Gå til innhold

Erfaringstråden for strømforsyninger


Anbefalte innlegg

Den store strømforsyning-erfaringstråden

 

Siden de fleste store kategorier har erfaringstråder, burde det også være en slik her. Meningen med denne posten er at nye lesere eller erfarne forumbrukere skal kunne ta en titt her og lese om andre erfaringer. Det burde også være rom for å stille spørsmål, men en fordel om man faktisk leser postene før man spør.

 

Tester gjort av www.hardware.no - samleside

Anbefalte PSU'er fra SPCR - samleside

Hvorfor 99% av alle testene ang PSU'er er feil

 

Kom gjerne med flere linker, så skal jeg oppdatere posten. Fordel om tester gjort av andre faktisk er gjort med noe form for utstyr, ellers blir jo testingen en ren synsing, akkurat som vi gjør ;)

 

Vil bare gjøre leserne oppmerksomme på følgende: De fleste erfaringene her er gjort med eget øre. Lyd og generell støy er svært individuelt og lar seg ikke måle på samme måte som en profesjonell testbenk. Dette er viktig å ta med i betrakningen av de forskjellige postene.

 

Da jeg har vært så snill å lage denne tråden, kan jeg jo begynne med mine erfaringer:

 

MIST500W med faste kabler:

Denne har jeg desverre ingen bilder av, siden den er solgt. Jeg kjøpte denne høsten 2005 og jeg personelig kunne ikke høre en lyd fra denne. Fungerte ypperlig til mitt oppsett som dengang var bestående av AMD64 +4000, 7800GT og 2 stk Seagate Barracuda 7200.8 disker. Denne PSU'en sto i et Lian Li PCV1100 Cool kabinett som er svært perforet. Jeg hørte ikke en lyd fra denne.

 

MIST500W modulær:

Denne får jeg snart tatt bilde av, så det kommer. Min erfaring er at denne støyer langt mer enn den forrige jeg hadde, så jeg ble faktisk veldig skuffet. Men det kan skyldes langt større strømforbruk enn mitt AMD oppsett. Nå har jeg 3 stk disker, kraftigere skjermkort, 7900GTO og Intel E6400 @ stock. Var også i prat med NetshopOslo ang disse, og der fikk jeg vite at Microplex har gitt ut disse strømforsyningene med flere forskjellige produsenter som har stått bak. Designet har nok vær veldig likt, men at de har kommet i flere revisjoner har nok også gjort at ikke alle har gitt samme resultat.

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hiper Type-R 580w:

 

Har bare gode erfaringer med denne psu'en. Har sett mange som klager på en slags høyfrekvent piping fra denne strømforsyninga, men det har jeg ikke merket noe som helst til. Min har vært så godt som lydløs de 6 - 7 månedene jeg har hatt den. Den har gitt strøm til et socket 939 system bestående av en AMD X2 3800+ @ 2,7ghz, et overklokket 7800GTX skjermkort, 2gig Corsair ram, DFI Lanparty NF4 SLi-DR, en 120gb pata harddisk + en 250gb ekstern, en dvd-brenner og masse lys, vifter osv :p Strømforsyninga er modulær, med svarte kabler, noe som gjør at kabinettet ble ryddig og fint. Har ingen bilder, da pcen ble solgt i dag :whistle: Etter min erfaring kan denne psu'en anbefales :)

Lenke til kommentar

Xilence 480 "redwing":

Denne har jeg hatt i ca 4 måneder nå. Kan meddele at den er så og si lydløs. Jeg hører ingenting. Det eneste jeg har å utsette på denne er kabelskrotet. Ingen strømper, for få molex(4stk) og alle kablene er litt for korte for min smak. Ytelsen har jeg ingenting å utsette på. Brukes i dag til systemet som står i signaturen.

