Larsmars Skrevet 18. april 2007 Skrevet 18. april 2007 Hei, håper noen har erfaring eller gode forslag til denne utfordringen. Holder på å lage et spill der man, noe alla Tower defence, kan sette ut tårn som skal skyte på gjenstander som går på en vei. Det jeg vil er at det ikke skal være mulig å sette tårn på veien gjenstandene beveger seg på. Tenkt på å dele opp veien i rektangler og så teste om musposisjonen intersecte med disse da. Også finnes det vell muligheter for å skrive opp alle ugyldige koordinater som man ikke skal kunne benytte...Alt dette er tungvint da så lurer på om det finnes en genial metode i java eller en god ide får å løse det enkelt. En metode som heter gettransparency i java men vet ikke om jeg kan bruke den på et og et pkt i bilde..bildet har bare 2 farger, veien grå og alt ant grønt.... if(e.getx().getcolor=grey) skulle vært mulig hehe Takker for alle bidrag Lars
v3g4rd Skrevet 19. april 2007 Skrevet 19. april 2007 Et par ting. Når du skal bruke flyttende objekter, så trenger du å bruke tråder, eller Threads som det egentlig heter. Det gjør at prosjektilene kjører i sin "egen prosess", om du vil - slik at du kan gjøre andre ting (som å flytte de beskutte enhetene som også trenger en egen tråd) mens objektet endrer posisjonen sin. I tillegg må du også definere "gray", som "Color.gray", bare for å være litt pirkete Hehe, java er ikke bare bare..
zulo Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Et par ting.Når du skal bruke flyttende objekter, så trenger du å bruke tråder, eller Threads som det egentlig heter. Det gjør at prosjektilene kjører i sin "egen prosess", om du vil - slik at du kan gjøre andre ting (som å flytte de beskutte enhetene som også trenger en egen tråd) mens objektet endrer posisjonen sin. I tillegg må du også definere "gray", som "Color.gray", bare for å være litt pirkete Hehe, java er ikke bare bare.. 8423492[/snapback] Du trenger egentlig ikke mer enn 1 tråd, main metoden i et spill.
Iyon Skrevet 16. mai 2007 Skrevet 16. mai 2007 (endret) Jeg vil foreslå å lage deg en datastruktur i form av en todimensjonal matrise av objekter som du selv Implementerer, f.eks. MyGameCell eller noe. Hold logikken i spillet adskilt fra GUI, altså i separate klasser. Du definerer hvilke celler som er hvilken type, og spillmotoren sjekker musetrykk eller liknende opp imot datastrukturen. Et celle-objekt kan da også settes til å peke på et tårn av en bestemt type, dersom spilleren har plassert et tårn i denne ruten, og grafikkmotoren leser dette for å tegne ut på skjerm. Hvis du ikke gjør rutene/cellene altfor store, skulle det gå fint å la dyrene/monstrene være representert som en liste med dyr-objekter i hver celle. Logikken kan bruke denne infoen for å bestemme rekkevidde på skudd osv. Du bør imidlertid tegne monstrene med litt finere presisjon enn rute for rute, du kan f.eks. la dyr-objektet peke på et Point-objekt som forteller om dette dyrets posisjon innenfor ruten, eller bare en double-variabel som forteller hvor langt f.eks. i prosent monsteret har kommet på sin vei gjennom labyrintens totale lengde. Dette kalkulerer du ut ifra vindusstørrelse f.eks. Ser at innlegget ble litt preget av klokkeslettet det ble skrevet på, men forhåpentligvis får du noe vettugt ut av det likevel! Jørgen Endret 16. mai 2007 av Ionesco
Josten Skrevet 30. mai 2007 Skrevet 30. mai 2007 Det finnes metoder for å sjekke hvilken farge en viss pixel har. Vil tro at i dette tilfellet er kanskje det det enkleste. Sjekk denne linken feks http://forum.java.sun.com/thread.jspa?thre...ssageID=9634452
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå