Gå til innhold

Naruto manga utgis på norsk (ingen spoilere, takk)


Anbefalte innlegg

Glodde litt i One Piece nummer 22, hvor jeg oppdaget en reklame for Naruto helt bak i boka. Etter en kjapp titt på schibstedforlagene.no, så var det ingen tvil lengre; Naruto vil utgis på norsk, og første bok kommer 14. mai.

 

Etterhvert som bøkene vil bli gitt ut, så gjør jeg om denne tråden til en diskusjonstråd rundt mangaen. Den norske versjonen vil helt sikkert lokke nye lesere, meg inkludert, så derfor er det meget viktig at dere som ser animeen, eller leser den originale mangaen, ikke poster noen former for spoilere her.

 

Her er en liten beskrivelse:

 

NARUTO

 

Rf5TnVfuMEMAAGV57d8Narutoill2250pix.jpg

 

For tolv år siden ble ninjalandsbyen Konohagakure, "byen skjult i løvet", angrepet av en nihalet demonrev. Demonreven drepte mange av landsbyens borgere og gjorde stor skade.

 

Byens top-ninja, den fjerde hokage*, bekjempet reven ved ofre sitt eget liv for å forsegle dens sjel i et nyfødt guttebarn, Naruto. Guttebarnet vokste opp og ble forhatt og utstøtt av landbyens borgere, uten å forstå hvorfor.

 

Den nå tolvårige Naruto er en foreldreløs villstyring. Han bærer på et monster han selv ikke vet om, som gir ham krefter han ikke helt er klar over og må stadig sette livet på spill.

 

Naruto er en hyperaktiv enstøing som stadig bruker alle evnene sine til å finne på nye rampestreker, for å bli lagt merke til. Egentlig er han trist og enslig som enhver enstøing.

 

Nå er gutten en nylig uteksaminert juniorninja som er klar for å vise seg frem og opnå sin drøm om å bli hokage

 

*hokage = top-ninja i Konoha.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har sett litt norsk Naruto fra Shonen Jump.

De forskjellige ninja-teknikkene - på norsk ("flammekuleteknikk", osv.), hørtes rimeli teit ut.

Kommer ikke til å kjøpe denne, selv om jeg er tilhenger av norskoversatt manga.

8365545[/snapback]

 

jaha? haha flammekulteknikk :p åssen er stemmene på de folka? er det okeye eller:p

blir litt sånn digimon snakkis.. "vanndemon"

 

menmen blir sikkert bra det

Lenke til kommentar

åssen er stemmene på de folka? er det okeye eller:p

blir litt sånn digimon snakkis.. "vanndemon"

 

menmen blir sikkert bra det

8365949[/snapback]

 

Det er bare mangaen som kommer til norge på norsk. Heldigvis kommer ikke animen, for jeg hadde ikke tålt å høre naruto med norsk tale osv.

Kommer nok kansje til å kjøpe denne siden jeg bare leser inuyasha for tiden og det er litt kjedelig med 1 bok i måneden :D

Lenke til kommentar

Så absolutt, jaffal hvis det blir med gratis i Pondus. Det må det jo, årlig tradisjon :love:

 

@Brainbaker:

Vel, i USA viser CN Naruto (!)... så sjansen er der, helt klart. I så fall, sannsynligheten for at de dubber til norsk er nok enda større i seg selv, ettersom at de allerede har solgt sjela si ved å gjøre hele dritten norsk. Skulle ulykken forekomme må vi gjøre som Mads i M: ta fram Rambo gearet og plaffe ned slipsledelsen bak blasfemien :yes: :!:

Endret av Motoko
Lenke til kommentar
en slags villstyring-versjon av Harry Potter.

 

Ja, mye.

 

Også er det er ytterst få ting oversatt til norsk som faktisk blir bra.

8412466[/snapback]

Nei, det vil jeg ikke si. Både One Piece og Love Hina mangaen funker helt fett. Ok, kanskje er oversettingen mindre bra, kanskje til og med elendig, men det merker ikke vi som ikke kan japansk og har lest den orginale mangaen uansett.

Jeg har tro på at Naruto på norsk kan bli ordentlig moro.

Lenke til kommentar

Mye bra norskoversetting i manga som er bra, ja. De eksemplene Cutthroat nevner er meget imba + Blade. Kommer for det meste an på hvor mye oversetterne velger å omgjøre, japanske navn o.l. Kan fort gå galt da.

Noen formelle feil, ja, men det er det så absolutt også i engelske utgaver, tror ikke alle legger like godt merke til dem enn på norsk.

Tilbake til Naruto: kanskje de homebrewer så mange av de japanske navnene at det til slutt blir helt hysterisk :!: Fikk nesten litt inntrykk av det, av det lille jeg har lest.

Lenke til kommentar

For tolv år siden ble ninjalandsbyen Konohagakure, "byen skjult i løvet", angrepet av en nihalet demonrev. Demonreven drepte mange av landsbyens borgere og gjorde stor skade.

 

Byens top-ninja, den fjerde hokage*, bekjempet reven ved ofre sitt eget liv for å forsegle dens sjel i et nyfødt guttebarn, Naruto. Guttebarnet vokste opp og ble forhatt og utstøtt av landbyens borgere, uten å forstå hvorfor.

 

Den nå tolvårige Naruto er en foreldreløs villstyring. Han bærer på et monster han selv ikke vet om, som gir ham krefter han ikke helt er klar over og må stadig sette livet på spill.

 

Naruto er en hyperaktiv enstøing som stadig bruker alle evnene sine til å finne på nye rampestreker, for å bli lagt merke til. Egentlig er han trist og enslig som enhver enstøing.

 

Nå er gutten en nylig uteksaminert juniorninja som er klar for å vise seg frem og opnå sin drøm om å bli hokage

 

*hokage = top-ninja i Konoha.

Endret av krigsnaut
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...