 

Edit: Fin tråd :thumbup:

Endret av Zopilote
Lenke til kommentar

Hiper Type-R 580w:

 

Denne står i en annen PC i heimen, en C2D E6700 på et P5B Deluxe/WiFi-kort. 2 GB Ram (Dominator 6400C4), 2*320 7.2k RPM disker, XFX 7950GT-kort, DVD-Brenner og noen lys. Fungerer som den skal, lavt støynivå. Ingen pipelyder som som noen har rapportert. Modulærer kabler er et pluss. Kommer i en praktisk plastboks som du kan oppbevare kabler og annet tjafs til oppsettet ditt i.

 

Obs! Er 16cm dyp så passer ikke like lett i alle oppsett, sjekk hvor mye plass du har.

 

Enermax Infinti 720:

 

Står i min nåværende hovedpc (QX6700/P5N32E-SLI/2GB RAM/8800GTS(640)/SB X-FI/6disker/1DVD-brenner/5stk12cm vifter)

Fungerer som den skal, lavt støynivå (tilnærmet lydløs) og modulær.

Titangrå, nesten svart. Er ikke 100% modulær, kablene til HK er fast, disse må du jo bruke uansett. Bra patent på festet av de modulære kablene, de sitter godt i.

Har forøvrig 2 andre 5 år gamle Enermax PSUer. 1 stk silent og 1 stk whisper på hhv. 300W og 350W. De har fungert utmerket opp igjennom årene, den ene har sågar stått på siden februar 2002 i serveren (5år og 2 måneder i strekk.). Den blir erstattet av Mist 600W, pga nytt HK og flere disker.

 

Obs! Er 16cm dyp så passer ikke like lett i alle oppsett, sjekk hvor mye plass du har.

 

Mist 600:

 

Skal inn i server. Lydløs, svart og 100% modulær. Standard ATX-størrelse, dvs 14cm dyp og passer dermed i de fleste oppsett.

Husk at modulære strømforsyninger bygger litt mer, du må beregne litt plass til disse. Tåler tung belastning, kjørte mitt oppsett (se ovenfor) med 2 stk 8800GTS i SLI prikkfritt.

Lenke til kommentar

Seasonic S12 600W:

 

Bakgrunn: Kjøpte denne til å ha i et P180 kabinett, og de sammen skal jeg ha minst 3 år fremover. Kjører i dag det jeg har i signatur, og alt går som en drøm.

 

+ Bra med kabler - S-ATA, SLI.

+ Fin størrelse - standard.

+ Støyer meget lite. <21 dBA eller noe tipper jeg.

+ Ser stilren ut.

 

- Power og 12V kunne vært lengre - når så vidt fram.

- Er ikke modulær.

- Pris.

 

Edit: Har i dag, hvis jeg kunne valgt om igjen, gått for en Corsair.

Endret av coRnflEks
Lenke til kommentar

På oppfordring fra "Andy the dogloverboy" poster jeg noe jeg delvis har postet før i en annen tråd:

 

Mist 600w a.k.a. "bråkebøtta".

 

Mange har skrytt av 500w med god grunn, den leverer mer enn godt nok av strøm og spenning, samt at den er stillegående. Mange hadde nok da store forhåpninger da Mist lanserte 600w med løse kabler. Men akk for en skuffelse på mange måter. Den er for det første langt fra stillegående; dette er noe mange har klaget på, meg inkludert (jeg var nødt til å bytte vifte i min, og dermed miste garantien; brenner den opp - good riddens). For det andre er fordelingen av 12v rails (4 stk av dem) fordelt på en ikke helt smart måte, med mindere du bestiller den med kabelsett for high-end PC /workstation (ok, du er dum om du ikke kjøper med det :p ).

 

12v fordeling sakset fra Microplex' sider:

 

+12V1: Den ene halvdelen av P8 kontakten / PCI-E nr 2 *

+12V2: Den andre halvdelen av P8 kontakten

+12V3: 24 pins kontakten

+12V4: Drevkontakter, P4 og PCI-E nr 1 (og antagelig SATA-kontaktene)

* For å få PCI-E støtte krever det denne P8(8pin/2x4pin)/1xPCI-e kabelen (medfølger i kabelsett for high-end PC).

