Gå til innhold

STALKER, skikkelig minnesluker!


Anbefalte innlegg

Tro det eller ei, dette spillet spiser minne mer enn Gothic 3 og Oblivion. Jeg var skuffa over at jeg ikke kunne spille STALKER med dynamic lightning, men nå som jeg har fått meg 2GB med kvalitetsram (les; OCZ 2GB PC6400 Enthusiast RAM) kjører spillet smertefritt. Før hadde jeg bare 1GB og da var det helt uspillbart med dynamic lightning på.

 

Når jeg kjører spillet på nesten full grafikk og dynamic lightning vises det i taskmanager at jeg bruker hele 1.37GB minne. Så tenkte jeg kunne gi en heads up, for jeg tror det er flere enn meg som har slitt med dette. Har du bare en 1GB RAM, så kjøper du 1GB til, så enkelt er det. :thumbup:

 

Specs;

C2D E6600 @ 2.7ghz

Radeon X1950XT 256MB

2GB PC6400 RAM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 1GB ram, og kjører Stalker med full dynamic lighting knirkefritt. Jeg har også ellers full kvalitet på skygger, og alt av skygger skrudd på - eneste unntaket er grass shadows, som blir litt for mye.

 

Å skru ned f.eks. grass density til 50% påvirker nesten ikke hvordan spillet ser ut, men hjelper også veldig på ytelsen. Andre slike småting er det også som kan gjøre spillet mindre tungt, uten å påvirke grafikken nevneverdig. STALKER ser veldig pent ut uten absolutt alle instillinger skrudd til topps, og jeg har på motion blur i tillegg. Fremdeles uten problemer.

Lenke til kommentar
altså S.T.A.L.K.E.R. er da MYE mindre krevende en Oblivion, er ikke så god grafikk på S.T.A.L.K.E.R. engang :ermm: har alt på fult ja, er altid et must på spill ;)

8371911[/snapback]

 

 

FEIL!!

 

Har 8800GTS kort, AMD Athlon 4600 X2 CPU og 1GB DDR1Minne og S.T.A.L.K.E.R fungerer ikke på min pc, samme med ArmA, uansett om jeg kjører høyeste grafikk, eller laveste..

S.T.A.L.K.E.R fungerer på LAN da, da det er mye mindre mapps vel å merke..

 

Men Oblivion prøvde jeg i går, bare for å se hvordan det var, skrudde alt på fullt, 1280*1024, alt på MAXIMUM (Max viewing distance, max på absolutt ALT), FULL-HDR og det som ellers kan skrus på, det gikk knirkefritt, hadde 60FPS "inne" (Vel å merke var V-Synch skrudd på, for liker ikke at bildet "klippes på midten".) og 30-40FPS ute.

Og dette er med 1GB DDR Dual Channel 400MHz RAM.

Vetke om det er minnet, eller om det er skjermkortet eller CPU som gjør at ArmA og S.T.A.L.K.E.R går som ei trillebår i ei steinrøys, kanskje kombinasjonen, hvem vet..

Men Oblivion er PIECE of cake på mitt system iaffal..!!

Lenke til kommentar

Jeg er nå skuffa over S.T.A.L.K.E.R. jeg trodde det skulle lagge av og til på full grafikk, men nei :ermm: er jo ikke noe bra grafikk på S.T.A.L.K.E.R. så noe veldig krever det ikke.

kan godt vær det krever mer en oblivion, men vist det er sånt så er det bare dårlig, etter som full grafikk på oblivion er bedre en på S.T.A.L.K.E.R.

Lenke til kommentar
Jeg er nå skuffa over S.T.A.L.K.E.R. jeg trodde det skulle lagge av og til på full grafikk, men nei :ermm:  er jo ikke noe bra grafikk på S.T.A.L.K.E.R. så noe veldig krever det ikke.

kan godt vær det krever mer en oblivion, men vist det er sånt så er det bare dårlig, etter som full grafikk på oblivion er bedre en på S.T.A.L.K.E.R.

8372084[/snapback]

 

Vel, kanskje Oblivion er bedre optimisert enn S.T.A.L.K.E.R.. Det ser bedre ut, og det går bedre! Men du må ha en High-end PC for å kunne kjøre det, det funkre ikke på alt av PC'er.

Men på de fleste pcer (Low/Mid-end), så går S.T.A.L.K.E.R smooth som faen, men på veldig mange "High-end" pc rigger så virker det som om at S.T.A.L.K.E.R krever det 4 dobbelte!! Og det på samme grafikken.

