Gå til innhold

Forslag til Objektiv for Bryllup


Anbefalte innlegg

Hei ..

 

 

Jeg trenger forslag for hvilket objektiv jeg bør vurdere . Skal knipse masse bilder i et bryllup .Det blir mye innendør med lysrør o.l

 

Bør jeg kjøpe blitz eller kan jeg klare meg med et lyssterk objektiv .

 

Jeg har et Canon EF 28-105 F3.5-4 ,ganske ålreit linse . Vurderer å bruke den sammen med 430EX . Men er redd den ikke blid "vid" nok .

 

Har prisgrense på :3500 kr

 

Skal brukes på Canon 30D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp blits. Og bruk den masse.

 

 

Jeg har vært fotograf i 2 bryllup. Første gangen brukte jeg nesten ikke blits; Stolte for mye på min 17-55 f2.8. Ble masse dårlige bilder.

 

Andre gangen brukte jeg blitsen på kamera. Da ble det masse bra bilder.

 

Du trenger ikke å bekymre deg over om 430EXen er vid nok. Den innebygde blitsen er vid nok til 17mm.

 

Dersom den ikke er vid nok, blir ytterkantene litt mørke. Men det har ikke så mye å si. Du kan også blitse i taket der det går ann. Dette gir veldig bra resultat, men krever mer erfaring med å velge styrke på blitslys og blender.

Lenke til kommentar

Er nok mer det at 28mm er ikke vid nok . Så derfor vurderer jeg nytt objektiv til maks 3500 .

 

Ville jo helst ha noen forslag fra dere ..Men etter å sett litt mer så har jeg funnet 2 aktuelle objektiv :

 

 

- Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di II LD 3338,00

 

- Sigma 17-70 mm F2.8-4.5 DC Macro 2698,00

 

 

Det er jo prisforskjell på 650 mellom disse ,og om Tamron glasset er verdt det ?

Lenke til kommentar
Det er jo prisforskjell på 650 mellom disse ,og om Tamron glasset er verdt det ?

Ja.

 

Tester viser at Tamronen er bedre. Den er akseptabel skarp allerede ved største blender og har f/2,8 hele veien, noe som er en stor fordel.

 

Ved bruk av blits sammen med lysrør, pass på at du bruker fargefilter på blitsen for å matche lyset fra lysrørene (og sette riktig hvitbalanse).

Lenke til kommentar

Ved bruk av blits sammen med lysrør, pass på at du bruker fargefilter på blitsen for å matche lyset fra lysrørene (og sette riktig hvitbalanse).

 

 

- vet du hvor man kjøper slikt?

 

Og så har jeg god erfaring med en diffusor, type omnibounce (dvs fake fra e-bay) på blitzen, i brylluper.

 

Og den eneste som duger til å ta bilde av bord, og bordsetninger er 10-22mm, eller sigmas versjon.

Endret av jangul
Lenke til kommentar
Hei  ..

 

 

Jeg trenger forslag for hvilket objektiv jeg bør vurdere . Skal knipse masse bilder i et bryllup .Det blir mye innendør med lysrør o.l

 

Bør jeg kjøpe blitz eller kan jeg klare meg med et lyssterk objektiv .

 

Jeg har et Canon EF 28-105 F3.5-4 ,ganske ålreit linse . Vurderer å bruke den sammen med 430EX  . Men er redd den ikke blid "vid" nok .

 

Har prisgrense på :3500 kr

 

Skal brukes på Canon 30D

8408154[/snapback]

 

Kan anbefale deg disse to:

Canon EF 50mm f/1,4 USM

Canon EF 85mm f/1,8 USM

 

Har begge disse selv og de gir greit resultat :-)

 

Mvh

Ståle

Lenke til kommentar
Kan anbefale deg disse to:

Canon EF 50mm f/1,4 USM

Canon EF 85mm f/1,8 USM

 

Har begge disse selv og de gir greit resultat :-)

 

Mvh

Ståle

8417374[/snapback]

Vel, de er jo ikke videre enn 28mm de heller.

 

Jeg tror vid fastoptikk eller en god blitz ville ha vært lurt. Zoomobjektiver holder sannsynligvis ikke mål mtp på lysstyrke.

Lenke til kommentar
Er nok mer det at 28mm er ikke vid nok . Så derfor vurderer jeg nytt objektiv til maks 3500 .

 

Ville jo helst ha noen forslag fra dere ..Men etter å sett litt mer så har jeg funnet 2 aktuelle objektiv :

 

 

-  Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di II LD 3338,00

 

-  Sigma 17-70 mm F2.8-4.5 DC Macro      2698,00

 

 

Det er jo prisforskjell på 650 mellom disse ,og om Tamron glasset er verdt det ?

Ja, den er verdt det... Og de ekstra mm som du får fra Sigma, har du jo uansett dekket opp med tilsvarende (eller bedre) lysstyrke fra før. Ellers bruk ekstern blitz, gjerne bouncet i tak el.l. hvis du har mulighet...
Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt 2 linser :

 

- TAMRON SP AF 17-50mm F/2.8

- TAMRON AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro 1:2

 

Den første blir brukt til det meste,blant annet bryllupet .Mens dens andre er til fugler og vilt.

 

Har ikke noe som helst erfaring med Tamron ,så dette kan bli spennende .

Lenke til kommentar
Kan anbefale deg disse to:

Canon EF 50mm f/1,4 USM

Canon EF 85mm f/1,8 USM

 

Har begge disse selv og de gir greit resultat :-)

 

Mvh

Ståle

8417374[/snapback]

Vel, de er jo ikke videre enn 28mm de heller.

 

Jeg tror vid fastoptikk eller en god blitz ville ha vært lurt. Zoomobjektiver holder sannsynligvis ikke mål mtp på lysstyrke.

8418387[/snapback]

 

Nei det er sant, men Canon EF 28-105 F3.5-4 kan man bare glemme å bruke om man skal ta bilder uten blits. Dessuten så er det mer bruk for tele enn vidvinkel da man som regel ikke står så utrolig nærme. Vidvinkel er fint til gruppebilder.

50mm på 1,6crop er et ypperlig objektiv til denne bruken!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...