+ Kabler kjøpes med i forskjellige lengder og til forskjellig bruk

+ Leverer fantastisk mye 12v strøm!! (530w av 600w)

+ Ser kult ut (sort matt finish)

+ Høy virkningsgrad

+ Norsk support og ekspertise fra brødrene Faale :!:

- Pris

- Lager svake rare lyder når maskinen er skrudd av.

- Viftestøy (En hører Pabst 4412FGML 32dB viften godt)

- Står ikke på listen over SLI-godkjente PSU hos Nvidia Slizone (hei, Hans Petter kan du ikke ordne dette?)

 

Edit: Selv uten "vidunderkabelen" klarte jeg uten problemer drive et 8800GTX sammen med en 3.2Ghz E6600, 4 disker + en haug med 120mm vifter.

post-52743-1177681447_thumb.jpg

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

Hiper Type-R 580w

 

Sendte nettopp denne inn til retur hos netshop pga. fluktuerende spenninger på 5v/12v. ved last. Min enhet lagde markant mer lyd ved last enn noen annen psu jeg har vært borti, men bortsett fra det fungerte den greit. Har til dags dato ikke kommet over noen psu'er med penere ytre, og de modulere kablene er bare nydelige. Dog noe skuffet over at det ikke er to uttak for pci-e kontakter, bare ne forgrener.

 

Chieftec 360w

 

Helt middelmådig PSU på alle områder. Levelig støy, levelige voltverdier (dog noe flukserende spenninger). Ikke sleevede kabler, men det forventes vel heller ikke av en psu i denne prisklassen. Utseendemessig scorer ikke denne psu'en høyt, grå og kjedelig.

 

OCZ 520W (tidlig revisjon)

 

Var veldig fornøyd med denne PSU'en. Realtivt lavt støynivå, stabile spenninger, samt muligheten til å justere 12v-, 5v, og 3.3.v etter ønske! Trekker noe for ikke sleevede kabler, men alt i alt en meget god psu i mine øyne.

 

Corsair HW620W

 

Denne er på vei fra netshop og kommer til å bli anmeldt når jeg har fått testet den en liten uke

Lenke til kommentar

OCZ Powerstream 520W

 

Denne hadde justeringspotensiometre bak for finjustering av 3.3V, 5V og 12V. Den ga en virkelig kvalitetsfølelse, og hadde høy kapasitet på 12V. Jeg hadde denne i ca ett år og av og til en sjelden gang så bare slo den seg av og på igjen, somregel mens jeg var inne i et spill. I tillegg ville ikke maskinen slå seg helt av, dvs. Måtte tvinge den av med å holde power i 4 sek. Derfor bestemte jeg meg for å prøve den under som jeg kjøpte på startit og hadde brukt i serveren til nå. Med denne var alle problemer borte og jeg sendte OCZ'n tilbake til netshop og fikk en thermaltake istedet. (mer om den under)

 

Bzerk 500W

 

Denne strømforsyninga er den med blått lys i og 2 vifter, ofte med gjennomsiktig lokk, mange variasjoner av samme psu. Viftene kan justeres manuelt bak men de skal visstnok overstyres dersom den blir meget varm.

Hadde denne i den forrige pcen min med A64 (939) og 6800GT (AGP) 3-4 disker og cdrom og slikt. Funket helt fint til mitt bruk. Billig og grei nok, men ville ikke brukt den på et system med høyt 12V forbruk. Denne er fremdeles i bruk idag og runder vel 5 år snart.

 

Thermaltake silent purepower 680W

 

Den første hadde jeg i 8-9 måneder så tok den kvelden da 5Vsb sank under 3Volt. Dette resulterte i blåskjermer, tastatur som ikke virket, mus som ikke virket og maskinen ikke ville starte. Returnerte den til netshop og fikk en ny. Imellomtiden hadde jeg kjøpt en ny MIST 600W til serveren så Jeg hadde ikke umiddelbart bruk for thermaltaken (på denne utgaven hadde de fjernet ordet "silent" på boksen. lurt da silent var noe den IKKE var). En kamerat lånte den mens han feilsøkte på sin egen. han hadde brukt den i maks 2 uker da pofffff. gikk den opp i røyk. (dette var forøvrig samme system som på bzerken over. kameraten kjøpte gamlepcen min. bzerken var det ingenting i veien med og den bruker han ennå idag.)

