Gå til innhold

STILLE strømforsyning ønskes!


Anbefalte innlegg

Si ifra hvordan det gikk når du har fått gjort endringer.

8441029[/snapback]

Will do. Kompisen bestilte seg nye deler til PC'n sin til 14 000 spenn i dag, så når han får de nye delene får jeg den gamle PSU'n hans...

 

Skal prøve å montere en ny CPU-vifte i samme slengen som jeg monterer ny PSU. Så da kommer rapport.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fått tilbud om å få denne strømforsyninga helt gratis av en kompis.

 

Den skal vel være brukbar? Han gav 2 lapper for den for under 1 år siden, men skal ha seg ny nå...

 

Tusen takk for tips så langt! Tar gjerne imot flere/andre synspunkter også! ;)

8433779[/snapback]

 

Når du sier han gav 2 lapper, så går jeg utfra du mener kr 200,-?? Den koster kr 498,- hos Komplett.no pr dags dato.....

Endret av Jovi60
Lenke til kommentar
Fått tilbud om å få denne strømforsyninga helt gratis av en kompis.

 

Den skal vel være brukbar? Han gav 2 lapper for den for under 1 år siden, men skal ha seg ny nå...

 

Tusen takk for tips så langt! Tar gjerne imot flere/andre synspunkter også! ;)

8433779[/snapback]

 

Når du sier han gav 2 lapper, så går jeg utfra du mener kr 200,-?? Den koster kr 498,- hos Komplett.no pr dags dato.....

8441664[/snapback]

 

Haha, jeg trodde han mente 2000,-. Ville ikke si noe for å være frekk liksom :p

Lenke til kommentar
Fått tilbud om å få denne strømforsyninga helt gratis av en kompis.

 

Den skal vel være brukbar? Han gav 2 lapper for den for under 1 år siden, men skal ha seg ny nå...

 

Tusen takk for tips så langt! Tar gjerne imot flere/andre synspunkter også! ;)

8433779[/snapback]

 

Når du sier han gav 2 lapper, så går jeg utfra du mener kr 200,-?? Den koster kr 498,- hos Komplett.no pr dags dato.....

8441664[/snapback]

 

Haha, jeg trodde han mente 2000,-. Ville ikke si noe for å være frekk liksom :p

8441670[/snapback]

 

Hehe...ja, sånn som han skriver skulle en jo tro han mener kr 2000,-!

Lenke til kommentar
Det er ingen dum ide å bytte stock kjøler, men du kan også støvsuge vifta litt. En kompis av meg har samme CPU kjøler  og CPU og under der var det et tykt lag med støv. Temp sank med 20 grader og vifta roa seg betraktelig!

 

Btw, jeg skal bestille meg den Seasonicen.. Hva koster den opprinnelig? Mente jeg har sett den langt dyrere...

8434121[/snapback]

Dersom du har tenkt å bruke støvsugeren, bør du i så fall ta ut vifta først. Ikke gjør dette samtidig som vifta står i PC'en. Da kan du risikere å ådelegge noe pga. statisk elektrisitet. Mitt tips: kjøp heller en boks med trykkluft på clasern..

Lenke til kommentar
Det er ingen dum ide å bytte stock kjøler, men du kan også støvsuge vifta litt. En kompis av meg har samme CPU kjøler  og CPU og under der var det et tykt lag med støv. Temp sank med 20 grader og vifta roa seg betraktelig!

 

Btw, jeg skal bestille meg den Seasonicen.. Hva koster den opprinnelig? Mente jeg har sett den langt dyrere...

8434121[/snapback]

Dersom du har tenkt å bruke støvsugeren, bør du i så fall ta ut vifta først. Ikke gjør dette samtidig som vifta står i PC'en. Da kan du risikere å ådelegge noe pga. statisk elektrisitet. Mitt tips: kjøp heller en boks med trykkluft på clasern..

8441708[/snapback]

 

Den koster opprinnelig ca 1300 inkl frakt.

 

Skal du støvsuge inni maskinen er det en fordel at den er skrudd av i allefall ;) Jeg har slurvet litt med det, men bedre med støvsuging enn ingenting. Til og med dama drar over PC'en (støvfilteret) når det er vaskedager. Trykkluft har jeg ved siden av meg, fungerer absoluttt best om man støvsuger litt på forhånd, eller har en støvsuger i umiddelbar nærhet som kan fange opp støvet som blir blåst rundt av trykkluften. Husk at trykkluft er svært kraftig og blåser lett alt støvet videre rundt i maskina.

 

Men jeg regner med at de fleste tar ut viftene en gang i blandt og blåser de rene, særlig hvis det er snakk om gutterommet hvor støv og skitt har en lei tendens til å finne frem... :p

Lenke til kommentar
Om maskina er srudd av så minker ikke sjangsen for at ting blir ødelagt pga statisk elektrisitet. Jeg hadde ihvertfall ikka tatt risken på det.

8441732[/snapback]

 

Det har du selvfølgelig helt rett i. Jeg kan ikke anbefale folk å gjøre det på min måte, det blir feil. Støv er som kjent farlig i mer enn en sammenheng ;)

Lenke til kommentar
Når du sier han gav 2 lapper, så går jeg utfra du mener kr 200,-?? Den koster kr 498,- hos Komplett.no pr dags dato.....

Hehe.. mente 2000,- ja. :p Mulig han overdreiv prisen litt da, men kjøpte den vel mer eller mindre dagen etter at den kom. Bra nok for meg anyway - tipper jeg. :)

Lenke til kommentar
Når du sier han gav 2 lapper, så går jeg utfra du mener kr 200,-?? Den koster kr 498,- hos Komplett.no pr dags dato.....

Hehe.. mente 2000,- ja. :p Mulig han overdreiv prisen litt da, men kjøpte den vel mer eller mindre dagen etter at den kom. Bra nok for meg anyway - tipper jeg. :)

8442658[/snapback]

 

Kan vel trygt si at han har overdrevet prisen noe SINNSYKT. Den PSU'en har nok aldri kostet så mye som kr 2000,-!! Ikke i nærheten en gang. :no:

Endret av Jovi60
Lenke til kommentar
Det som er fordelen med MIST er at de har pushet grensene noe lengre når det gjelder varme. Her er kjølingen rett og slett laget mye mer effektiv enn det man finner i billigere strømforskynere, samt at den er beregnet for å kjøre varmere under drift. Dette gjør at belastningen som strømforskyneren kan gis kan være høyere uten at den trenger å pushe vifta opp. Dette er et problem i billige strømforskynere. De er gjerne helt stille når de er kald, men kjølingen er så ineffektiv at når de får litt belastning, så må vifta pushes veldig kraftig opp for å holde temperaturen lav på alle komponenter. Når komponentene som kjøles er kaldere vil kjølingen fra vifta blir veldig mye mindre effektiv.

 

Jeg vil absolutt påstå at det er verdt å betale ekstra for fremfor billigdrit til none få hundrelapper.

8433729[/snapback]

Mist 500w er som dere beskriver, et stillegående og godt kjøp. Men storebror Mist 600w er derimot "katta i sekken". Den er for det første langt fra stillegående. Mange har klaget på støy fra denne, meg inkludert. For det andre er fordelingen av 12v rails (4 stk av dem) fordelt på en ikke helt smart måte.

 

Normalt vil en i dag forvente at en PSU til hjemmebruk med 4x12v rails dedikerer en eller 2stk 12v rails til hver sin PCI-E kontakt. Men Mist 600w gjør ikke det, siden man får (begge) PCI-E-kontaktne på kun en 12v rail sammen med drevkontakter og P4.

 

Fordeling sakset fra Microplex' forum:

+12V1: Den ene halvdelen av P8 kontakten

+12V2: Den andre halvdelen av P8 kontakten

+12V3: 24 pins kontakten

+12V4: Som nevnt, drevkontakter, P4 og PCIe (og antagelig SATA-kontaktene)

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar
Det som er fordelen med MIST er at de har pushet grensene noe lengre når det gjelder varme. Her er kjølingen rett og slett laget mye mer effektiv enn det man finner i billigere strømforskynere, samt at den er beregnet for å kjøre varmere under drift. Dette gjør at belastningen som strømforskyneren kan gis kan være høyere uten at den trenger å pushe vifta opp. Dette er et problem i billige strømforskynere. De er gjerne helt stille når de er kald, men kjølingen er så ineffektiv at når de får litt belastning, så må vifta pushes veldig kraftig opp for å holde temperaturen lav på alle komponenter. Når komponentene som kjøles er kaldere vil kjølingen fra vifta blir veldig mye mindre effektiv.

 

Jeg vil absolutt påstå at det er verdt å betale ekstra for fremfor billigdrit til none få hundrelapper.

8433729[/snapback]

Mist 500w er som dere beskriver, et stillegående og godt kjøp. Men storebror Mist 600w er derimot "katta i sekken". Den er for det første langt fra stillegående. Mange har klaget på støy fra denne, meg inkludert. For det andre er fordelingen av 12v rails (4 stk av dem) fordelt på en ikke helt smart måte.

 

Normalt vil en i dag forvente at en PSU til hjemmebruk med 4x12v rails dedikerer en eller 2stk 12v rails til hver sin PCI-E kontakt. Men Mist 600w gjør ikke det, siden man får (begge) PCI-E-kontaktne på kun en 12v rail sammen med drevkontakter og P4.

 

Fordeling sakset fra Microplex' forum:

+12V1: Den ene halvdelen av P8 kontakten

+12V2: Den andre halvdelen av P8 kontakten

+12V3: 24 pins kontakten

+12V4: Som nevnt, drevkontakter, P4 og PCIe (og antagelig SATA-kontaktene)

8484220[/snapback]

 

Kan du ikke poste dine erfaringer om PSU'er i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=752777

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...