Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Søksmål fra USA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan ikke si jeg er ekspert på dette området (kan ikke si at jeg har gjort annet enn å lest et par lover), men i norge har vi jo opphavsrettlov, eller åndsverkloven som det heter (tror jeg?). Anyhoo, du har (om det er deg) brøtt både norske og amerikanske regler ved å selge det - vil tro det kan få konsekvenser.

Skrevet

Han må (antar jeg) anmelde person x til politiet i Norge, så er det opp til dem å etterforske. Eventuelt kan han vel gå til sivilt søksmål mot person x her i Norge. Er det snakk om fake merkeklær eller noe sånt?

Skrevet (endret)
Hvis en privatperson i Norge blir truet med søksmål fra en privatperson i USA for å ha solgt noe som den personen har copyright på. Hva vil skje hvis den personen saksøker? Vil det i det hele tatt skje noe som helst?

8413940[/snapback]

I praksis tar han nok kontakt med en advokat i USA som formidler saken gjennom sitt kontaktnett til en advokat i Norge, som kan anlegge søksmål mot deg her i landet etter norske prosessregler. Det kan imidlertid bli komplisert å vurdere hvilke rettsregler som skal anvendes, og dette styres i stor grad av konvensjoner mellom statene. Jeg er ikke ekspert på området, men det er i alle fall sikkert at vedkommende ikke trenger å melde noe som helst til politiet for å gå til sak mot deg her i Norge.

Endret av Radial
Skrevet

Det Radial sier er det som er mest riktig. Da det ikke er noen strafferettslig sak, trenger dem som Radial sier ikke å anmelde noe som helst til norsk politi. Ellers blir nok det meste å forløpe som beskrevet i første del av Radial sitt innlegg.

Skrevet

Personen det gjelder har fått dette på en mail:

"We can know fine you $150,000 for each of them that you have sold."

Dette har jeg veldig vanskelig for å tro med tanke på at det er snakk om 10 eksemplarer til 39kr stk og han ikke har tapt noe inntekter siden han selger i USA og personen i Norge selger i Norge.

Skrevet
Dette har jeg veldig vanskelig for å tro med tanke på at det er snakk om 10 eksemplarer til 39kr stk og han ikke har tapt noe inntekter siden han selger i USA og personen i Norge selger i Norge.

8437597[/snapback]

Om han normalt selger i Norge eller ikke har ikke mye med saken å gjøre. Salget er likevel ulovlig (også etter norsk lov).

"We can know fine you $150,000 for each of them that you have sold."

8437597[/snapback]

Jeg stusser imdlertid over rettskrivingen i sitatet ditt. Ordet "know" (å vite) betyr noe helt annet enn "now" (nå). Er dette et sitat fra mailen eller er det "gjenfortelling" abv innholdet i mailen. Hvis det er ordrett og bokstavrett gjengivelse har mailen neppe kommet via en advokat - og det er ikke sikkert det er rettighetseieren som har sendt den.

Skrevet

Jeg vil tippe langt under 15.000$ pr stykk. En norsk rett vil nok legge mer vekt på hvilket tap han faktisk har påført rettighetsinnehaveren.

Men husk: Det er ikke noe problem å få en mail til å se ut som den er sendt fra et annet sted enn den virkelig er sendt fra.

Skrevet
Men husk: Det er ikke noe problem å få en mail til å se ut som den er sendt fra et annet sted enn den virkelig er sendt fra.

8452777[/snapback]

Det lukter skøyerstreker her ja hehe...

Hvis det ikke bare faktisk er personen som har copyrighten som skremmer driten ut av personen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...