Positivt virker den bra når den velger å virke, den drev serveren min med 15 harddisker, 12V spenninga sank til ca 10volt under spinup oppstart av alle de harddiskene men etter at alle hadde spunnet opp var den rett opp i 12.1volt igjen.

negativt: dårlig kvalitet. 2 av 2 har feilet for meg. mye bråk.

 

Fikk byttet denne også hos netshop og valgte da en annen psu som jeg solgte rett etterpå. husker ikke navn og har ingen erfaring med den.

 

MIST 600W

 

Jeg liker en stillegående maskin og tenkte stillhet samtidig som jeg ønsker å kunne drive de heftigste grafikkortene på markedet og i fremtiden. for serverens del mest mulig harddisker. Da trengs høy kapasitet på 12V og det har mist. Den virker som et bunnsolid produkt uten fancy lys eller crome. Bare arbeidshest. På serveren sa den jatakk til 15 harddisker, mens 16 ble for mye, da slo den seg av igjen et 1/2 sekund etter at jeg slo den på. 15 harddisker trekker ganske mye strøm i starten. Jeg har lest mellom 2-3 ampere av 12Volt pr disk. Det blir rundt 40 ampere i startstrøm. kansje enda mer. og spenninga er mye mer stabil under oppstart enn thermaltake som den tok over fra. Mao. den er stabil helt til den bare kutter.

Jeg er ikke så imponert over hvor stille den er, etter at jeg erstattet skjermkortvifta med en zalman vifte og kjøler så er strømforsyningen den desidert mest støyende komponenten i pcen. allikevel er den nok stillere enn snittet. Jeg vil ikke bytte vifta for jeg kjenner lufta som kommer ut er ganske varm allerede under full jobbing med pcen.

 

Mist kan anbefales til alle.

 

Da tror jeg at jeg har fått med alle som betyr noe. Det ble mye, men jeg bygger litt pcer og fikser litt for folk.

 

EDIT: fiksa noen skriveleifer

Endret av randknu
Lenke til kommentar

Normalt vil en i dag forvente at en PSU til hjemmebruk med 4x12v rails dedikerer en eller 2stk 12v rails til hver sin PCI-E kontakt. Men Mist 600w gjør ikke det, siden man får (begge) PCI-E-kontaktne på kun en 12v rail sammen med drevkontakter og P4.

Fordeling sakset fra Microplex' forum:

+12V1: Den ene halvdelen av P8 kontakten

+12V2: Den andre halvdelen av P8 kontakten

+12V3: 24 pins kontakten

+12V4: Som nevnt, drevkontakter, P4 og PCIe (og antagelig SATA-kontaktene)

 

 

Det var rart for på cooltek sine hjemmesider (MIST=cooltek) står det noe annet:

http://www.cooltek.se/index.php?view=product&prod=15

Lenke til kommentar
Normalt vil en i dag forvente at en PSU til hjemmebruk med 4x12v rails dedikerer en eller 2stk 12v rails til hver sin PCI-E kontakt. Men Mist 600w gjør ikke det, siden man får (begge) PCI-E-kontaktne på kun en 12v rail sammen med drevkontakter og P4.

 

Fordeling sakset fra Microplex' forum:

+12V1: Den ene halvdelen av P8 kontakten

+12V2: Den andre halvdelen av P8 kontakten

+12V3: 24 pins kontakten

+12V4: Som nevnt, drevkontakter, P4 og PCIe (og antagelig SATA-kontaktene)

+ Kabler kjøpes utenom etter behov

+ Mye 12v strøm å skilte med

+ Ser kult ut (sort matt finish)

- Pris

- Kabler må kjøpes utenom

- 4x12v strøm-rails skjevt fordelt. Antagelig mer tilpasset servere enn hi-end PC'er

- Støy

- Lager svake rare lyder når maskinen er skrudd av.