Refererrer til denne posten på forumet.

Lenke til kommentar
HVA? går det ann?? et spill som drar enda mer minne enn Gothic 3...omg!

Jeghar prøvd S.T.A.L.K.E.R litt, bra stemmning, men kan ikke si jeg har merket noe til noe memory leak da.

8372135[/snapback]

 

Nei men nå har du jo 2Gigg med DDR2 Minne, folk som har litt mindre minne, kan egentlig bare glemme å kjøre det..

Selv om han som satt ved sia meg på TG hadde CRAP PC... AMD 2800+ (single core), Radeon 9800 skjermkort, og 1Gigg med dritt ram :p

Og han kjørte det på 1024, og medium på detaljer..

På min pc, så funka stalker ikke.. :/

Jeg har samme ammount med RAM, MYE bedre skjermkort, samme Windows som han, MYE bedre CPU, så skjønner liksom ikke hvorfor Stalker ikke går på min PC, selv med alt på LOW, og laveste oppløsning..!

La meg si det sånn, Stalker går bedre på min pc med 1280*1024, AA/AF på fullt, og alle detaljer på maximum, enn det det gjør på 640*480, lightning av, AA/AF av osv..

Har 3-5FPS på stalker.. Med min pc atm.

Oblivion går som sagt Knirkefritt når jeg har maxxa ALT av stuff, samme gjør BF2148 og C&C3 osv..

Endret av Shaper^
Lenke til kommentar
HVA? går det ann?? et spill som drar enda mer minne enn Gothic 3...omg!

Jeghar prøvd S.T.A.L.K.E.R litt, bra stemmning, men kan ikke si jeg har merket noe til noe memory leak da.

8372135[/snapback]

 

Nei men nå har du jo 2Gigg med DDR2 Minne, folk som har litt mindre minne, kan egentlig bare glemme å kjøre det..

Selv om han som satt ved sia meg på TG hadde CRAP PC... AMD 2800+ (single core), Radeon 9800 skjermkort, og 1Gigg med dritt ram :p

Og han kjørte det på 1024, og medium på detaljer..

På min pc, så funka stalker ikke.. :/

Jeg har samme ammount med RAM, MYE bedre skjermkort, samme Windows som han, MYE bedre CPU, så skjønner liksom ikke hvorfor Stalker ikke går på min PC, selv med alt på LOW, og laveste oppløsning..!

La meg si det sånn, Stalker går bedre på min pc med 1280*1024, AA/AF på fullt, og alle detaljer på maximum, enn det det gjør på 640*480, lightning av, AA/AF av osv..

Har 3-5FPS på stalker.. Med min pc atm.

Oblivion går som sagt Knirkefritt når jeg har maxxa ALT av stuff, samme gjør BF2148 og C&C3 osv..

8372203[/snapback]

 

Er vel mest pga skjermkortet ditt tror jeg, husker jeg så et par videoer av kortet osv, de sa det at kortet ville kjøre bedre på høy oppløsning, ble anbefalt at du kjørte 1600x1280 hvis jeg husker riktig for å få det mest optimale i noen spill, om det er årsaken i ditt tilfelle er jeg ikke sikker på da^^

Lenke til kommentar
HVA? går det ann?? et spill som drar enda mer minne enn Gothic 3...omg!

Jeghar prøvd S.T.A.L.K.E.R litt, bra stemmning, men kan ikke si jeg har merket noe til noe memory leak da.

8372135[/snapback]

 

Nei men nå har du jo 2Gigg med DDR2 Minne, folk som har litt mindre minne, kan egentlig bare glemme å kjøre det..

Selv om han som satt ved sia meg på TG hadde CRAP PC... AMD 2800+ (single core), Radeon 9800 skjermkort, og 1Gigg med dritt ram :p

Og han kjørte det på 1024, og medium på detaljer..

På min pc, så funka stalker ikke.. :/

Jeg har samme ammount med RAM, MYE bedre skjermkort, samme Windows som han, MYE bedre CPU, så skjønner liksom ikke hvorfor Stalker ikke går på min PC, selv med alt på LOW, og laveste oppløsning..!

La meg si det sånn, Stalker går bedre på min pc med 1280*1024, AA/AF på fullt, og alle detaljer på maximum, enn det det gjør på 640*480, lightning av, AA/AF av osv..

Har 3-5FPS på stalker.. Med min pc atm.

Oblivion går som sagt Knirkefritt når jeg har maxxa ALT av stuff, samme gjør BF2148 og C&C3 osv..

