Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen tar tilfeldige reboots


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har i et par måneders tid nå vært utsatt for tilfeldige reboots av maskinen. Jeg vet ikke hva det skyldes, og det vet heller ikke operativsystemet sin event viewer. Om siste reboot sier den følgende:

 

The previous shutdown at 14:50:23 on 21.04.07 was unexpected.

 

Jeg gjør ikke noe spesielt når det skjer (det har skjedd under alt fra surfing til videoavspilling). Jeg har ikke opplevd at det skjer mens jeg spiller (men det gjør jeg sjelden, så det er sikkert derfor). Det skjer vanligvis 1-2 ganger om dagen. Jeg kjører Windows Vista Business, og kan ikke huske at dette var et problem jeg hadde under XP.

 

Jeg har 64-bitsversjonen av samme os på min laptop, uten at jeg opplever det same problemet på den.

 

Noen som har opplevd det samme, eller har noen tips ang. hva det skyldes?

 

Slik er maskinvaren min:

AMD Athlon 64 3200+

Asus K8N-e Deluxe (s754)

2048MB Corsair XMS

Hitachi Deskstar (kjenner ikke modellnavn) 250GB SATA-disk

Hiper 580W strømforsyning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Du har ikke tilfeldigvis nVidia grafikkort? Med 10*.** drivere av et slag? Jeg hadde tilsvarende problemer i Vista Ultimate 32bit, spesielt under videoavspilling (også i små vinduer i nettleseren.)

 

Med nyeste driver 158.18 virker det som om disse problemene er borte. Ikke helt sikker enda dog, så jeg krysser fingrene!

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk nylig hatt det samme problemet, uten at noe varme eller noe har vært galt i Windows.

 

En slik feil er ofte knyttet til rammen. I mitt tilfellet var spenningen for lav. Etter at dette ble ordnet har min maskin vært stabil som aldri før. Sjekk hva som står på rambrikkene om anbefalt spenning og sett denne manuelt i bios.

Lenke til kommentar

Takk for tips. Jeg har NVIDIA Gefore 6600GT, men jeg glemte å ta det med i første posten. Beklager dette. Skal prøve nye skjermkortdrivere (jeg har 100.54 per dags dato), rengjøre litt inne i kabinettet og kjøre høyere spenning på minnebrikkene :)

 

edit: Temperaturen i maskinen min er det ikke noe galt med. CPU er varmest, og den ligger på 30-50°C.

Endret av atsjoo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...