Hm....jeg får begynne med "kabler må kjøpes utenom". Det er feil, kunden har 5 valg. Et av valgene er at kunde kan kjøpe PSU uten kabler, de 4 andre valgene er PSU med kabler.

 

Hva du mener med at +12V railene er skjevt fordelt vet jeg ikke så det må du gjerne forklare.

 

Hvis du ser på produktbeskrivelsen for PSUene med "kabelsett for high-end PC /workstation" så ser du at PCIe1 går til +12V1 og PCIe2 til +12V4. For PSUene "kabelsett for dual CPU server " er det naturlig nok annerledes.

 

Oversikten over +12V1, +12V2, +12V3 og +12V4 du klippet fra innlegget mitt er hvordan kontaktene på baksiden av PSU er koblet. Hvordan +12V linjene faktisk belastes er det kablene/kabelsettene som bestemmer. Det fremgår både av innlegget du klippet fra og produktbeskrivelsen.

 

I innlegget du klippet fra står det også "Ved hjelp av kablene som vi leverer med de respektive pakkene så styrer vi likevel belastningen dit vi ønsker slik at linjene belastes jevnest mulig. I praksis betyr det at P4 tilkoblingen på baksiden av PSU aldri benyttes." Det fremgår også av produktbeskrivelsen for PSUene at CPUen har en linje helt for seg selv og ikke deles med noen PCIe kontakter.

 

--

Microplex Norge AS

Hans Petter Faale

Endret av Microplex Norge AS
Lenke til kommentar

Normalt vil en i dag forvente at en PSU til hjemmebruk med 4x12v rails dedikerer en eller 2stk 12v rails til hver sin PCI-E kontakt. Men Mist 600w gjør ikke det, siden man får (begge) PCI-E-kontaktne på kun en 12v rail sammen med drevkontakter og P4.

Fordeling sakset fra Microplex' forum:

+12V1: Den ene halvdelen av P8 kontakten

+12V2: Den andre halvdelen av P8 kontakten

+12V3: 24 pins kontakten

+12V4: Som nevnt, drevkontakter, P4 og PCIe (og antagelig SATA-kontaktene)

 

 

Det var rart for på cooltek sine hjemmesider (MIST=cooltek) står det noe annet:

http://www.cooltek.se/index.php?view=product&prod=15

8486029[/snapback]

 

Dette er litt uklart ved første øyekast, men det finnes en logisk forklaring. Lurte selv, og fikk svar fra Hans Petter Faale på Microplex (har fått veldig god service der!).

Det er 2 stk 12V rails som kommer ut i fra P8-kontakten på Mist-kabelsettet (Fra PSU ). Hva disse 2 railene forsyner kommer anpå hvilket kabelsett du har plugget i. Når du bruker kabelsett for "high-end PC /workstation" vil den ene splitten forsyne PCI-E 1 med strøm, den andre forsyner HK (P4/P8).

Dette er grunnen til at det ikke står spesifikk lastdeling under varianten uten kabelsett, ihvertfall regner jeg med at det er grunnen.

EPS-varianten (for doble CPUer) trekker strøm til de 2 CPUene fra hhv rail 1 og 2.

Det er kabelsettet (EPS vs high-end PC /workstation) som bestemmer railfordeling.

EPS har en P8-P8-kontakt, high-end PC /workstation har en P8-PCIE/P8

Så riktig fordeling er for kabelsett high-end PC /workstation er:

 

+12V1: Til PCI-Express 1.

+12V2: Til CPU 1 (og CPU2 hvis dual CPU).

+12V3: Til 20/24 pins ATX hovedkortkontakt.

