Gå til innhold

Trenger hjelp til å komme på nett:)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra dine tidligere tråder tipper jeg du fortsatt bruker ubuntu dapper drake 6.06.

 

Da kan du prøve å installere network-manager.

Har du trøbbel med et trådløst nettverkskort?

Dette kan ofte ordnes ved å installere network-manager og en applet, network-manager-gnome eller knetworkmanager.

 

Skriv kommandoen iwconfig i en terminal eller konsole.

lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

eth1      unassociated  ESSID:""  
        Mode:Managed  Channel=0  Access Point: Not-Associated  
        Bit Rate:0 kb/s   Tx-Power=20 dBm   Sensitivity=8/0  
        Retry limit:7   RTS thr:off   Fragment thr:off

Her er eth1 et trådløst nettverkskort, mens eth0 er et kablet nettverk og lo er loopback. Hvis du får opp en enhet som det står noe annet enn "no wireless extentions" bak, er alt du trenger å gjøre å installere network-manager.

 

I ubuntu kan network-manager installeres slik:

sudo aptitude install network-manager network-manager-gnome

For Kubuntu kan du bytte ut network-manager-gnome i denne kommandoen med knetworkmanager (kan også hete network-manager-kde i noen distribusjoner).

 

Nå kan du logge ut og inn igjen. Da skal det ha kommet opp et nytt ikon i notification area på panelet, hvor du nå kan kontrollere både det trådløse og det kablede nettveket ditt. NB! Den trådløse nettverksenheten må være slått av i gnome eller kdes ordinære nettverkskonfigurasjonsverktøy for at network-manager skal kunne kontrollere nettverkskortene. Fjern haken forran det trådløse nettverkskortet i System->Administration->Network(ing) i gnome, og tilsvarende verktøy dersom du bruker KDE.

Lenke til kommentar
Hva mener du med lete rundt på nettet for å finne rette pakken? aptitude laster både ned og installerer for deg.

 

Hva vil du ha link til?

8378636[/snapback]

 

Har ikke internett på den pcèn som det er Linux på, drivere til network-manager :blush:

Lenke til kommentar
Du må nok komme med litt mer informasjon enn det før noen kan hjelpe deg er jeg redd.

8377787[/snapback]

 

Jeg har installert driveren til den lille D-Link saken min, etterpå har jeg gått på System/Administration/Networking.... Så valgte jeg "wierless connection" og trykte så på properties. Så huka jeg av for "Enable this connection", fant navnet på nettverket, så valgte jeg "Hexadecimal" og skreiv inn WEP nøkkelen. Til slutt så satte jeg cunfiguration på DHCP og trykte ok. Da sto det at den tråløse forbindelsen var aktivert og jeg trykte ok en gang til. Så trykte jeg på den "Globusen", og prøvde å komme inn på sider men det gikk ikke. Hvorfor går ikke det? Var det bedre forklart :)

Lenke til kommentar

Du kan finne alle pakkene du trenger på http://packages.ubuntu.com. Disse trenger du:

network-manager og network-manager-gnome.

Disse er avhengig av en del andre pakker. Hos meg måtte jeg i tillegg installere disse:

dhcdbd, libnl1-pre6 og libnm-util0. Det kan være andre avhengigheter hos deg (litt avhengig av hva som er installert på maskinen din fra før), så du må muligens installere andre pakker i tillegg. Sjekk i så fall her: http://packages.ubuntu.com/dapper/net/network-manager

Lenke til kommentar

Nå har jeg installert de pakkene... Hva gjør jeg så? Oppe til høyre på skrivebordet så er det en sånn nettverksgreie. Der står det at nettverket er disabled, men jeg får ikke enable det :hmm: pluss at jeg må aktivere det tråløse greiene når jeg har starta opp maskina.

Endret av lurte
Lenke til kommentar
Kan du poste filen /etc/network/interfaces her?

8381692[/snapback]

 

auto lo

iface lo inet loopback

 

auto rausb0

 

iface rausb0 inet dhcp

pre-up ifconfig rausb0 up

pre-up ifconfig rausb0 down

pre-up iwconfig rausb0 essid *******

pre-up iwconfig rausb0 key *******

pre-up dhclient rausb0

wierless-essid ******

wierless-key ******

Lenke til kommentar
OK, skriv følgende i en terminal:

sudo cp /etc/network/interfaces /etc/network/interfaces_backup
gksudo gedit /etc/network/interfaces

Fjern alt untatt disse to linjene:

auto lo
iface lo inet loopback

Restart maskinen.

8381903[/snapback]

 

Da har jeg gjort det, så da :)

Endret av lurte
Lenke til kommentar
Får du ikke koblet på internet? Har det kommet et ikon oppe til høyre? Hva skjer?

8382122[/snapback]

 

Jeg kommer ikke inn på internett, ikonet oppe til høyre viser no network connection. Men det står inn på network settings at jeg må config da... Men jeg måtte vell ikke bruke alle commandoene, skreiv gksudo gedit /etc/network/interfaces og fjerna det du sa. Jeg måtte vell ikke bruke alle?

Endret av lurte
Lenke til kommentar
Den første kommandoen er var bare for å ta backup av filen i tilfellet du ville gå tilbake til den siden.

 

Ser ikonet slik ut (markert med rødt): 1.png

8382249[/snapback]

 

Nei,men som de to skjermene til høyre. Bare at det står en sånn trekant over, med !(utropstegn) i....

Lenke til kommentar

Nå kom det bare opp en til, hmmm... På den D-Link greia så lyser til og med den "Lnk" lyset... Men når jeg skriver iwconfig i terminalen så står det masse greier, blant annet "Rx invalid crypt:0" og "Rs invalid frag" kan det ha noe å si?

Endret av lurte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...