Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Analysere et TV-program ? Hvordan ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi har som oppgave å analysere et TV-program imorgen på skolen. Går VG1 almennfaglig.

Jeg har vært vekke en stund fra skolen nå, grunnet nakke problemer. (Ble påkjørt i Spania.) Så, jeg har ikke fått vite noe særlig om hvordan man analyserer et TV-program.

Er det noen som har en "guide" på hvordan man analyserer et TV-program? Hvilke emner man skal skrive osv.

Takker meget for hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja. Jeg hadde planer om å analysere enten "Lost" eller "Prison Break"

Når jeg mener analysere, mener jeg slik man gjør under en analyse av en novelle/roman etc.

Skrevet

Generell handling, karakterer, målet til karakterene, hva slags hindringer de må overkomme, hvilke karakterer som er hvilken type, og så videre. Kan du ikke spørre noen i klassen din?

Skrevet

Jeg går Medier kommunikasjon og vi hadde disse oppgavene for ikke så lenge siden, er litt mer spesifikt enn bare "Analyser et tvprogram"

Oppgave 1

Presenter for klassen en programserie i TV som du liker å se  på. Hvorfor ser du på programmet? Hva er bra? Hva er dårlig? Hvem er målgruppen? Hva slags sjanger er det? Hvordan er filmspråket? Hvilke fortellerteknikker og virkemidler blir brukt i programmet? Hva tror du er formålet med programmet? Beskriv programserien ut fra kommunikasjonsmodellen som du lærte i kapittel 1: mål-sender-budskap-kanal-mottaker-resultat-tilbakemelding/kontroll (og støy).

Oppgave 2

Ta for deg en fjernsynsserie som du pleier å se. Lag en liste med beskrivelse av personene som deltar i serien. Har noen av dem forandret seg i løpet av den tiden du har fulgt med på serien? Hvilke trekk er typiske for kvinnene i serien? Hvilke trekk er typiske for mannen i serien?  Hvilken dramaturgisk modell er serien bygd over?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...