+12V4: Til alle drevkontakter (4-pins drev/minidrev og S-ATA) og PCI-Express 2

 

for EPS (Dual CPU):

 

+12V1: Til CPU 1

+12V2: Til CPU 2

+12V3: Til 20/24 pins ATX hovedkortkontakt.

+12V4: Til alle drevkontaktene (4-pins drev, 4-pins minidrev og S-ATA).

 

Siterer litt fra e-post fra Microplex:

 

"Den ene halvparten av P8 kontakten på baksiden av PSU er tilkoblet +12V1, den andre halvparten er tilkoblet +12V2.

"

"CPUen din tar strøm fra +12V2, den andre PCI-E kontaken har +12V1. Hverken +12V1 eller +12V2 "deler" railene med andre strømforbrukere."

 

Dette betyr blant annet at i SLI-oppsett der du sliter med Amps, nytter det ikke å koble på overgang fra Molex-PCI-E for å belaste en annen rail på grafikk-kort 2, du belaster da samme rail. Du må eventuelt koble deg på Rail 2, eller 3. Noe som kan være en utfordring. Dette var ideen min da jeg hadde mistanke om at det var strømforbruket som var problemet med PCen min.

Det betyr også at antall Amps er "låst" mellom railene, ingen dynamisk fordeling etter last altså.

 

Håper dette er til hjelp for andre.

 

EDIT: Ser at Microplex slo meg, :D

Endret av Jan Tore M
Lenke til kommentar

Hiper type-r 580W

 

Bare gode erfaringer hittil, har ikke vært noenslags problemer med den, og den er ganske stabil :)

 

Den bråker heller ikke så mye.

 

Fortron source 350w

 

Dette har vert en grei psu, ikke hatt så mye problemer med den, men den tok kvelden en gang jeg satt og spilte cs...

 

Q-tec 350"W"

 

Denne strømforsyningen, bør dere holde dere langt unna.

 

Den måtte jeg ha i hele 5 måneder, mens jeg sparte penger til hiper'n... har vært endel restarts, men den endte sine dager da jeg stresstestet den på gulvet og sparket den. Da sloknet alt

 

Chieftec 310W

 

Denne følgte med en Chieftec dragon miditower kabinett, den har levd i 5 år, og er fortsatt like god den dag idag. Ingenting å utsette på den!!

Lenke til kommentar
Hm....jeg får begynne med "kabler må kjøpes utenom". Det er feil, kunden har 5 valg. Et av valgene er at kunde kan kjøpe PSU uten kabler, de 4 andre valgene er PSU med kabler.

 

Hva du mener med at +12V railene er skjevt fordelt vet jeg ikke så det må du gjerne forklare.

 

Hvis du ser på produktbeskrivelsen for PSUene med "kabelsett for high-end PC /workstation" så ser du at PCIe1 går til +12V1 og PCIe2 til +12V4. For PSUene "kabelsett for dual CPU server " er det naturlig nok annerledes.

 

Oversikten over +12V1, +12V2, +12V3 og +12V4 du klippet fra innlegget mitt er hvordan kontaktene på baksiden av PSU er koblet. Hvordan +12V linjene faktisk belastes er det kablene/kabelsettene som bestemmer. Det fremgår både av innlegget du klippet fra og produktbeskrivelsen.

 

I innlegget du klippet fra står det også "Ved hjelp av kablene som vi leverer med de respektive pakkene så styrer vi likevel belastningen dit vi ønsker slik at linjene belastes jevnest mulig. I praksis betyr det at P4 tilkoblingen på baksiden av PSU aldri benyttes." Det fremgår også av produktbeskrivelsen for PSUene at CPUen har en linje helt for seg selv og ikke deles med noen PCIe kontakter.

 

--

Microplex Norge AS

Hans Petter Faale

8486524[/snapback]

Se har ja :) Kommer selveste mr. Microplex og svarer meg.

