Gå til innhold

Ingeniør vs vanlig bachelor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm. Jeg ser nå på hjemmesidene til skolen min at studiene som blir tilgjengelig for VG1/VG2 etter den nye læreplanen heter Informasjonsteknologi 1 og 2 (IT1/IT2), men jeg er bombesikker på at det het informatikk i fjor. Men dette viker nå uansett fra tema.

Lenke til kommentar
- Kalkulus

- Matte 1

- Matte 2

og evt matte 3 for siv.ing

8425002[/snapback]

Siv. Ing/Master i Datateknikk og ditto i Kommunikasjonsteknologi ved NTNU slipper Matte 2 hvertfall, og det er ikke noe eget fag som heter Kalkulus. Vi har dog Matte 4D.

8473711[/snapback]

Går du datateknikk?

Lenke til kommentar

dude80: Jeg driver å søker jobb nå, sett på kanskje 700 jobbannonser og ikke ett sted har jeg sett at de krever noen ingeniør for en stilling innen IT.

 

Når det gjelder trådstarters spørsmål.. Jeg kan ikke se noen fordeler ved å ta ingeniørutdanning i dag annet enn at du har litt bredere faglig bakgrunn dvs. at du har fysikk og omtrent dobbelt så vanskelig matte samt et eller to andre fag som ikke har med data å gjøre.

 

Etter det jeg kan se/fått med meg så trenger en 2MX og 3MZ for å komme inn på informatikk studier samt generell studikompetanse. Vet det er noen på skolen jeg går som ble "litt" lei av at folk ikke kunne den enkleste matematikken. Har du problemer med matte, kan du ta forkurs som dekker pensum opp mot 2MX, men det er som noen andre i tråden nevnte at "matematikk for it" som jeg hadde ikke bygget noe særlig på 2 eller 3MX.

Endret av icebyte
Lenke til kommentar

5 eller 2 års master? Jeg har søkt der selv men kommer neppe inn ettersom jeg ikke har tilstrekkelig mange poeng (i forhold til fjorårskravene) eller karakter 4 i 3MX, men jeg tenkte jeg kunne ta bachelor på HiB først og så ta den 2-årige på NTNU - eller forbedre karakterene mine litt, ettersom jeg er innkalt til luftforsvaret i JANUAR, og dermed får plenty tid til å gjøre andre ting et halvt år før og etter.

 

Hvordan er opplegget der? Hvilke fag har du, hvordan ser timeplanen ut, hvilket år er du på, er det veldig krevende arbeid, hva er de vesentlige forskjellene på datateknikk og f.eks. informatikk/informasjonsteknologi/IKT? Har du ellers gode råd å komme med?

Lenke til kommentar

Ojoj, det var mange spørsmål.

Jeg går 5-årig master, snart ferdig med det første året. Det er ganske artig, og miljøet er supert. Timeplanen er ganske tettpakket, hvertfall i starten når man har matte-fag med øvinger til og denslags kjipe ting. Arbeidet er fullt overkommelig, selv om det er en drastisk overgang fra VGS (hvor man ikke behøver å gjøre noe som helst).

Jeg kjenner ikke så godt til IKT-studiet, men en av de som går IKT og ingeniørvitenskap som jeg kjenner vil hvertfall bytte over til Datateknikk.

 

Om jeg skulle gitt deg ett godt råd, så måtte det være å bruke de 2 årene du sløser på militæret fornuftig, ved å ta opp fag og holde deg i rute med å jobbe med ting, og så begynne på NTNU siden :) Jeg har hvertfall ikke angret et sekund.

Lenke til kommentar

Det aller første jeg skal gjøre, er å høre om jeg kan fremskynde (eller til nød utsette) tjenesten et halvt år så jeg slipper å bruke to år på militæret (evt. begynne på høyere utdanning og så sette skoleplassen og utdanningen på hold midt i første året. Det er jo tross alt et pensum som skal gjennomgås og de kan vel ikke være så trangsynte i forsvaret at det ikke kan ordnes?

 

Det jeg tenkte å evt. gjøre, var som sagt å ta opp igjen et par fag. Matte hadde vært greit å få bedre karakter i (jeg vipper vel mellom 2 og 3, og vi hadde en heldagsprøve i forgårs som jeg ikke tror gikk så bra), og på den måten ha en sjanse til å komme inn - ettersom primærkravet i fjor var 55,5 poeng mens ordinærkravet faktisk bare lå på 50,8 (??). Med 3 ekstrapoeng fra militæret i tillegg, skulle jeg kanskje klare det, og - jeg tror jeg har spurt rådgiver på skolen min om dette, men jeg husker ikke svaret - vet du om jeg da vil konkurrere i både primær- og ordinærkvoten? Mtp. at jeg tenker på å ta opp igjen fag?

 

Fysikk kunne jeg også tenke meg å ta opp igjen, ettersom utsiktene er katastrofale for at jeg kan ende opp med 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...