Gå til innhold

Kina mot dataspillavhengighet!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Åtte departementer i Kina har fått beskjed om at kampen mot dataspillavhengighet starter 15. april.

Ved å regulere dataspillprodusenter og nettspillselskaper vil myndighetene forby barn og ungdom å spille mer enn tre timer sammenhengende.

Rundt 137 millioner personer spiller jevnlig dataspill på nettet i Kina. Over 20 millioner av dem, altså 15 prosent av brukerne, er barn og ungdom under 18 år.

Kinesiske myndigheter har bedt selskapene om å installere programmer for å kunne regulere spilletiden på internett. For å få tilgang til spillet på internet, må den enkelte brukeren i Kina legge inn navn, personnummer og et annet ID-nummer.

Personer under 18 år som spiller i flere timer, vil oppleve at spillene blir kjedeligere etter hvert. Det vil nemlig bli satt begrensninger på hvor mange poeng de kan spille inn.

Det nye reglementet tilsier at spillerne kan tjene flest poeng de første tre timene av spilletiden. To timer senere vil spillerne kun få mulighet til å samle halvparten. Etter den femte timen forsvinner muligheten til å tjene flere poeng.

- Reglementet rettes mot yngre spillere som ikke klarer å begrense sin spilletid, kommenterer Kou Xiaowei i den statlige instansen for Presse og Tidskrift til det kinesiske pressebyrået Xinhua.

Etter 15. april vil dataspillprodusenter og nettspillselskaper få tre måneders periode for å tilpasse seg til de nye reglene. Nettsidene som ikke har endret innen 16. juli vil bli lagt ned av kinesiske myndigheter.

Hvor ellers enn Kina?

Link.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke helt bra å tilbringe aaalt for mange timer forran pc-en. :shrug:

Det irriterer meg at jeg har så stor interesse for det ... For i og med at det er det jeg liker så tilbringer jeg jo mye av fritiden forran pc-en ... akkurat som en som liker fotball spiller fotball.

Skrevet

Ikke helt ferdig med diktaturet der borte, nei.

Jeg håper inderlig at spillprodusenter som ikke er basert i Kina (jeg regner med dette omfatter dem også) ikke gjør som de får beskjed om, men dersom det skulle koste dem hele det kinesiske markedet, legger de seg sikkert flate.

Skrevet

Hmm, kanskje lurt fra den ene siden, men sånn som den vestlige verden er er de allerede i gang med å rope diktatur :hrm:. La folka gjøre som de vil, hvis de mener det er best så finner de ut av det etter å ha prøvd dette....

Håper hendelsen fra '89 ikke gjentar seg da...

Skrevet

ja, for å forby mye spilling kommer til å hjelpe

/sarkasme

Hvorfor er det "ingen" spilleavhengige i Vestlig land? Hvorfor tar ingen i vestlige selvmord når de dør i EQ2, WoW GW etc?

Tror folk i Kina tar virkelighets-flykten til ekstreme nivåer fordi miljøet de lever i er såpass ekstremt. Og er det et sted Kina ikke har hatt kontroll over enda så er det spillverdenen. Når den "eneste" friheten de har blir tatt fra dem er det ikke rart de foretar simultan-selvmord med lvl 70'n sin i WoW.

Ikke skyld på brukeren for en feil i systemet!

Skrevet (endret)

tordenflesk, nå skal jeg ikke gå inn på en stor diskusjon, men tenkte jeg skulle nevne at i østlige land er ikke selvmord det samme morale og sosiale tabuet som det er her i vesten, så terskelen er mye lavere.

Jeg er ikke noen tilhenger av sensur, og jeg har vanskeligheter med å se på "begrensninger for folkets beste" som noe annet enn nettop det. Og de som tror slikt kun forekommer i østen tar sørgelig feil.

Men nok politikk.. har sur nok mage som det er.. Men for å se det på den lyse siden, kanskje det blir mindre goldfarmers nå?

Endret av slash
Skrevet

Så er også spillundustrien mye mer etablert i enkelte østlige land iforhold til Europa. Prøv å sett dere inn i deres situasjon. Dette er ikke noe annerledes enn Norge som forbyr spilleautomater og gambling for å sikre monopol. Du kan være sikker på at andre land ler hardt av oss p.g.a. våre forbud.

Skrevet

Spille avhengihet i spill er faktisk et stort problem. Tror faktisk alle kjenner minst en som gjør det dårlig på skolen fordi de rett og slett spiller i stedet for og gjøre andre ting. Har faktisk sett tall som viser at minst 40% av MMO spillere faktisk er avhengie til en vis grad. Dessuten hører jeg støtt om folk som slutter på skole etc fordi de rett og slett prioriterer spill over studier/jobb.

Tro det eller ei men spilleavhengihet er faktisk et problem.