Ja, man kan nå få dem med kabler inkludert. Det kunne man ikke da jeg kjøpte det (var en av de første som kjøpte det). Da var heller ikke denne P8 m/ PCI-E å oppdrive. Men det er bra at dere har fikset det ene og det andre. Men jeg vurderer som sagt å investere de 49,- kr denne vidunderkabelen koster for å få en bedre rail-fordeling.

 

Endrer posten den oprinnelige min litt :whistle:

 

Edit: Kjører i dag et 7950gx2 570 uten denne "p8+pci-e" kabelen uten større problemer på mitt 600w Mist.

 

Virker "p8+pci-e" kabelen for hovedkort med P8-kontakt og dual core cpu, fordeles strømmen fra 12v2 til alle 8 pinnene og 12v1 går til PCI-E alene?

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

Jeg kan jo legge inn de som er verdt å nevne:

 

- Fortron Source 350 Watt:

 

Fikk med denne PSU'en med mitt Chenbro Gaming Box Kabinett.

 

Pluss: Funket helt greit. Brukte den til det systemet jeg sitter med nå. *Se sigg*

Hadde aldri noe problemer med den. Alt var stabilt.

 

Minus: Det eneste som var feil, var meg. :!:

Jeg hadde en forbanna uvane ved å slå av Hovedbryter'n som er bak på PSU, hver gang etter bruk. Dette førte til at Kondensatorene i PSU tok kvelden, som gjorde at den ikke klarte holde seg på under høy load. *Gaming*

 

__________________

 

- Coolermaster Real Power 550W SLi:

 

Pågrunn av mitt "geniale" bruk av den forrige PSU'en så måtte jeg jo gå til innkjøp av ny.

 

Pluss: Veldig stabil. Aldri hatt noen problemer med denne og den er snart 2 år gammel. PSU'en ser også digg ut med det den blåe LED'en som sitter i vifta. Det følger også med ett Wattmeter "måler" som jeg har montert i fronten på mitt Kabinett.

 

Minus: Den bråker bitte litt ved oppstart, men går over etter 1 minutt.

 

-------------------------------------------------

 

EDIT: Kunne vi ha gjort denne tråden til en Sticky? Hadde vært kjekt...:)

Endret av -LoFFeN-
Lenke til kommentar
Jeg kan jo legge inn de som er verdt å nevne:

 

- Fortron Source 350 Watt:

 

Fikk med denne PSU'en med mitt Chenbro Gaming Box Kabinett.

 

Pluss: Funket helt greit. Brukte den til det systemet jeg sitter med nå. *Se sigg*

Hadde aldri noe problemer med den. Alt var stabilt.

 

Minus: Det eneste som var feil, var meg.  :!:

Jeg hadde en forbanna uvane ved å slå av Hovedbryter'n som er bak på PSU, hver gang etter bruk. Dette førte til at Kondensatorene i PSU tok kvelden, som gjorde at den ikke klarte holde seg på under høy load. *Gaming*

 

__________________

 

- Coolermaster Real Power 550W SLi:

 

Pågrunn av mitt "geniale" bruk av den forrige PSU'en så måtte jeg jo gå til innkjøp av ny.

 

Pluss: Veldig stabil. Aldri hatt noen problemer med denne og den er snart 2 år gammel. PSU'en ser også digg ut med det den blåe LED'en som sitter i vifta. Det følger også med ett Wattmeter "måler" som jeg har montert i fronten på mitt Kabinett.

 

Minus: Den bråker bitte litt ved oppstart, men går over etter 1 minutt.

 

-------------------------------------------------

 

EDIT: Kunne vi ha gjort denne tråden til en Sticky? Hadde vært kjekt...:)

8516679[/snapback]

Skal det være en sticky, burde den da ikke vært MYE mer aktiv?

Lenke til kommentar

Tagan 480W

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=21097

 

Har 2 slike, og er meget fornøyd med dem.

Tung og svart, og virker til å være av god kvalitet.

Ganske så stille (21 dB), og har effekt nok ihvertfall for mine 2 oppsett. (Oppsettene mine kan man se i profilinformasjonen).