8372203[/snapback]

 

Er vel mest pga skjermkortet ditt tror jeg, husker jeg så et par videoer av kortet osv, de sa det at kortet ville kjøre bedre på høy oppløsning, ble anbefalt at du kjørte 1600x1280 hvis jeg husker riktig for å få det mest optimale i noen spill, om det er årsaken i ditt tilfelle er jeg ikke sikker på da^^

8372256[/snapback]

 

Haha, men jeg har jo 3 FPS på 640*480, også har jeg kanskje 5 eller MAX 9 FPS på 1280..

Er ikke mye forbedring skal jeg si :p

Så.... tviler. :p

Lenke til kommentar

Synes ikke S.T.A.L.K.E.R. bruker alt for mye minne... Gothic 3 er mye verre, det bruker faktisk opp RAMen! Har blitt slengt ut i Windows en haug av ganger med "out of memory" feil... med 3GB RAM skulle ikke det være et problem synes jeg.

 

På mitt system så kjører S.T.A.L.K.E.R. i alt fra 20-50 FPS alt etter hvor jeg befinner meg i spillet. Da har jeg skrudd på maks grafikk på alt untatt Anti Aliasing. Grass shadow, Sun shadow og alt det der er maksa ut.

 

S.T.A.L.K.E.R. ser forresten mye bedre ut enn Oblivion på alt annet enn tekstur oppløsning og 3D modeller. De dynamiske skyggene i S.T.A.L.K.E.R. gruser Oblivion, for Oblivion manglet faktisk dynamiske skygger på de fleste objekter! S.T.A.L.K.E.R. ser heller ikke like ille ut med HDR som Oblivion. Det skinner liksom ikke så mye av alt :p

Lenke til kommentar

Mitt system

 

amd 3200+

1 gig ram

7800gt

 

har ca 1-2 fps!! Må være noe seriøst feil et sted. prøvd med forskjellige settinger

men det har nesten ingen innvirkning. Har siste nvidia drivere.

 

Noen andre som har systemer som bør kunne kjøre dette men som har probs?

 

Synes jeg hører lignende historier rundt omkring. Mulig det er noen hardware kombinasjoner, eller driver greier som gjør at STALKER står helt stille hos noen, og kjører smertefritt hos andre.

Lenke til kommentar
Synes ikke S.T.A.L.K.E.R. bruker alt for mye minne... Gothic 3 er mye verre, det bruker faktisk opp RAMen! Har blitt slengt ut i Windows en haug av ganger med "out of memory" feil... med 3GB RAM skulle ikke det være et problem synes jeg.

 

På mitt system så kjører S.T.A.L.K.E.R. i alt fra 20-50 FPS alt etter hvor jeg befinner meg i spillet. Da har jeg skrudd på maks grafikk på alt untatt Anti Aliasing. Grass shadow, Sun shadow og alt det der er maksa ut.

 

S.T.A.L.K.E.R. ser forresten mye bedre ut enn Oblivion på alt annet enn tekstur oppløsning og 3D modeller. De dynamiske skyggene i S.T.A.L.K.E.R. gruser Oblivion, for Oblivion manglet faktisk dynamiske skygger på de fleste objekter! S.T.A.L.K.E.R. ser heller ikke like ille ut med HDR som Oblivion. Det skinner liksom ikke så mye av alt :p

8373499[/snapback]

HAHA, grafikk på Doom3 er jo bedre, begyner å bli gammelt det, Oblivion på MAKS er så MYE mye bedre en "S.T.A.L.K.E.R."

Lenke til kommentar
er jo bedre grafikk på doom3 :yes: , eneste plassen S.T.A.L.K.E.R. er bra er på intro vidoen :!:

8374821[/snapback]

 

Her går det jo litt på hva du definerer som bra grafikk. For ja, jeg skal si meg enig i at doom 3 har både bedre våpenmodeller og karakter modeller. Derimot er lyssettingen i S.t.a.l.k.e.r. Noe for seg selv. Hvis du ikke har spillt spillet igjennom på maks vet jeg faktisk ikke om du kan bedømme det. Jeg har spillt igjennom både oblivion og doom3 og må si at lyssettingen og det dynamiske lyset i dette spillet er noe for seg selv.

 

For øvrig sliter jeg selv også med å få kjørt det på fullt. Jeg kan tweake meg til å kjøre det noenlunde smertefritt på høyeste, men vi snakker type 20 fps.

 

Kjører core2duo 2.0ghz, 2gb ram og gf 7600gs 512mb.

 

Burde vel holde ? er jo trass alt et dx9 spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...