osv er bare  begrep vi mennesker har funnet på og har ganske lite å gjøre med hvordan tid faktisk ter seg... trodde dette var ganske allmen viten jeg

Jeg skjønner ikke hva du mener. Et sekund er et sekund for alle, selv om det noen ganger ikke føles slik. Det at tid etter relativistisk fysikk er relativ har ikke noen sammenheng med at vår følelse av tid er relativ.

Lenke til kommentar

Jeg tror at de som tenker at det er noe etter døden tenker det fordi de liker å tro at livet har en slik dypere mening, og at alt er her av en grunn. Når det kommer til stykke er vi alle kun atomer, ingenting tilsier at vi, menneskene, skal bli født på nytt, komme til et annet sted eller noe annet opplegg etter døden.

 

Men det spiller jo egentlig ingen rolle hva du tror på, så lenge du er fornøyd med teorien din. Det handler jo bare om at du skal ha det best mulig, og er du fornøyd med tanken på at du kun har dette ene livet så er det greit.

 

Synes du derimot det er en litt klaustrofobisk og ubehagelig tanke kan du velge å tro at man blir født på nytt eller at man kommer til himmelen eller lignende. Å tro er noe man kan velge. Man trenger kun å overbevise seg selv, og det er ikke så innmari vanskelig.

Endret av Hundremeterskogen
Lenke til kommentar
Ja, men det sekunded føles lenger får flua.. et sekund føles bare som et sekund for den enes individuele oppfatelse.. sekunder, minuter, timer osv er bare  begrep vi mennesker har funnet på og har ganske lite å gjøre med hvordan tid faktisk ter seg... trodde dette var ganske allmen viten jeg

Jeg skjønner ikke hva du mener. Et sekund er et sekund for alle, selv om det noen ganger ikke føles slik. Det at tid etter relativistisk fysikk er relativ har ikke noen sammenheng med at vår følelse av tid er relativ.

8483952[/snapback]

 

 

Jeg tror du bare misforstår meg, selvfølgelig er et sekund et sekund, men hvor lenge noe faktisk varer varierer.. Jeg er ikke noen ekspert på dette området men jeg har lest veldig mye bra om dette.. Kan se om jeg finner det igjen.. Det jeg mener er at vi oppfatter hvor lenge et sekund varer som det de fleste av oss oppfatter et sekund som, men på diverse medesiner (rus-midler) kan det sekundet føles som MYE lenger, ikke bare føles som det, men også oppfattes som mye lenger.. Så man fakitsk tror at det har gått flere sekunder enn det har gjort.. Enda man ikke oppfatter verden i "slow-motion" Noe jeg syns virker rart, hva om man ser på klokka da? sekundene burde jo gå saktere... Det er så mye rart som hjernen vår kan gjøre med vår oppfatning av ting at det er skremmende

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

min teori er at vi kommer til en himmel med en strippefabrikk og en vulkan som spyr opp øl.

 

 

 

neida. jeg mener at vi gjenfødes i den forstand at atomene vi består av en gang vil bli brukt til nye bindinger, kanskje i et tre eller i en frosk eller i en ovn (kull/olje) :)

 

Jeg-et er bare et resultat av celler :)

Lenke til kommentar

Noen brukere viklet seg inn i en diskusjon det norske språk. Disse postene er slettet.

 

Her på forumet godtar vi innlegg på begge skriftspråk, altså bokmål og nynorsk, det vil si at det er lov å bruke begge. (I tillegg godtar vi svensk og dansk for folk som har dette som hovedspråk, og engelsk for andre brukere som ikke har norsk som hovedspråk.)

 

Folks valg av skriftspråk - nynorsk eller bokmål - er deres sak og skal ikke kommenteres eller angripes. Og det er uansett ikke et tema for diskusjon i denne eller andre tråder.

 

Reaksjoner på moderering tas som vanlig på PM, ikke i tråden.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

All tid eksisterer egentlig "samtidig". At noen hendelser kommer "før" andre, er bare menneskets måte å oppleve virkeligheten på.

 

For øvrig tror jeg at vi dør når vi dør, men vi vil jo fortsatt være i live i parallelle universer.

 

Spørsmålet er hva bevisstheten egentlig er. Rent vitenskapelig sett, er det jo ingen tvil om at det ikke eksisterer noen sjel. Men hva var vi før vi ble født? Tilsynelatende kom bevisstheten vår fra intet. Og vi går til intet. Så hvorfor skal vi ikke kunne gjenoppstå som bevisstheter? (Dette naturligvis uten at vi vil huske noe fra dette livet).

Lenke til kommentar
Så hvorfor skal vi ikke kunne gjenoppstå som bevisstheter?

8504805[/snapback]

 

Hvorfor skal vi det? Hva tyder på at bevisstheten og kroppen ikke henger uatskillelig sammen?

 

(Det ser ut som du balanserer et argumentio ad ignorantiam her, og det liker vi jo ikke... ;))

8504894[/snapback]

 

Poenget er vel:

Gitt "evig tid" så er det ikke umulig at det som gjør oss til individer vil skje igjen; les -- at vi vil være nye individer med nye tanker og nye meninger, enten bevisstheten er fysisk forankret i akkurat den hjernen vi har eller i en hvilken som helst hjerne bestående av hvilken som helst utskiftbare celler bare den arbeider konstant uten at prosessen avbrytes.

En gang i evigheten.

 

Det er en påstand som ikke kan bevises eller motbevises, og som egentlig er irrelevant da vi i døden ikke vil bry oss det døyt om vi lever i en eller annen form igjen.

Jeg tror uansett ikke at han mener at "vi lever videre i et annet liv som de individene vi er i dag".

Nytt DNA, ny kropp, ny hjerne, nye instinkter, nye minner -- såfremt alle bestanddelene som utgjør bevisstheten er på riktig plass.

 

Rene spekulasjoner, selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...