Aktiv PFC. Lange og mange kabler.

Var ganske så dyre når jeg kjøpte dem for ca 2 år siden eller noe sånt.

Har fått seriøst bra omtale i mange tester.

 

Thermaltake TR2 550W

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=41934

 

Tung og svart her også. Aktiv PFC.

Helt musestille idle og under load.

Litt spesiell fordeling av Molexkoplinger (2 stk. kabler med 4 Molex på hver kabel), så her kan det bli problemer med rekkevidde i noen kabinetter, samt fordeling hvis du har mange drev.

Strømper på alle kablene, og kablene er lange.

Meget fornøyd med PSUet.

Har hatt den i ca. 1/2 år.

 

Med andre ord :thumbup: for begge typene jeg har omtalt her.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
- Coolermaster Real Power 550W SLi:

 

Pågrunn av mitt "geniale" bruk av den forrige PSU'en så måtte jeg jo gå til innkjøp av ny.

 

Pluss: Veldig stabil. Aldri hatt noen problemer med denne og den er snart 2 år gammel. PSU'en ser også digg ut med det den blåe LED'en som sitter i vifta. Det følger også med ett Wattmeter "måler" som jeg har montert i fronten på mitt Kabinett.

 

Minus: Den bråker bitte litt ved oppstart, men går over etter 1 minutt.

8516679[/snapback]

Vel, min erfaring er at CM 550w bråker ganske mye selv ved forholdsvis lav belastning. Ulempen er at de bruker alt for kraftige kulelagervifter. Anbefaler "viftekirurgisk" inngrep på den, få inn en "sleeved" vifte.

 

PS: Synes Microplex burde rette opp "tabben" de gjorde med Mist 600w og PCI-E strømfordeling til de som kjøpte det PSU da kun "lang og kort kabelpakke" var tilgjengelig, ved å til by P8+PCI-E kabelen gratis til dem som trengte det. :thumbup:

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar
Thermaltake silent purepower 680W

 

Den første hadde jeg i 8-9 måneder så tok den kvelden da 5Vsb sank under 3Volt. Dette resulterte i blåskjermer, tastatur som ikke virket, mus som ikke virket og maskinen ikke ville starte. Returnerte den til netshop og fikk en ny. Imellomtiden hadde jeg kjøpt en ny MIST 600W til serveren så Jeg hadde ikke umiddelbart bruk for thermaltaken (på denne utgaven hadde de fjernet ordet "silent" på boksen. lurt da silent var noe den IKKE var). En kamerat lånte den mens han feilsøkte på sin egen. han hadde brukt den i maks 2 uker da pofffff. gikk den opp i røyk. (dette var forøvrig samme system som på bzerken over. kameraten kjøpte gamlepcen min. bzerken var det ingenting i veien med og den bruker han ennå idag.)

Positivt virker den bra når den velger å virke, den drev serveren min med 15 harddisker, 12V spenninga sank til ca 10volt under spinup oppstart av alle de harddiskene men etter at alle hadde spunnet opp var den rett opp i 12.1volt igjen.

negativt: dårlig kvalitet. 2 av 2 har feilet for meg. mye bråk.

 

Fikk byttet denne også hos netshop og valgte da en annen psu som jeg solgte rett etterpå. husker ikke navn og har ingen erfaring med den.

8485573[/snapback]

 

Såpass ja. Har også Purepower 680W (som faktisk er 580W ved kontinuerlig belastning) og har ingen spesielt dårlige erfaringer.

Den er vel en 2-3 år gammel nå, og drar fint mitt 8800GTX, to disker, AMD X2 4200+@5200+ (sokkel 939), X-FI, og en del andre ting...

Byttet ut den ene vifta som fulgte med, da den bråket for mye, som jeg så viftestyrte.

Eneste negative (uttenom litt støy) må vel være at spenningene ikke er spesielt stabile, og jeg vurderer en ny en. (ikke voldsomt ustabile, men nok til at 12V gjerne dropper ned i en 11,5V på det meste)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...