Gå til innhold

Bygge en generator


Anbefalte innlegg

Har i en lengere periode hatt en sterk paranoia for at tredje verdenskrig skal bryte ut. Derfor har jeg bestemt meg for å anskaffe en generator. Den vil jeg bygge selv.

 

Utgangspunktet motormessig er:

1) Brigs & Stratton -gressklipper-motor

2) Puch Maxi 2-takter fra 1975

 

Spørsmålet videre er: Hvordan skal jeg bygge en slik konstruksjon, for å gjøre den sterk nok til å leve i mange år? Hvilke komponenter trenger jeg? Og, hvordan kobler jeg de sammen?

 

Regner med å trenge: motor - drivverk - generator - batteri - spenningsmåler (eller noe som skrur av motoren når batteriet er fult) - stål nok til å lage en ramme. Samtidig er det vell viktig å påpeke at strømmen fra en bilgenerator er på 12V. Jeg vil gjerne ha stikkontakt.

 

Har googla det, men er lite vettugt som kommer.

 

Økonomisk / En nesten-gratis er det jeg leter etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

WWIII har brudt ut, skal vi tro de folkevalgte :hmm:

 

Men ok, De har tenkt å bygge en generator, Just in Case.

 

Forsøk på oppskrift.

 

En bil generator gir ikke 12volt strøm. men derimot 12 volt spenning.

 

Strømmen varierer ifra merke til merke.

 

Har i begge mine Volvo, Bosch 12 Volt 100 A. De gir 100 A på 6000 RPM. Eller rundt 3000 RPM på bilmotoren.

 

Motoren De skal ha må kunne levere en effekt kurve som går like høyt eller høyere enn den effekten De skal ta ut.

 

Hjulet på driverksmotoren kan være dobbelt så stort som hjulet på generator.

 

Men, så kommer det til drivstoff, bensin kan en gå fort tom for i en krig, visst De ikke har gravd en rørgate til en av de mange hemmelige depoene vi har rundt i Norge :ph34r:

 

Så hva vil De drive det med ? og hvorfor vil De ha dette tilgjengelig ?, alle væsker som kan drive de aller fleste motorer er rimmelig fort tømt, så ??

 

Eller De kan satse på solceller, men det forutsetter at det ikke blir en Atom krig, med dertil Atomvinter.

 

Vindmøller, tja si det :ermm: En vil jo få noen kraftige vinder etter "the big bang" men ingen av dagens vindmøller er beregnet for det. Og ikke det som De tenker på.

 

Så nå er jeg spent på hva de skal bruke en eventuell generator for.

 

Lykke til

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar

Les her:

 

http://home.lyse.net/sondre/Gamle%20sider/aggregat.htm

 

 

Hva trenger du egentlig strøm til ?

 

Hvor mye trenger du?

 

I krisetider, vel regner med du kan glemme bensin og oljer som diesel. Iallfall etter en stund.

 

Du har ved, vind og sol.

 

Solceller er utrolig kostbart. Vindmølle er en mulighet, hvis du har en egnet sted.

 

Du kommer ikke bort fra at dette kan bli koste deg litt.

 

Hvis du ikke har kunnskap innen mekanikk og elektro, så råder jeg deg til å kjøpe et brukt strømaggregat til en tusenlapp og call it a day..

 

 

ja... drivstoff er veldig aktuelt! Solcelle, vindkraft (mer synlig = lite lurt??)... eller kanskje egenbehandlet rapsolje (eller pomfrittfett) på en dieselmotor kan kanskje gjøre susen?

8386793[/snapback]

Lenke til kommentar

Å bygge en generator virker jo som en god ide.

 

Har desverre sett dyre, proffe generatorer som leverer spisseffekt på 400Volt på høyt turtall. Ta det likevel som en utfordring å få det kalibrert til 227.5V til 240V. Spenning.

 

Strøm måles i Ampere og angir hvor mange apparater som kan trekke strøm til enhver tid. Sagt på annen måte så kan kabler med 1.5 Kvadrat mm2 føre gjennom maks 10 Ampere før sikringen ryker i tavla/sikringskapet.

 

Det kan bli en hel del arbeid utover det du først har tenkt men ikke gi opp. Spør heller etter hjelp her i forumet hvis det stoper på noe.

 

GARDNR :cool:

Endret av GARDNR
Lenke til kommentar

På høyt turtall?

 

En slik generator du snakker om, har konstant turtall. f.eks 3000 eller 1500 rpm.

 

 

Å bygge en generator virker jo som en god ide.

 

Har desverre sett dyre, proffe generatorer som leverer spisseffekt på 400Volt på høyt turtall. Ta det likevel som en utfordring å få det til å funke 227.5V til 240V.

 

Det kan bli en hel del arbeid utover det du først har tenkt men ikke gi opp. Spør heller etter hjelp her i forumet hvis det stoper på noe.

 

GARDNR :cool:

8386932[/snapback]

Lenke til kommentar

Tøft prosjekt du har tenkt å sette i gang med.

 

Det beste ville vært å bygge om motoren til å kunne svive på diverse drivstoffer. (Dette er nok lettest å få til med en diesel motor).

 

Elektronisk forgasserstyring så motoren øker turtallet under belastning er nok heller ikke å forakte. Men dette er nok dessverre ikke robust nok til å overleve en emp.

Lenke til kommentar

Med tanke på langsiktig forsyningssikkerhet burde du kanskje droppe forbrenningsmotorer til fordel for varmemotorer? Med stirlingmotor eller dampturbin trenger du bare en varmekilde, spiller liten rolle om du fyrer med gass, bensin, ved eller konsentrert sollys. Dessuten får du høyere virkningsgrad.

 

I know, denslags motorer *kan* være litt vanskelig å få tak i. :(

Lenke til kommentar
Med tanke på langsiktig forsyningssikkerhet burde du kanskje droppe forbrenningsmotorer til fordel for varmemotorer? Med stirlingmotor eller dampturbin trenger du bare en varmekilde, spiller liten rolle om du fyrer med gass, bensin, ved eller konsentrert sollys. Dessuten får du høyere virkningsgrad.

 

I know, denslags motorer *kan* være litt vanskelig å få tak i. :(

8396015[/snapback]

 

Hei, kan De fortelle hva De har kommet over av info ?

 

Og nei, jeg er ikke redd for at det "smeller". Men "gratis" energi er vell ikke å forakte ?!

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar

Lite konkret dessverre. Leter i grunn etter matnyttig info selv. ;)

 

Dampturbiner er ganske utbredt i kraftverk, både kjernekraftverk og kull/oljefyrte. Virkningsgraden er typisk 60% eller bedre men skal i følge wikipedia kunne økes opp til 90% De har vel også en viss utbredelse i skip og har vært forsøkt brukt i lokomitiver men jeg har aldri hørt at noen har brukt dem i mindre kjøretøyer eller generatorer til hus og hyttebruk. I grunn synd siden en vedfyrt generator hadde vært perfekt på hytter rundt forbi.

 

Stirlingmotorer er vel enda mer eksotiske. Jeg har hvertfall ikke funnet info om praktiske bruksområder for hvermannsen.

 

Jeg mistenker at begge motortyper vil være svært dyre i innkjøp per watt selv om de kanskje vil være billige i drift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...