Skrevet

Syns dette er et bra tiltak jeg. (MERK: litt ekstremt såklart, men det er det eneste som fungerer) At unge skal ødelegge framtiden sin ved å sitte klistret til pc-skjermen dag ut og dag inn syns jeg er for kjipt.

fysj jeg hørtes gammel ut der.

Skrevet
Syns dette er et bra tiltak jeg. (MERK: litt ekstremt såklart, men det er det eneste som fungerer) At unge skal ødelegge framtiden sin ved å sitte klistret til pc-skjermen dag ut og dag inn syns jeg er for kjipt.

8367838[/snapback]

Enig med Villanden, det er et ekstremt tiltak, de spiller jo ekstremt mye der nede også :dontgetit:. Kina gjør framgang som bare F, landet kan ikke utvikle seg ved å ha ca 1/10 av befolkningen klistret til dataskjermen. Synes at denne regelen var god jeg.

Skrevet

8367838[/snapback]

Enig med Villanden, det er et ekstremt tiltak, de spiller jo ekstremt mye der nede også :dontgetit:. Kina gjør framgang som bare F, landet kan ikke utvikle seg ved å ha ca 1/10 av befolkningen klistret til dataskjermen. Synes at denne regelen var god jeg.

8368476[/snapback]

Enig med Villanden og specnaz91, men så speler jo ikkje eg so mykje MMORPG heller då. Blir meir Strategi og RPG (ikkje MMO) på meg. Kanskje litt Action også.

Skrevet
Enig med Villanden, det er et ekstremt tiltak, de spiller jo ekstremt mye der nede også  :dontgetit:. Kina gjør framgang som bare F, landet kan ikke utvikle seg ved å ha ca 1/10 av befolkningen klistret til dataskjermen. Synes at denne regelen var god jeg.

8368476[/snapback]

Den største grunnen til at landet gjør stor fremgang er måten landet er styrt på. Kina er en av de få nasjonene som har klart seg med et kommunistisk (diktaturisk) styre. Regjeringen styrer landet med jernhender. De har i tillegg bare en liten brøkdel av de godene vi har, som feks tariff ordninger, helsegoder osv. Om en arbeider i Kina er ute for en ulykke mister han jobben og blir erstattet umiddelbart. Ikke som i vesten der vi får gratis sykehusopphold om nødvendig. Dvs at arbeiderne i Kina blir ekstremt dyktige til det de gjør. En annen ting er kulturen. I veldig mange land i Asia er kulturen veldig for og spesialisere seg i noe og bli virkelig dyktig i akkurat dette. Dette gjelder ikke bare jobb, men også andre ting. Det er en av grunnene til at det veldig ofte er asiatere som har rekorder i alle mulige forskjellige ting. Alt i alt ser vi nok på den største supermakten om 10-20 år. Spesielt med tanke på USA's fallende økonomiske og imperialistiske makt. (litt off-topic jeg vet :p )

Men jeg er enig i at alt for mange blir hekta på pc spill. Har en kompis som har droppa ut av skolen for andre år på rad pga wow. Da er det altfor ekstremt.

Skrevet
Hvorfor er det "ingen" spilleavhengige i Vestlig land?

No får ikkje dataspel så stort fokus i Noreg, men i det siste har det vore ein del snakk om pengespel og avhengiget. Viss eg ikkje hugser feil er det over 70 000 speleavhengige i Noreg (dette er litt gamle tal). Dette blir rett nok ikkje heilt det same som dataspel, men det kan vise at vi i vesten ikkje er "imune" mot dette.

Gjest Slettet+1242
Skrevet

Ja det er helt feil å tro at selvmord pga MMO ikke skjer i vesten. Husker jeg så en dokumentar om en mor som saksøkte sony fordi sønnen hennes tok selvmord, da karakteren ble hacket. spillet var EQ

Skrevet
Ja det er helt feil å tro at selvmord pga MMO ikke skjer i vesten. Husker jeg så en dokumentar om en mor som saksøkte sony fordi sønnen hennes tok selvmord, da karakteren ble hacket. spillet var EQ

8377269[/snapback]

En japaner spillte EverQuest helt til han fikk hjertestopp... Så det sier jo sitt...

Skrevet

8377269[/snapback]

En japaner spillte EverQuest helt til han fikk hjertestopp... Så det sier jo sitt...

8377488[/snapback]

Syke, syke mennesker...

Skrevet

Mildt ambivalent med tanke på dette.

Jeg mener, jeg har "venner" som jeg aldri ser fordi de ikke gjør annet, men så var det dette med ting myndighetene ikke har noe med.

Og det faktum at Kina har en historie med slikt tvang.

Skrevet
Synes faktisk det er et veldig positivt tiltak fra kina sin side, men hva med de over 18 :)

8382093[/snapback]

Er du seriøs eller bare ironisk? Er det bra at myndighetene kontrollerer og overvåker og setter begrensinger på friheten mennesket har? At noen vil være tapere og sitte inne og spille 24/7 er deres problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...