Gå til innhold

Flash-konkurrent avduket


Anbefalte innlegg

Som et verktøy for å vise data er flash helt på trynet, noe sikkert silverlight også vil bli.

Hvorfor mener du flash er helt på trynet til å vise data?

 

Det mest ekle eksempelet i flash har jo vært mangelen på støtte til å markere tekst - forferdelig overtramp på brukervennlighet. Nå vurderer jeg flash opp mot html, og der html kan maskinleses og prosesseres så er det umulig med flash. Hvor bra ranking tror du flashsiden med masse informasjon ville fått på google ... latterlig lav, den er usøkbar.

 

Flash fungerer som sagt for veldig interaktive ting som flash-spill og videovisning (noe vi bruker flash til selv, nettopp fordi det ikke finnes noe annet alternativ).

8411369[/snapback]

 

bare sleng på "usynlig tekst" i koden. Google regelemanget er ganske klart på at ting skal presanteres for motoren som det presanteres for brukeren. Mao de har ikke noe imot usynlige linker sålenge innholdet er på siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SVG er på en måte en annen tilnærming på problemet. Istedenfor å lage en separat løsning som Flash, er SVG utviklet av W3C for å integrere med eksisterende webteknologier og kan for eksempel bruke CSS til styling. SVG er jo også XML og glir godt inn sammen med XHTML.

Så SVG gir til noen av mulighetene til Flash samtidig som fordelene med HTML-beholdes i mye større grad, men jeg tviler sterkt på at folk plutselig vil begynne å bruke SVG fremfor Flash. Litt synd, men Flash har etterhvert blitt en platform mens SVG bare er et format og mange utviklere vil nok (dessverre) føle seg mer tiltrukket av Flash, selv om mulighetene med SVG også er enorme.

Samtidig er jo Microsoft som vanlig en stor gledesdreper da de ikke har lagt til noen SVG-støtte til IE i det hele tatt.

 

kjeklulf: Jeg legger debatten vår død, siden det tydeligvis er meningsløst å diskutere. Når du selv gjør det du påstår at jeg gjør (Post #56) fremfor å se nøyere på hva jeg har skrevet ser jeg ikke noe point.

Lenke til kommentar
Du mangler helt grunnleggende forståelse av hvordan Flash fungerer og kan fungere tydeligvis. Alt du etterlyser er fullt mulig i Flash. Det er programmereren som avgjør om tekst skal være markerbar eller ikke. Hvor får du det fra at tekst i Flash ikke er maskinlesbar og prosesserbar? Dette er det reneste tøv.

8411489[/snapback]

 

Det eneste jeg har vært med å lage i flash er videoavspilleren vi bruker her i hardware-nettverket, utover det har jeg aldri fått servert en problemstilling som har vært av den art at flash har vært et alternativ. Så, ja, jeg har lite peiling på hva flash kan og ikke kan, men jeg tar det for gitt at de som jobber med dette, i alle fall en liten andel av de, vet hva teknologien kan og faktisk bruker det.

Når jeg da, som bruker, aldri har sett en flash-side som har vært i nærheten av bra så er det selvsagt mulig at det ikke finnes bra flash-utviklere i verden, men er det mer sannsynlig enn at flash er laget slik at det gjør det for vanskelig å lage bra produkter med?

Jeg påstår ikke dette, jeg spør, som sagt har jeg bare observert den virkelige verden, og jeg etterhvert har utviklet et vist automatisk filter hvor jeg lukker flashsider om 1) den spiller lyd automatisk 2) splash-animasjon/splash-screen før jeg får noe jeg faktisk vil se 3) den har lang lastetid.

 

Jeg titter gjerne på godt utførte flash-sider om du kan gi meg noen lenker.

 

Om flash støtter å lage produkter som ikke føles som en stor proprietær murkloss men at det ikke lages slike produkter så betyr det enten at flash oppfordrer svært aktivt til at det for all del ikke må lages slike løsninger, eller så er flash-miljøet utrolig glad i proprietære murklosser eller rett og slett bare uvitende.

 

bare sleng på "usynlig tekst" i koden. Google regelemanget er ganske klart på at ting skal presanteres for motoren som det presanteres for brukeren. Mao de har ikke noe imot usynlige linker sålenge innholdet er på siden.

Det er grisete og stygt til tusen, og selv om det er et alternativ så kvalifiserer det overhodet ikke som et akseptabelt et. Om det er måten du gjør flash-innhold åpent så holder jeg veldig hardt fast ved at flash er totalt på trynet for å vise informasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...