Gå til innhold

Ingeniør vs vanlig bachelor


Anbefalte innlegg

Jeg har søkt både ingeniør i datateknikk ved høyskolen i Narvik og bachelor i informatikk ved høyskolen i Bodø. Er det noen klare fordeler/ulemper jobbmessig og fagmessig ved å velge ingeniørutdanning over vanlig bachelorutdanning(eller omvendt)?

Jeg er interessert i programmering og animasjon, men ønsker meg i utgangspunktet en "potet utdannelse" som gir flere muligheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du laerer sa mye om poteter pa IT-linjen xD

 

Selv har jeg tenkt a soke enten informatikk eller ingeniorutdanning pa HiB (Hoyskolen i Bergen). Jeg har hort av de som underviser der (etter henvendelse pa mail) at informatikk har mindre matte enn ingeniorutdanning.

 

Men jeg vet ikke, jeg har lyst a bli dataingenior. Sa jeg har ca det samme spm.

Lenke til kommentar

Vel, jeg hadde karakteren 2 i 3MX, men har fullført ingeniørmatematikken uten særlig anstrengelser.

 

Med det mener jeg at så lenge du jobber med faget, kan du lett få en grei karakter. Jeg for min del valgte å jobbe akkurat nok til at jeg sto og heller prioritere IT-fagene. (Lazy, I know...)

Hadde også glemt ALT fra 3MXen, så når jeg begynte husket jeg ikke engang hvordan man deriverte eller løste ligninger...

 

Vi hadde Diskret matematikk og Matematiske metoder 1 og 2.

 

Diskret matematikk er HELT forskjellig fra alt du har hatt om i 3MX, Matematiske metoder 2 har litt til felles, men det er lite som faktisk bygger på 3MXen. Matematiske metoder 1 bygger på 3MX med utvidet derivasjon/integrasjon.

 

Jeg hadde vett nok til å innse min begrensning og velge bort Matematiske metoder 3, som jeg måtte ha tatt for å gå Siv.Ing, men er altså utdannet Ingeniør med Bachelor i datateknikk.

Lenke til kommentar

Aner du hva matematiske metoder 3 går ut på?

 

Jeg hadde 3 i 2MX og ligger rundt 2-3 i 3MX by now, har tidligere hatt 5ere og 6ere. Jeg tenker å gå ingeniør og så bygge på med master (siv.ing.) hvis jeg kommer inn på NTNU, men det tar jeg med tiden. Men så spørs det om det er verdt det hvis jeg ikke har nubbsjangs.

Lenke til kommentar
Noen som har hort noe om man trenger visse karakterer for HiB?

8454551[/snapback]

 

Har aldri hørt at det er spesifikke krav...? det var da ikke det når jeg søkte. men det ligger jo ute hva folk hadde i snitt som kom inn i fjor da. På enkelte skoler kommer du nok inn uansett. Men som en tommelfingerregel bør du ha høyest mulig snitt ;)

 

jeg gikk i alle fall ingeniør i Oslo, og er godt fornøyd med det. javel, så måtte jeg ta tre-fire realfag informatikk-studentene slapp, men jeg lærte da litt av det, og jeg kan kalle meg ingeniør, det kan ikke de. var ingen kløpper i 3MX men klarte meg greit med litt jobbing på høgskolen.

 

lykke til!

Lenke til kommentar
Man må ha en vis karakter i matte for å gå på NTNU, dette teller før snittet, tror du må minst ha 4 i 3mx

8454373[/snapback]

For 5-årig mastergrad ja, men jeg tenker å ta bachelor ved HiB og bygge på med 2 års master ved NTNU hvis jeg kommer inn.

 

Men nå er det slik at jeg har fått beskjed og at jeg er planlagt innkalt til luftforsvaret i januar, og da har jeg nok plenty med tid (fra skolen er slutt og til januar, samt etter at jeg er ferdig med tjenesten) til å forbedre både matte og fysikk og diverse andre karakterer. Ordinærsnittet på det studiet på NTNU som jeg ønsker meg ligger jo også tross alt lavere enn primærsnittet (??) så sånn set er det kanskje aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg informatikk selv, men jeg snakket med informatikklæreren på skolen min (som jeg har i fysikk) forrige onsdag, og han mente at informatikkfaget på allmennfaglig VGS er helt bortkastet, fordi dersom man skal gå videre med faget, starter man med det helt elementære og vil ha passert VGS-pensum etter noen uker/få mnd. Da vil trolig de som "kan alt" i begynnelsen ha vanskelig for å henge med når man beveger seg over på det særegne for bachelor/masterstudiet, og plutselig er toget gått. But don't take my word for it...

 

Mulig jeg har misforstått ditt spm, du får isåfall omformulere det litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...